TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • cerwin vega- trÃ¥den

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #441095  av ArildM
 
Sier jeg som har en stereoforsterker med 2x80 watt :lol: Såe host host Marius :lol: Legg også merke til at jeg skriver at effekt er greit så lenge lyden er bra

Slik en jeg har:
https://www.komplett.no/onkyo-a-5vl-ste ... ker/491848
Valgte den over mange andre forsterkere fordi jeg syntes den hørtes best ut, i motsetning til de andre surroundforsterkerene fra div produsenter som hørtes ut som digitalt søppel i mine øre... Og det var før den ble testet i magasiner og godt betalte kritikere skriver at den høres bra ut.
Før dette hadde jeg en billig Denon stereoforsterker som jeg også var meget godt fornøyd med, men solgte den pga mangel på Spdif.

Har også eid en NAD C272 som jeg brukte på noen knøttsmå bokhøyttalere etter å ha solgt CLS215 høyttalerene jeg hadde, er vel derifra jeg uttaler at mye effekt ikke dreper en høyttaler, i så fall skulle de små bokhøyttalere dødd da jeg hadde fest i huset og de små bokhøyttalerene fylte hele huset med lyd :lol: En billig drittforsterker hadde garantert sprengt høyttalerne den gangen. NADen var bra på bass, "grei" på mellom og diskant.
 #441146  av celicat23
 
Effekt er greit å ha, men jeg er litt miljøskada av å ha hengt på hifi-forum hvor jeg har blitt skikkelig lei overdrivelsene om hvor mye watt man skal ha til alt mulig. Når folk har kjøpt seg noen små høyttalere for å ha i bokhylla så klarer folk å lire av seg at de burde minst ha 2x200w eller mer "for å ha kontroll" :roll:

Men det stemmer: det er lite effekt som brenner høyttalere, ikke mye. Så det er sånn sett bedre med 500w enn 50w hvis du skal pøse på.

Så er det mye med matching av utstyr/lydsignaturer.. Yamaha forsterkere spiller tynt og lyst, og det kan oppfattes som de spiller svakt i forhold til f.eks en marantz forsterker som har en varmere klang. Hegel H300 med sine 2x250w @ 8 ohm hadde jeg aldri byttet mot mine heed monoblokker på "kun" 70w @ 8 ohm f.eks, rett og slett fordi h300 høres litt simpel og hard ut i lyden i forhold. Så kommer egen smak inn i bildet, så "god lyd" for meg er kanskje bare horriblet for deg bla bla bla... Valg av forsterker er så mye mer enn bare WATT. Har en yamaha r-s700 som driver noen xtz 99.26mkii til pc'n, og det fungerer helt greit. Men yamaha'n på JBL studio 590 gjorde meg bare trist, det hørtes bare tynt og masete ut. Det samme på JBL 4319, det var en dårlig match.

Og ang. RF-7 går ned i 3ohm.. Det er vanlig for alle høyttalere. Det er ingen høyttalere som er KONSTANT 8ohm eller 6 eller hva de er oppgitt til. Og jeg kan tro på at klipsch høres bra ut på mcintosh, for mcintosh har en mørk lydsignatur som demper den litt skrikete stilen til klipsch. Marantz eller accuphase kan også være gode valg på klipsch. MASTERS serien til NAD er litt lysere i lyden, men har en veldig oppløst og behagelig diskant så mulig det kan være noe å se på også. NAD M3 er en veldig god forsterker... Men rent personlig så ville jeg funnet meg både en mørk DAC og forsterker skulle jeg hatt klipsch.
 #441157  av ArildM
 
Da tror jeg vi er gulle enig :)
 #441304  av bose
 
Når en høyttaler må ha mye effekt for å låte, så betyr det at høyttaleren er dårlig på å være høyttaler...
 #441309  av ArildM
 
Litt "følsom" i dag Bose? (Get it?) :lol: :mrgreen:
 #458905  av Inz4ne
 
Tar en ørliten necro her da jeg for et par år siden fikk litt overdådig innteresse for Cerwin Vega og da spesielt de gamle modellene.

Bilde

Her snakker vi da om Cerwin Vega i toppsjiktet, anbefaler S-1 og 12TR som er de jeg personlig bruker mest om dagen. Fungerer flott til all musikk jeg har kastet på de.
12TR er de som står nærmeste tvbordet og S-1 er de med blå membraner som står oppå hverandre. 2000 serien er også høyt der oppe. På bildet er 2000-10 ytterst og 2000-12 ved siden av.

