TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • cerwin vega- trÃ¥den

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #434606  av Boratitanius
 
Mr2mr2 skrev:Først og fremst fordi rommet her kun er 12 kvm + jeg må da kjøpe en ganske kraftig og dyr hjemmekinoforsterker til 5000+ kr og kjøpe senter høyttaler til 1500 kroner...

Så må ha noe som ikke fyller opp hele rommet :P
Reciever trenger ikke være den aller dyreste, effektforsterkeren derimot... ;)
 #434610  av Mr2mr2
 
Boratitanius skrev:
Mr2mr2 skrev:Først og fremst fordi rommet her kun er 12 kvm + jeg må da kjøpe en ganske kraftig og dyr hjemmekinoforsterker til 5000+ kr og kjøpe senter høyttaler til 1500 kroner...

Så må ha noe som ikke fyller opp hele rommet :P
Reciever trenger ikke være den aller dyreste, effektforsterkeren derimot... ;)
Jeg sa forsterker, og ikke reciver ;)

men reciver + effektforsterker hadde funket, men blitt eeeeenda dyrere :P
 #434623  av Boratitanius
 
Mr2mr2 skrev:
Boratitanius skrev:
Mr2mr2 skrev:Først og fremst fordi rommet her kun er 12 kvm + jeg må da kjøpe en ganske kraftig og dyr hjemmekinoforsterker til 5000+ kr og kjøpe senter høyttaler til 1500 kroner...

Så må ha noe som ikke fyller opp hele rommet :P
Reciever trenger ikke være den aller dyreste, effektforsterkeren derimot... ;)
Jeg sa forsterker, og ikke reciver ;)

men reciver + effektforsterker hadde funket, men blitt eeeeenda dyrere :P
Hjemmekinoforsterker, hjemmekinoreciever.. Ingen av delene kraftig nok til å drive CV skikkelig alene uansett :)
 #439103  av acer
 
La merke til at det er en Cerwin Vega tråd her. Da følte jeg for å bidra litt i tråden. :)

Jeg kjøpte et par Cerwin Vega CLS-215 for noen år tilbake, må ha vært i 2006-2007. Forrige eieren hadde kjøpt de med idiotforsikring :) Siden jeg ikke hadde receiver med preout, måtte jeg også investere i dette siden jeg hadde planlagt å bruke effektforsterker. Det neste jeg så etter var en effektforsterker. Da leitet jeg og broren min gjennom finn og avforum før vi kom over en Powersoft Digam 3000 effektforsterker. Siden jeg ikke hadde preout på min surroundreceiver måtte jeg også investere i en forsterker med preout. En kammerat av broren min hadde en Harman Kardon AVR235 som han skulle selge, denne ble da kjøpt av meg. Han hadde også 2 stk Sony Xplod 15 tommere i hver sin kasse og en Zachry DSW400 subforsterker. Jeg kjøpte like så godt det også.

Et par bilder nedenunder, men beklager noen av de er tatt med dårlig kamera før i tiden.





Men har solgt Sony Xplodene og subforsterkeren for et par år tilbake pga trengte penger.


Men i 2008 var det en auksjon på avforum/avtorget angående 2 par Cerwin Vega AT100. Disse skulle være ganske så strøkne foruten den ene hadde et Cerwin Vega DC15 element. Men jeg fikk de for en bra pris. Solgte de igjen med fortjeneste. Angrer som bare pokker.




Et bilde av broren min sitt annleg og mitt samlet. Han hadde et par Cerwin Vega CLS215 og et par Cerwin Vega CLS215.


I 2013 kom jeg over enda et par med Cerwin Vega AT100 til salg. Men er noen reperasjonsobjekter. Siden savnet etter AT100 var så stort kjøpte jeg inn disse. Det ene delefilteret var ødelagt sa forrige eier. Jeg fikk i tak i delefilter. Det som gjenstår på disse er å rekone basselementene, dette skal bli kjøpt inn. Grunnen til rekoning er pga det er hull i membram i begge elementene og opphenget begynner å si takk for seg.

Den dag i dag har jeg Cerwin Vega CLS-215 med forsterkeriet som nevnt øverst, samt Cerwin Vega AT100 som jeg holder på å fikse samt noen andre subber og hjemmekinoprosjekt. (Harman Kardon AVR235 + Powersoft Digam 3000)

Jeg har også annet utenom Cerwin Vega. Jeg skal også i gang med å skifte oppheng på en sub som ble kjøpt inn i 2009. Denne fikk jeg billig pga opphenget var på vei til å si farvel. Jeg har også en Fence 18 tommer pa sub som trenger nytt element pga greide å sprenge den. Jeg brukte en Yamaha P3200 til å drive den.




