TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • cerwin vega- trÃ¥den

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #431465  av celicat23
 
Du får XLR til RCA overganger som kan brukes, som f.eks:
http://www.soundgarden.no/kabel/diverse ... -sort.html

Bruker det selv på en forsterker med XLR innganger og det fungerer som gull. Går sikkert an å få noen billigere enn electrocompaniet også... Sjekk f.eks. prolyd.no eller andre sjapper som ikke henvender seg til lettlurte "hifi folk" som gjerne betaler flere tusen pr meter for kabler.

Sjekk manualen til reciveren, men jeg mener det stod ZONE 2 utgangene ble volum regulert sammen med sub utgangen, og da burde det ikke være noe problem. Husk at det er volum kontroll på sub+høyttalere også, så når du skal teste alt dette så skru de på sånn 1/4 styrke og reciveren på null, og skru forsiktig opp lyden (i tilfelle noe ikke er som det skal...) Husk også alle high frequency filter/phase osv osv kontrollene som sitter på sub/høyttalerene.
 #431466  av rooney1304
 
celicat23 skrev:Du får XLR til RCA overganger som kan brukes, som f.eks:
http://www.soundgarden.no/kabel/diverse ... -sort.html

Bruker det selv på en forsterker med XLR innganger og det fungerer som gull. Går sikkert an å få noen billigere enn electrocompaniet også... Sjekk f.eks. prolyd.no eller andre sjapper som ikke henvender seg til lettlurte "hifi folk" som gjerne betaler flere tusen pr meter for kabler.

Sjekk manualen til reciveren, men jeg mener det stod ZONE 2 utgangene ble volum regulert sammen med sub utgangen, og da burde det ikke være noe problem. Husk at det er volum kontroll på sub+høyttalere også, så når du skal teste alt dette så skru de på sånn 1/4 styrke og reciveren på null, og skru forsiktig opp lyden (i tilfelle noe ikke er som det skal...) Husk også alle high frequency filter/phase osv osv kontrollene som sitter på sub/høyttalerene.
Tusen takk! Men hva burde jeg stille filtrene inn på synes du? Og synes du jeg skal prøve zone 2 L og R inn på suben og videre via xlr til høyttalerne først? Eller skal jeg gå rett på xlr-rca overgang fra høyttalerne og inn på zone 2 L og R og en separat fra pre out til sub?
 #431475  av celicat23
 
Angående hva som skal kobles hvordan så får du først og fremst teste deg litt frem å se om teoriene her virker i det hele tatt :) Jeg har bare skummet meg fort igjennom manualene (som ligger på nett) til disse, så det kan fort hende noe er feil. Sånne "subwoofer kabler" er vanlige RCA kabler med litt mer isolasjon rundt seg for å forhindre at kabelen plukker opp støy (krysser strømkabler o.l) siden sub'er pleier å stå litt langt unna. Har du sub'en ikke så langt unna reciveren så kan du fint bare bruke en vanlig RCA kabel. XLR kabler er laget for å kunne gi deg lyd over lange avstander uten støy, så har du høyttalerene 10m unna reciveren så er XLR bedre enn RCA sånn i teorien.

Alle filtere og det som kan justeres bak på høyttalerene + sub = les manualen. Jeg skummet bare igjennom det som sagt i går kveld, og jeg syns det er kjedelig nok å lese manualer til mitt eget anlegg så ikke faen om jeg setter meg ned å fin-leser manualene til ditt :lol: :wink: Få koblet opp alt så du har lyd i det, så kan du justere alt etter hva du like best selv. Filteret på sub'en er vel bare for hvor høyt/lavt i frekvensområde du vil at sub'en skal spille. Generelt så vil du ikke at en sub skal spille så høyt opp i frekvensområdet at den begynner å spille litt mellomtone (stemmer og instrumenter) også, du vil holde den til bass. Det er egentlig bare å prøve deg frem, det er ikke så mye du får gjort galt akkurat med det.

PHASE skjønte jeg ikke helt hvorfor det var kontroll for på høyttalerene, for det er jo mest aktuelt når du har vanlige høyttalere hvor du kan klare å koble opp pluss og minus feil så de blir "out of phase". Men men, sikkert en god tanke bak det...
 #431478  av rooney1304
 
Okei, takk for all hjelp :) irriterende når en på hifiklubben gir meg link til de kablene jeg trenger, og jeg bestiller dem. Og når jeg først får høyttalerne, så passer dem ikke. Skulle tro de ifra hifiklubben hadde nok kompetanse om cv høyttalerne med tanke på at de er vel de eneste(?) i Norge som selger det.
 #431483  av celicat23
 
Det slo han nok ikke at du har kjøpt både aktive høyttalere og sub :wink: 99.99% kjøper vanlige passive høyttalere + en aktiv sub, så du er nok litt utenfor normalen her :D
 #431503  av rooney1304
 
celicat23 skrev:Det slo han nok ikke at du har kjøpt både aktive høyttalere og sub :wink: 99.99% kjøper vanlige passive høyttalere + en aktiv sub, så du er nok litt utenfor normalen her :D
Kan du være så snill å gjøre meg en siste tjeneste?:) finne en pre-amp eller et eller annet jeg kan koble høyttalerne inn på som har xlr, og evt kan koble suben inn på. Må ikke være fra Norge. Men denne må kunne kobles til den recieveren jeg har slik at jeg kan bruke den til de andre komponentene jeg skal ha lyd i fra anlegget til.
 #431505  av celicat23
 
Det virker som du kan koble opp anlegget på den du allerede har, så hvorfor blande enda flere komponenter (og penger) opp i det her? Er det ikke lettere (og billigere) å bare teste det du har nå?
 #431507  av rooney1304
 
celicat23 skrev:Det virker som du kan koble opp anlegget på den du allerede har, så hvorfor blande enda flere komponenter (og penger) opp i det her? Er det ikke lettere (og billigere) å bare teste det du har nå?
koblet to rca fra reciever zone 2 og inn på sub, og en xlr til hver av høyttalerne fra suben. Fikk det desverre ikke til å virke :/
 #431510  av celicat23
 
Supert! Titta akkurat på manualen og så det stod noe om en egen ZONE 2 knapp på fjernkontrollen og at det var noe eget for zone 2 på reciveren også, men da har du løst det :)
 #431559  av ArildM
 
Morsom partyhøyttaler :)
Men når jeg gikk over til Dynavoice F6 høyttalerene mine åpnet det seg en helt ny verden for meg. Husker "Hey There Delila" sangen var populær da, og det var helt magisk å høre gitaren og akustikken i rommet når de spilte.
To helt forskjellige verdner :)
Litt god semigammel Prodigy (Breathe, Firestarter osv) er fremdeles ikke dumt på Cerwin Vega, da er de i sitt ess :)
 #431570  av Boratitanius
 
Jeg har XLS215 og jeg kan bekrefte at de er morsomme :)

Har en kjøkkenbenk 10 meter fra anlegget som jeg prøvde å sette 3 glass med vann i og skrudde på noe musikk, de flytta seg fort gitt :mrgreen:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9