Nå har jeg ikke all verden erfaring med andre merker, men har hørt noe diverse Dali, QLN, Argon samt litt annet. S-1 og 12TR er til dags dato de beste høytalerene jeg har hørt, syns jeg da :) Skal dog sies at dette er ikke billige CV høytalere.

Når S-1 og 12TR var nye så kostet de såpass at om man skulle brukt ca tillsvarende mengde av lønna si på et par nye høytalere idag så måtte det kostet ca 40.000 for paret. 2000-10 ca 35.000 og 2000-12 ca 45.000

Dette er selvsagt ikke hva de koster på bruktmarkedet, men i god stand er det neppe mulig å finne et par for under 10.000 av de overnevnte modeller, hvertfall ikke om selger tar seg bryet med å undersøke markedet.

Så til de som tror at CV ikke er brukanes til annet enn fest, prøv en av disse modellene så kanskje du blir positivt overasket :)

Kjører forøvrig med en Rotel RC-1570 forforsterker og et par Midgard Oberon 6.1 som effekter og er meget godt fornøyd med den komboen, selvom Rotelen leverer nok litt lavt utsignal i forhold til hva Midgardene passer best til.
 #458909  av ArildM
 
Lyd er opp til øret som lytter, og er ingen tvil om at CV kan mer enn å lage festhøyttalere, selv om de kanskje er mest kjent for det? Savner enda trykket av mine Cervin Vega høyttalere, og lydmessig har jeg vel ikke så mye jeg kan minnes å utsette på de?

Hjemme i stua går det enda i Dynavoice M65 og en Denon A5VL stereoforsterker, krutgo kombinasjon, blir aldri sliten av å høre på de, noe som jeg mener kjennetegner et godt stereo-oppsett.

Men har en aldri så liten gang hatt lyst å bytte til en forsterker med mulighet for aktiv sub, bare fordi de gode gamle CV genene har så utrolig lyst å kjenne buksebeina blafre litt :lol: 8)
 #458914  av Inz4ne
 
I nyere tid så er de helt klart mest kjent for å være festhøytalere, personlig så syns jeg ikke noe som er fra etter ca 2002 av det jeg har hørt er noe særlig bra. Var jo fornøyd med mine XLS-28 fram til jeg fikk meg et par DC-12 og det var noe ganske annet. Personlig sysn jeg at en del seriere fra midten av 80 og fram til starten av 2000 er ganske bra mens det jeg syns er best er fra midten av 80 og bakover til slutten av 70 tallet. Skulle gjerne testet mer av det eldre, men mye av det er vanskelig tilgjengelig og koster en hel haug med penger om man finner til salgs.

En bekjent av meg fikk pris på et par av disse her ca 250.000 ferdig levert i Norge, usikker på om det var inklusiv eller eksklusiv moms. Men de er skikkelig stilige og tipper at lyden er temmelig rå i de der. Vega 500 heter de :)


Skulle gjerne testet litt Dynavoice og gjerne noe Klipch mot de bedre Cerwin Vegaene jeg har gjerne mot noe bra Dali også, mistenker at de Daliene jeg har hatt innom har vært billigsjiktet, husker ikke engang modelnavna :P

På S-1 og 12TR så kan jeg sitte å høre på høy musikk så lenge jeg vil uten å bli sliten, gjerne sammen med noe godt i glasset og snurre noen LP-er da går det fort noen timer :) Bare å si ifra om du er nedover her noen gang så kan du svinge innom og høre om du vil :)
 #458923  av ArildM
 
Dynavoice er mye for pengene, punktum. Det finnes bedre greier, men krone for krone er de meget oppegående.
Har hørt både Klipsh og Bose av ymse slag, uten å bli helt imponert.
Kommer gjerne innom en gang hvis jeg er i nærheten :D

Vet at du har rett anlegg når du kan høre på musikk i timesvis uten å bli sliten i øra. Da er i alle fall jeg fornøyd :)
 #458924  av Inz4ne
 
Helt enig i det :)
Så er jo alle ører forskjellige også samt at rom og elektronikk påvirker. Så hva som fungerer i mitt rom for meg kan være full kræsj hos noen andre, eventuelt og full kræsj for noen med andre ører hjemme hos meg .
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9