Jeg har smått begynt å tenke på hjemmekino også. Så har begynt å handle inn høyttalere osv. Siden jeg har hørt at Klipsch er kresen på elektronikk, ble det kjøpt inn en Yamaha RXA-1030. Det blir med tiden kjøpt inn effektforsterker også. Disse Klipsch RF83 jeg kjøpte skal være helt nye, uåpnet. De slutta jo å produsere disse for noen år tilbake. :)




Det var litt om meg og annleg. Kan poste flere bilder dersom det interessere. :)
 #439260  av acer
 
Heheheh det er rart med det. :P Tenker litt på å selge Cerwin Vega Cls215ene, siden jeg er så fornøyd med RF83ene. 8) Jeg hadde som plan å kjøre RF83 i hjemmekino, men frister mer med stereo nå. Siden de låter så bra som de gjør. :)
 #439323  av <RuPerT>
 
Har hatt cerwin vega jeg og :) Husker ikke det korrekte navnet men di selger/solgte di på komplett.no :) Diger lyd men ikke pen lyd :)
Når vi pusset opp ble det XTZ class a 100D3 divine stereoforsterker og Quadral Shogun Phonologue Gold høyttalere :) Disse spiller alt med fantastisk fin lyd. og båndpassdiskanten er herlig!!! topper det hele med en Abrahamsen DAC. :)
Vedlegg
20131110_211101.jpeg
20131110_211101.jpeg (207.42 kiB) Vist 14926 ganger
 #439327  av ArildM
 
Liker :) Ser de fleste vokser av seg Cerwin Vega :) Men trykket i bassen, der er det få som kan matche :mrgreen:
 #439335  av acer
 
Jeg syns Cerwin Vega var kjekt helt til jeg fikk RF83. :twisted: Klipsch RF83 gir veldig bra med trykk i forhold til størrelsen elementene. :) Men jeg mangler effekt for drive dem skikkelig. Jeg tenker på å kjøpe Emotiva effektforsterer når disse kommer på tilbud. Jeg har også bestillt meg 2 XTZ 99 W12.18 ICE Black Pianolakkert fra surround.no som er på vei i skrivende stund.


Et par bilde av Klipsch RF83 vs Cerwin Vega CLS215. (RF83 er høyere og dypere enn CLS215)




 #439339  av celicat23
 
Du trenger særdeles liten effekt for å drive klipsch høyttalerene. De er 8ohm / 100db følsomhet. En liten 2x50w forsteker kan drive de uten problem.
 #441001  av acer
 
Det sier de alle basert på følsometen på høyttalerne. Men folk har målt impedansen på foreksempel RF7 langt ned i 3 ohm uansett om de er oppgit til 8 ohm. :P

Men må ha en forsterker med god basskontroll. Har en ikke god basskontroll så har iallefall ikke kontroll på diskanthornene. Jeg har selv en Yamaha RXA-1030 oppgitt til 110 watt per kanal. Men den er lagt ut for salg pga overgang til annen forsterker.

Jeg og broren min prøvde høyttalerene med 2 monoblokker på 250 watt stk. De er oppgitt med 4000 i dampingfactor. Det var en helt annen opplevelse enn tidligere. :P Med de monoblokkene må jeg gi meg lenge før høyttalerene om jeg vil beholde hørselen lenge. :P Det spillere høyere og med mer kontroll en Yamaha forsterkeren. Følte jeg fikk høre en annen side av Klipsch som jeg ikke hadde hørt før, med de monoblokkene. Jeg kjøpte også inn Parasound NC2250 senere, men ble ikke akkurat imponert.

Jeg var en tur på Soundgarden å hørte McIntosh MA8000 på Klipsch RF7 også. Det oppsetet spiller helt rått. Må oppleves. :twisted:
 #441034  av ArildM
 
Mye effekt er aldri en dum ting såfremt lyden fra forsterkerem fremdeles er bra :-) er vel forvrengning fra en overtynt forsterker som dreper det meste av høyttalere, ikke for mye effekt :-)
 #441089  av celicat23
 
Ah, "mest effekt er ALLTID best gjengen" :lol: Lykke til med å hive penga ut av vinduet. Kom tilbake når dere har sølt bort nok penger til at dere har skjønt at EFFEKT ikke er det som bestemmer lyden :roll:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9