TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bygge garasje!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #454507  av magnesmurf
 
Funnet ut hvordan du gjør med takhøyde, bilplasser osv? Ble den mer enn 50m2?
 #454514  av ArildM
 
Takhøyde blir 3 meter. 50cm leca + 2,5 reisverk. Blir trolig modulgarasje med saltakkonstruksjon.
Garasjen blir i underkant av 60kvm.
Planen er fremdeles lift og bilene lagret oppå hverandre på vinteren.
Vi får se om det går eller ei :)
 #454634  av ArildM
 
Endelig ferdig støpt :) Neste steg blir ringmuren, så blir det hviletid frem til våren :mrgreen:
Aldri støpt før, men ble meget fornøyd :) Skal rive forskalingen i dag, og fikk noen heldige kattespor i betongen, så da er jo alt på stell i følge gammel overtro :)
 #454808  av ArildM
 
Da var vi ferdige for i år :) Har vært vanvittig mye arbeid på bakkenivå, uten at det har vokst nevneverdig i høyden :lol:
18kubikk subbus, 6 kubikk betong i bunn, 1,5kubikk i ringmur, nesten 2 pall med forkskalingsblokk, masse armeringsjern og styrofoam :mrgreen:

Gleder meg til neste år, da skal det opp i høyden! 8) 8) 8) 8) 8)
Vedlegg
14238364_10211124471493874_5430300406595559464_n.jpg
14238364_10211124471493874_5430300406595559464_n.jpg (127.45 kiB) Vist 15220 ganger
 #454859  av angrykid
 
Ser bra ut det der, er jo nå det begynner å vises at man gjør noe, men det er jo utrolig viktig arbeid det som legges i grunnen. :)
 #454867  av inzane2012
 
som han over meg her sier, så er grunnarbeidet viktigst :) og detta ser jo lovandes ut det :)
 #454871  av ArildM
 
Fin signatur Sture :lol: 8)
Takk begge :)
Mange timer med hard jobbing i grunnarbeidet, men så er det jo det som ligger til grunn (bokstavelig talt) for resten av bygget også :)
 #454910  av lasse
 
Grattis!
Resten er jo bokstavelig talt plankekjøring :)
Sørg for å isolere godt (og riktig), jeg holdt 70m2 med sperretak (ikke takstoler, åpent opp, ca 4m på midten) varmt 20-21 grader med EN 2kw vifteovn i vinter (OK da, hadde en til på de værste kuldeperiodene, -20 grader og kaldere ute).
10cm glava proff35 i veggene og 15 (eller var det 20cm? ) i taket.
Ikkeno problem å ta oppgraderinger/vintervedlikehold da.

Og for Guds skyld: kjøleskap med øl er et must...
 #454919  av ArildM
 
Takk :) Gleder meg ekstremt mye til å kjøre på neste år!
Tenker 3 meters takhøyde, og trapp opp til loftet, så har man litt muligheter også på loftet av garasjen :) Har allerede reisverket ferdig saget, skal få det hjem nå før vinteren. Reisverket er i 6", så da er det vel plass til 15cm isolasjon om jeg vil, taket blir trolig da tilsvarende i 8", så 20cm bør gå fint oppi. Tenker å ta opp så lite lån som mulig, og heller ta hele greia som en løpende utgift, så vi får se hvor langt jeg kommer neste sesong, først og fremst få opp råbygget, taket, og kledning før neste høst :) Tipper jeg ikke klarer å la vær å legge en hver krone som er til overs inn i prosjektet, så det går nok kjapt når det først kommer i gang :)

Som sagt en livslang drøm som er i ferd med å gå i oppfyllelse, kan rett og slett ikke forklare hvor mye jeg gleder meg til å få prosjektet under tak :!: :)
 #454940  av Andreazz
 
ArildM skrev: Som sagt en livslang drøm som er i ferd med å gå i oppfyllelse, kan rett og slett ikke forklare hvor mye jeg gleder meg til å få prosjektet under tak :!: :)
Den drømmen har jeg også hatt siden nesten så lenge jeg kan huske :D Har leid lokale og verksted sammen med kompiser osv oppigjenom. Men ingenting var som drømmen å ha alt under eget tak der man bare kan tussle rett ut fra huset!
I fjor, etter ca et års bygging (gjor det aller meste selv), så sto garasjen der! 70m2, fullisolert, varmepumpe, godt med lagring på loft osv osv. Siden jeg bor på et gammelt småbruk, så prøvde jeg å bygge garasjen til å ligne litt på en liten låve :o

Bilde
Bilde
 #454942  av ArildM
 
Digg digg digg!
SÃ¥ meget bra ut det der :)
Åssen gikk det å legge stående kledning? Har stående kledning på huset, men vurderer å legge liggende kledning på garasjen, med alibi om å etterhvert legge liggende på huset og etterisolere samtidig :oops:
 #454961  av Andreazz
 
Det gikk egentlig greit. Nå er jo jeg ingen snekker, og garasjen var mitt første store snekkerbyggeprosjekt. Selvfølgelig en del mer arbeid med stående kledning, mye inndeling og klyving osv for å få alt til å gå opp. Finner mye anvisninger med et enkelt googlesøk. Veldig mye enklere med liggende ivertfall. Men siden huset mitt har stående tømmermannskledning i bra stand, så valgte jeg å ha likens på garasjen. Hvis du har planer om å bytte på huset, så hadde jeg valgt liggende :o
 #454963  av ArildM
 
Takk for innspill :) Tror det blir liggende :)
Kledningen på huset er jo grei den, men sånn om en 5-10 år så kan den vel byttes. Største fordelen er vel å få etterisolert litt, ikke dumt på et hus fra 50.tallet :wink:

Blir mitt første store byggprosjekt, har jo snekret en del på huset og satt sammen IKEA kjøkken selv, men dette blir det første store skikkelige prosjektet fra bunnen av, og det er GØY :mrgreen:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12