TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • cerwin vega- trÃ¥den

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #433554  av ArildM
 
Spennenede video!
 #433634  av bose
 
Tony Andrews er en VELDIG respekert mann når det kommer til proff lyd systemer.. For de som kjenner til "bransjen", så var det han (+ en til) som sparka i gang Turbosound på slutten av 70-tallet. Og det var en produsent som kom med mange teknologiske løsninger som var veldig forut for sin tid!
Desverre, så var han mye flinkere til å designe høyttalere, enn han var til å drive business, så det endte med at Turbosound ble solgt, som igjen førte til at han stifta et nytt merke: Funktion One..
 #433649  av Noxan8
 
hehe, a pure, 100% efficient aduiosystem of 100watts is enough ti kill you :mrgreen:
 #433662  av inzane2012
 
Noxan8 skrev:hehe, a pure, 100% efficient aduiosystem of 100watts is enough ti kill you :mrgreen:
hehe, ja akkurat den der begynte jeg å stusse litt på :) Hvordan tar det livet av deg? :P
 #433667  av ArildM
 
Har vel med effektivitetsgraden til en høyttaler å gjøre. Poenget hans var vel også ment med tanke på dette, de fleste høyttalere er inneffektive i sin funksjon (såkalt "tungdrevet" på folkemunne). Hadde en høyttaler vært 100% effektiv hadde den vel kunnet drepe ørene dine i alle fall? Kanskje mer til? :) BOSE kan sikkert svare på det :)
 #433679  av Noxan8
 
er jo litt som han sier når han sammenliner med en bilmotor, de fleste er bare X% energieffektive i forhold til hva du putter i den, slik som en bensinmotor, av 100% bensin er fe.eks bare 15-20% av lagret "potensiell" energi i bensisnen som blir utnyttet til effektivt arbeid (les: drivkraft) resterende 70-75% forsvinner i ting som varmeutvikling eller forblir uforbrent
 #433746  av bose
 
Er effektiviteten det er snakk om ja! hvis jeg ikke husker helt feil (kan være jeg tar feil her nå) Så har en 100% effektiv høyttaler en følsomhet på 120dB 1W/1m... Så med andre så vil 1w inn på en 100% effektiv høyttaler , gi 120dB SPL ved 1 m avstand.. Noe å tenke på når en vanlig stuehøyttaler har en følsomhet på kanskje 90dB... Og dette er LENGE før vi i det hele tatt har begynnt å prate om såkkalt "power compression".. Altså: Når spolen i høyttaleren får høyere temperatur pga tilført effekt, som igjen reduserer effektiviteten enda mer..

Men nå er det jo svært få produsenter som ser på dette som noe stort tema, da det nå er enkelt å lage lage sykt kraftige forsterkere, som også er lette i vekt.. Takket være switchmode strømforsyninger osv. I tillegg til at man har klart å få den elektriske delen av en høyttaler til å tåle forbanna mye effekt også, så alle ser på dette som en "riktig" vei å gå.

Problemet er jo igrunn at en høyttaler er i utgangspunktet en fryktelig dårlig måte å konvertere elektrisk energi over til lydbølger, mtp effektivitet og "behandlingen" av signalet. Kanskje en grunn til at ALLE høyttalerprodusenter velger å ikke oppgi THD prosenten? ;) Selvom forsterkeren holder THD til godt under 1% (de fleste gode gjør det i dag), så er det skutt rett opp i det signalet kommer ut av høyttaleren.. 10% THD er ikke unormalt, selv for svært gode høyttalere.. Og enda verre blir det når man begynner å mate høyttaleren med høye effekter som gjør talespolen varm..

I bakvendt kan alt gå ann! Hverfall i dagens samfunn hvor alt handler om penger og "effektivitet"... :lol:
 #434578  av Mr2mr2
 
Da har jeg vært på Biltema å kjøpt høyttalerkabler og kabelkanaler. fått klistret på kanaler over gulvlisten og lagt opp ledninger til hjemmekino systemet. :)
foreløbig har jeg utnyttet alle høyttalerne jeg har, cerwin vega xls-28 bak, og Cerwin Vega LS-12 framme, på en stereoforsterker med A+B utgang. :D

Til uken skal jeg komme meg til Hifi-klubben i Bergen, å kjøpe surround system av merket Argon.

Blir vel bra dette? :) :)
 #434579  av celicat23
 
Jeg hadde heller kjøpt en surround pakke fra surround.no ... Fikk med noen Argon høyttalere med en reciever jeg kjøpte fra hifiklubben, og de var helt elendige.
 #434583  av ArildM
 
Er også svært fornøyd med Surround.no sine produkter (spesifikt Dynavoice), men har intrykket av at de legger flid i å selge gode produkter og produktpakker :)
 #434589  av celicat23
 
Så på prisen på argon pakka nå og det er ikke mye annet du får til den prisen så... Er uansett en forbedring fra å bare ha lyd fra tv'n.
 #434596  av Boratitanius
 
Mr2mr2 skrev:Da har jeg vært på Biltema å kjøpt høyttalerkabler og kabelkanaler. fått klistret på kanaler over gulvlisten og lagt opp ledninger til hjemmekino systemet. :)
foreløbig har jeg utnyttet alle høyttalerne jeg har, cerwin vega xls-28 bak, og Cerwin Vega LS-12 framme, på en stereoforsterker med A+B utgang. :D

Til uken skal jeg komme meg til Hifi-klubben i Bergen, å kjøpe surround system av merket Argon.

Blir vel bra dette? :) :)
Hvorfor ikke bruke CV til hjemmekino også? ;)
 #434597  av Mr2mr2
 
Først og fremst fordi rommet her kun er 12 kvm + jeg må da kjøpe en ganske kraftig og dyr hjemmekinoforsterker til 5000+ kr og kjøpe senter høyttaler til 1500 kroner...

Så må ha noe som ikke fyller opp hele rommet :P
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9