TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SamletrÃ¥d for motorrelaterte smÃ¥klipp fra f.eks YouTube

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #456063  av CelicaTurbo
 
Kjøpte ny Prius i 2010 som vi eide i tre år. Både jeg og fruen var storfornøyd med den, helt suveren hverdagsbil i grunn. Sparte mange hundre kr i måneden på redusert drivstofforbruk og billigere forsikring, til tross for at bilen den erstattet var mindre og definitivt veldig mye dauere i motor. Bilmagasiner klager jo over at CVT-kassen er masete, men i praksis er den jo mye stillere og roligere enn det meste ved normal akselerasjon. Men men, jeg og fruen hadde lyst på noe nytt etter tre år, men elsket hybrid. Da ble det en brukt Lexus RX400 istedet. Er som Priusen bare mye større, og mye raskere (og bruker dobbelt så mye bensin :roll: ), og den kan dra stor henger. Har hatt "Lex" i tre år nå, og kommer nok til å beholde den en god stund til :)
 #456065  av ArildM
 
Morsomt å høre Christian :) Akkurat samme erfaringer vi har. Er forresten en 2010 mod av den nest nyeste sorten vi har vi også.

10 sekunder på 0-100 er faktisk helt ok og ikke unormalt for ganske mye biler i den klassen i dag?
Og i forbikjøringssammenheng er den aldri dau i min opplevelse :) Men men, det er opp til personen som kjører :) CVT kassa er digg, og det er hærlig å bykjøre med den, slipper å clutche og styre når man skal smette seg inn i små luker i trafikken. Tror den manuelle kassen vil dø ganske så greit ut etterhvert, både til fordel for automat/CVT og El-drift.

Forresten en dum myte at Priusen ikke er billig å langkjøre med, omså du kjører 100mil på en dønn strak vei er Priusen billig i forbruk. Men i praksis lader og tømmer batteriet seg hele tiden, og den blir aldri dyrere å kjøre fordi du har kjørt tom batteripakken, du vil faktisk aldri få til å kjøre batteripakken tom :)
 #456071  av CelicaTurbo
 
Ja altså, det var bilen vi hadde før Priusen som var dau (og var en mindre og lettere bil, og brukte nesten dobbelt så mye drivstoff på småkjøring). Priusen syntes jeg var ganske kjapp og fin den, spesielt opp til 80.

Og ja det irriterte meg at det var myter om hvor mye drivstoff den brukte. Journalister som klaget over masete girkasse og ikke klarte å få under 0,55 liter på milen. Kanskje fordi de kjørte på et vis som innebar masse turtall? Normalforbruket vårt var rett over 0,4 på småkjøring på sommeren, gjennomsnitt over lang periode. Motorvei var litt dumt, for da ble det 0,5 men jeg kjørte en gang fra Sarpsborg til Kristiansand: Gjennomsnittet var 0,38 helt til vi kom til motorveiene med 110 sone nedover mot Kristiansand, men da krøp det oppover til 0,43.
 #456073  av ArildM
 
Helt enig. Den er rett og slett ikke dau sammenliknet med mye andre i klassen.
Og det er litt morsomt når du synes bilen bruker litt mye om vinteren, for den har gått opp fra 0,39 i forbruk opp til 0,43 :lol: Mye rare myter og hat om Prius, merkelig nok som regel fra folk som aldri har eid eller kjørt den :) En bil som er populær å hate, men som egentlig imho er vår tids Corolla fra 70tallet. En helt ny måte å tenke bil på, som er overlegen så mye annet fra vår tid :) Race car er det definitivt ikke, men en dønn pålitelig sliter er det helt klart :)
 #456150  av Philip
 


samme turboer, men laaaaaaaaangt flere mods! :shock:

Ganske rått uansett:-)
 #456324  av Philip
 
OleST skrev:

Prius.... RWD?
Så helt kontrollert ut :lol: Ser ut som de har en lang vei igjen å gå;-) men i utgangspunktet burde vel en Dildodreven bil ha gode utgangspunkter til å drifte. all kraft fra 1. trykk på pedalen.. med vektfordeling må jo jobbes med, noe som var klart i den videoen;) ikke sikker på akselavstand på Prius, men den er vel ikke så kort? (aldri stått ve siden av en, hvertfall ikke registtrert det :lol: )
 #457169  av ArildM
 
De komplementerer hverandre så perfekt!
At du enda kan få en bra MR2 turbo for under 100lapper er et ran på åpen gate. En bil som i stock form kjører fra NSX og har en vanvittig turbomotor som ligger å puster deg i ryggen. FOR UNDER 100 LAPPER???
Er så glad for at jeg har en selv :mrgreen:
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 50