TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bygge garasje!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #447404  av ArildM
 
Hei alle, som dere kanskje vet har jeg lenge gått med planer om å bygge garasje. Det nærmer seg nå realisering av dette, men veien å gå er fremdles lang selv om det økonomiske og plassmessige er på plass.

Første jeg har gjort er å prøve å visualisere størrelsen og plassbehovet ved hjelp av tegneverktøy. Det finnes mye forskjellig, men noe av det enkelste å sette i gang med er Google Sketchup, som samtidig har mye avanserte muligheter etterhvert.

Lekt litt med Google Sketchup:


Er heeelt amatør enda, men utrolig morsomt leketøy, skal prøve å modellere litt videre i kveld.



Sketchup analyserer dog ikke strukturen og hvilke materialer som bør brukes. Oppretter derfor denne tråden hvor jeg gjerne tar i mot tips og råd fra andre som har bygget :)
 #447405  av ArildM
 
Til de av dere som har bygget garasje, hvor begynte dere? Hvordan gikk dere frem mtp kommunen? Hva må sendes av søknader, hvilken dokumentasjon kreves, hva bør en tenke på?

Alle tips og råd mottaes med takk :)
 #447406  av ArildM
 
Sendt mail til kommunen i dag, spurte om de kan veilede meg litt i forhold til hvem jeg skal henvende meg til, hva som trengs av dokumentasjon osv. Spent på svar.
 #447408  av lasse
 
Har akkurt bygget garasje selv, spørs jo litt på hvor stor garasje du skal ha, inntil 70m2 kan du søke om selv, over det må du ha noen som kan stå ansvarlig for bygget og søke for deg, inntil 50m2 er det vel nye regler for i år, da trenger du ikke søke :shock:
Jeg bygget 70m2, søkte, måtte legge ved nabovarsel (tillatelse fra alle som hadde hus/eide tomt som grenser til min), jeg måtte også ha en særavtale med nærmeste tomteier, da garasjen min ble plassert mindre enn 4 meter fra tomtegrense (husker ikke om det er 2 eller 1m på inntil 50m2)
Men det er vel mye forskjellige regler fra kommune til kommune, jeg håper bare for din del at det er billigere å søke der du bor, jeg måtte ut med 10.000,- bare for å søke :shock:

Og ellers, sørg for å få inn nok strøm, isoler, skaff isolert port og masse lys! Og begynn å spise grøt og nudler med en gang, for dette koster, har fått kjeft av madammen mer enn en gang :oops:
 #447410  av ArildM
 
Takk for info. 10'000 bare i søkeavgift? :shock: Godt betalt for litt papirarbeide :lol:

Huset vårt er på 88kvm, som er akkurat passe stort, men dama sier at garasje som er større en 70-80 kvm er uaktuelt da garasjen blir større enn huset, noe jeg skal kunne gå med på :lol: :oops:

Garasjen er tiltenkt plassert ganske nærme nabotomta, selv om naboen har huset sitt 150meter unna tomtagrensa, så jeg tror det skal gå greit, men det er nok noe å tenke på det også. I alle fall greit å gå i gang med søkeprosessen nå skjønner jeg.

Garasjene jeg har kikket på er ala de fra http://buviksagbruk.no/
http://buviksagbruk.no/files/garasjekat ... agbruk.pdf

Tenkte litt på den som heter bergsmo, som er 11,4 x 7,2m, bare at man kutter ut i alle fall en port (trenger da ikke 4 porter, blir aalt for trangt). Og at man heller bruker det arealet innenfor 4. port til verksted, sofa, verktøy osv osv.
Garasjen har totalhøyde på 5 meter, mens 1. etasje er 2,45m høy. Holder jo strengt tatt til MR2ene mine, men kan kanskje bli trangt om man skal ha inn løftebukk etterhvert. Er slike ting jeg tenker å planlegge og pusle med i Sketchup, legge inn bilene og garasjen i nøyaktig høyde, tegne inn løftebukk osv.

Bergsmo koster 194'000, men da med enkle vinduer helt enkle porter osv. Typen til muttern driver glassbygg i trondheim, så vinduer får jeg derifra. Ellers er dette et komplett råbygg fra grunnmur og opp til taket. Man må evt isolere, legge inn varmepumpe, osv osv i etterkant. Vet ikke hvordan det er prismessig? Man får jo da levert garasjen som ferdige moduler som man bare skrur sammen, men om det blir mye billigere å bygge selv gjør jeg jo det.

Tanken er å få satt opp garasjen i år, og ta det innvendige etterhvert. Det jeg har nå er en uisolert enkeltgarasje på 18kvm, som snart er 20 år gammel. Så om så bare å få opp et råbygg så er jeg lykkelig camper siden jeg får ha MR2ene mine hjemme og slipper å betale for å få de vinterlagret hvert år flere mil unna hjemmet :oops:

De bilene som primært må stå inne er jo begge MR2ene. På vinterstid ser jeg for meg å stue sammen både mr2ene og carinaen "i et hjørne" slik at Corollaen også får garasjeplass på vintern. Men må som sagt pørve å stue og planlegge litt i Sketchup når jeg får tia :)
 #447413  av Zepticon
 
da blir det garasje nr1 på 87 kvadrat, og garasje nr2 på 49 (ikke søkandspliktig) ;)
Den ene med plass til to(tre) biler, og den andre med plass til prosjekt+verksted.

Klok av skade ville jeg holdt verksted og prosjekt på andre siden av tomta til der ejg lagrer resten av skattene :D
 #447416  av magnesmurf
 
Egen garasjetråd her ja :wink:
En stor garasje bør være minst 8x12 meter. Da har du plass til meste og 4 biler.
Hvis du bygger 7x10 blir det litt lite plass i lengden til 4 biler, og litt lite plass i bredden til 4 biler, uansett hvilken vei garasje og biler snues.

Hvis du har mulighet er jo også god takhøyde et must.
Både en tosøyler og en løfterampe er jo veldig kjekt til hvert sitt bruk.
Bør være minimum 3,5 meter under tak. Helst 3,8-4 meter. Da får du full arbeidshøyde under en vanlig bil som er løftet opp på bukk.

Innlagt vann og 3fas strøm er jo også et must. MASSE lys, gulv som er lett å rengjøre, god lagringsplass og mye skap hører jo til. Samt plass til en sittegruppe hvor man kan hvile seg litt mellom øktene, eller bare sitte med kameratene og parte litt skit.

Som sagt kan aldri en garasje bli stor nok...

Min garasje på 38 m2 er ALT for liten.
Og jeg har gjort det beste ut av det.
Har en liten hems over skapene, hvor det er lagret mye deler.

Skulle gjerne bygd en til garasje, men har for liten tomt til det.
 #447417  av magnesmurf
 
Et annet alternativ er faktisk to garasjer på 50m2. Da blir de ikke søknadspliktige.
Da kan du feks ha en som er 8x6,2 meter (modulgarasje) og en som er 7x7. Den ene kan bygges med takhøyde til løftebukk, verksted, osv. Mens den andre fungerer mer som kun lagringsplass for bilene.
Etterhvert kan du jo, hvis du planlegger nøye på forhånd, knytte sammen de to garasjene med et enkelt overbygg.
Så lenge garasjene står 4 meter fra hverandre og har dører som er rett ovenfor hverandre, er ikke det noe stort problem å få til.

Da har du plutselig 100m2 med garasje, og kan bygge et oppholdsrom mellom dem i fremtiden :wink:

Dette er bare løse ideer. Men verdt å tenke på.

Råbygg må isoleres, kables med strøm, legges rør i til vann osv osv.
Et råbygg er bare selve veggene og taket, uten noe innmat. Du må plaste innvendig, isolere, plate, ordne alt elektrisk osv i tilegg.
Du må også regne inn at prisen oppgitt for garasjen ikke inkluderer graving eller støping av såle.
 #447420  av lasse
 
Ja, alt koster, det skal være sikkert og visst.
Men kommer du unna sprengning sparer du mye, jeg hadde litt fjell der jeg bygde, men fikk pigget det vekk med stor gravemaskin, kom mye rimeligere ut av det enn ved spenging.
Og ja, vann er lurt å tenke på, jeg dreit i det, jeg har jo dør på siden av garasjen, to meter over til huset med egen inngang der til vaskerom, men det hadde vært praktisk med vann i selve garasjen også.
Jeg bygde 7x10, men port på kortveggen, og i garasjen min står det nå 4 stk biler, MR2´ene er jo relativt korte, så går fint det :wink:
Hadde nok klart å klemme inn 6 stk også om jeg ikke hadde bygget benkeplass på begge sidene innover (med litt juksehjelp av hjuldollyer)
 #447421  av ArildM
 
Kjekt med en egent tråd om dette, både for å holde mine egne tråder ryddige, men samtidig for å prøve å samle litt kunnskap både til meg selv og andre :)

Vil et råbygg kunne stå oppført i feks et år sånn at man kan isolere og ferdigstille det over tid etterhvert som man har råa? Tenker da bygget ferdig reist med porter, tag, vegger, vinduer.

Enkeltgarasjen jeg har nå har jo stått i 20 år uten varme eller isolasjon?

Skjønner dette mtp plass, om man parkerer 4 biler ved siden av hverandre skjønner man fort at dette blir stort.
Men har gått litt i meg selv i det siste, og jeg vurderer å selge Carinaen, den blir nesten aldri brukt, mer en nok med 3 biler! Mer kapital frigjort til feks ATV med snøfres 8) Så realistisk sett belager jeg meg på 3 biler fremover, og da mener jeg fremdeles at en garage på rundt 70-80kvm bør holde, skal som sagt leke meg litt med med sketchup for å se. Ser jo andre klarer seg med 3-4 biler i mye mindre garasjer, men ja det ser og er nok jævlig trangt.

Ellers må det jo bli en vanvittig oppgave å holde en 120kvm stor monstergarasje varm? 5x varmepumper da eller? :lol:

Må holde dette littegrann på bakkenivå, jeg er verken rik eller har lyst å ha noe mye i lån. Å låne 200'000 er greit både for meg og dama, vi er fremdeles under 1mill i lån (liker å kunne leve utenom lånene i banken :) ). Noe mer tror jeg ikke hun går med på verken mtp størrelse eller lånet :oops: Har jo lovt nytt kjøkken også :lol:

Jeg må fylle ut tomta litt og støpe planet garasjen skal være på først og fremst.
Vet ikke om stedet hvor jeg skal fylle opp må "hvile" litt før man evt støper? Tenker i tilfelle massene siger litt. Er i all hovedsak en "grop" i eiendommen min som ikke er fylt ut helt plant med resten av tomta, som i dag ikke brukes til noe som helst. Der jeg tenker å fylle opp og bygge garasje.
 #447422  av lasse
 
Må bare skyte inn at for 200 så må du belage deg på å gjøre mye selv, kjapt regnestykke på garasjen min:
-Grunnarbeider, graving, pigging, fylle på med pukk, grus, avretting av dette, flytte hekk, lage stor gårdsplass bortkjøring av masse : 86.000,-
-Støpe såle: 45.000,-
-Garasje i moduler, ferdig satt opp: 181.000,-
-Port inkl montering: 27.000,-
-Innvendige materialer: isolasjon,plast, OSB plater, gipsplater: 23.000,-
-Dør: 5000,-

Og da har jeg fått port til kostpris, fått kostpris på graving (ca 1/3 av graving var byttejobb), kun betalt kost på materialer til såle, rabatt gjennom jobben på garasjen og jobben med å sette den opp, rabatt på alt av materialer innvendig/dør, og alt elektrisk har jeg samlet opp gjennom mange år på jobb, så har ikke kostet meg noe det.

Jeg trodde også jeg skulle komme langt med 200-250.000,- men ALT har vært dyrere enn forventet.
Men nå har jo jeg kun valgt utstyr på øverste hylle, veldig bra isolert port m/vinduer, grusomt dyr isolasjon i gulvet under betongen, takkonstruksjon uten takstoler (full høyde innvendig, stålbjelke i taket) isolerte vinduer, FG godkjent ytterdør, godt isolert den også selfølgelig... osv, osv.

Er ikke meningen å komme med dårlig nytt, men prøver å spare deg for like mange sure miner fra din bedre halvdel under byggeprosessen, kona mi var i tillegg gravid, ble ikkeno bedre av det for å si det sånn.......

EDIT: Jeg gjorde alt arbeid innvendig selv, kun konstruksjon, yttervegger, tak og port som andre har gjort for meg.
 #447423  av ArildM
 
Takk for mange gode innspill Lasse. Har du noen bilder av garasjen? Både innvendig og utvendig hadde vært kjekt, da du har bygget noe som høres rett ut i de banene jeg tenker. Er i tvil om jeg skal ha portene på langsiden eller kortsiden. Kanskje 2 porter på kortsiden inn mot veien hadde vært enklest?

Og ja, alle prosjekter ender vel alltid opp med å koste mer enn hva man har tenkt :oops:
 #447427  av Makk
 
Viss du har en nabo eller bekjent som trenger masse å du må grave ut så kan du spare en liten formue på å bare kjøpe deg ei lita gravemaskin for 50 tusen.

Vi kjøpte en i familien, men den var så god at vi har den enda :D

Den kan du faktisk selge etterpå å vips slipper du betale noen for å grave.

Om du ikke har noen bekjente så kan du være sikker på at noen trenger, 1x avisannonse type "gratis masse mot henting, jeg graver på til deg" så er du kvitt et problem ;)
 #447432  av ArildM
 
Takk for innspillet :) Greia hos meg er at jeg faktisk trenger masse, siden tomta mi har et ca 2-3 meters "hull" de siste 4-5 metrene ut mot tomtegrensa. Tanken er da å fylle opp dette "hullet" og få tomta plan hele veien over, og deretter støpe fundament til garsje hvor jeg skal fylle ut :)

Ellers kjenner jeg en del folk innenfor både bygg og anleggsbransje slik at jeg tror jeg skal komme folkelig unna det meste mtp pris, men det blir uansett som Lasse sier garantert dyrere enn hva man har trodd i utgangspunktet :oops:
 #447433  av 2r-e-rik
 
husk at du må søke kommunen om å fylle ut tomta di... det er ingen selvfølge at du får lov til det...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12