TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bygge garasje!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #456283  av Makk
 
Er du over eller under den høyden som skiller garasje fra "storbil" garasje?

En hel hau med mongolidregler følger den "Storbil" delen, å det er mye lavere enn en skulle tro for og få bygge driten.
 #456285  av CelicaTurbo
 
Makk skrev:Er du over eller under den høyden som skiller garasje fra "storbil" garasje?

En hel hau med mongolidregler følger den "Storbil" delen, å det er mye lavere enn en skulle tro for og få bygge driten.
Spør du meg nå eller Arild? Jeg skrev i grunn for å tipse at det er en ting å være klar over, for det er noe jeg savner muligheten til selv. Om min garasje er storbilgarasje tviler jeg på. Den er 50kvm men det er slik W-takstoler hvor takhøyden er ca 2,45m, så det er jo ikke noe rom for å løfte noen bil spesielt høyt. Hadde jeg bygget nytt, hadde jeg vurdert noen takstoler hvor bjelkelaget var plassert høyere enn toppenn av vegg. Koster nok mer, siden stolene da må være kraftigere.
 #456287  av Makk
 
Går kun på høyde, kan bygge 4000 kvadrat under den visse høyda å få lettere regler, spesielt om du bor nært en flyplass eller sikthindrende etc etc.

Spurte arild da heheh
 #456298  av ArildM
 
Blir 3 meters takhøyde, og tanken er fremdeles å få inn en lift, og kanskje lure MR2ene inn i over hverandre om vinteren. Er mulig på tegningene, i praksis? Hvem vet :) AW11en har lite fjæringsvei når den blir løftet opp pga coiloverne, så mulig denne blir øverst siden den bygger liite i høyden :)

15 takstoler levert byggplass ble 18k+mva, så jeg tror jeg holder meg til dette. Det er innafor budsjett, hva jeg har søkt om, og hva som estetisk går overens med det lille huset vi har. Verken dama eller kommunen var keen på at høyden var større enn huset, noe jeg skal være enig i :)

Garasjen blir som skissert her, gått igjennom alle mål og dette er det som er mulig på den plassen garasjen plasseres nå. Har jo også 30kvm vedbu så mye av rotet slipper heldigvis å stå i garasjen :)

Eneste endringen på tegningene som jeg har nå er at de to vinduene skal bli større, tror det blir kvadratiske vinduer for mer lysinnslipp. Har en plan om MR2 "murial" på langveggen med liften, planen er da å bruke en projektor for å outline et svært veggbilde med noen silhuetter av MR2ene på, AW11 + SW20.
Vedlegg
1.png
1.png (929.27 kiB) Vist 14114 ganger
garasje 2017.png
garasje 2017.png (1.28 MiB) Vist 14114 ganger
 #456299  av ArildM
 
Neste fase er jo så klart å rive vedbua og lage en 3 portes ren entuasiastgarasje der vedbua står nå :lol: :)
Må vel se om jeg får til å spikre denne først :) Er ikke så ekstremt dyrt å bygge når man gjør mesteparten av jobben selv :)

Har for første gang på mange år gitt meg selv 4 uker ferie. Så er blir det mye dugnad i sommer! Er ikke kar om å løfte en dritt pga ryggen, men skal alltids klare å holde i en hammer og spikre litt selv, det er bare god trening :)

Typen til muttern er glassmester, kjøper nok PVC vindu gjennom han, skal vist vare 3-40år uten vedlikehold. Tenker også 2 vinduer på loftsrommet forresten, greit å ha oppbevaringsrom oppå der for random crap.
 #456323  av Philip
 
Denna Tråden har gått meg hus (Garasje?;-) forbi!

Tøff lesing Arild, Her har du stått på, nå er det bare å glede seg til våren!:-) . Virker jo ut som alt er i boks, bare "litt" snekring igjen:-)
 #456325  av ArildM
 
Hehe, ja vi har jobbet mye med huset for å få opp verdien såpass mye at vi faktisk kan låne opp til garasjen. Så det har vært en prosess over flere år. I ettertid er jeg glad for at huset var for lite verdt til å kunne øke boliglånet ytterligere. Det har ført til mye oppgraderinger av huset, som vi kanskje ellers ikke hadde gjort like raskt.

Huset ble jo lagt ut for 975k, kjøpt for 675k, og så etterhvert oppgradert fra en verdi på 675k (som blir verdien banken gir ut fra kjøpers pris), og nå opp til 1mill i takst igjen. Ergo har vi såpass mye headroom i forhold til lån og verdi på huset at vi faktisk kan låne til garasjen.

Sitter fint i det nå synes jeg, blir vel en 750k i lån sammenlagt. Neste steg innen streng disiplin innen økonomi er å kutte ned billånet med 2-3 år. Satser på at priusen er ferdig nedbetalt i midten av 2019, gjerne før :)

Men dette var da ikke /r/frugal ? :lol:

Oppdaterer etterhvert som ting skjer jeg :)
 #456328  av magnesmurf
 
Skjønner det er litt andre priser utenfor østlandet :D ca 750k i lån når man har hus og får garasje er ikke ille :!:

Her var takst 3,8mill når vi kjøpte og ble etter oppussingen\renoveringen økt til 4,8mill. Lånet er 3,2mill. Men det er klart at en utleiedel som drar inn ca 9k ekstra i mnd hjelper mye.
Kjøpte forrige hus for 2,6mill og når vi solgte etter 5 år fikk vi 3,4mill.

Takstolene er blitt bestemt ser jeg. Vill fortsatt vurdert om det er mulig å få A takstoler som frigir 50cm ekstra takhøyde. Det hjelper veldig mye med de ekstra centimeterene.
 #456335  av ArildM
 
Pendler ca 10 mil om dagen, men det er aldri kø så det går helt fint :)
Joda, meget kurrante priser her, 5min unna matbutikken, 30min unna sverrige, under 1time til trondheim, Trondheim flyplass, egentlig det aller meste i kurrant nærhet. Men alikavel vil ingen bo her fordi det er usentralt :)

Samtidig gjorde vi en meget god deal på huset, så vi sitter absolutt fint i det :)
Er nok ingen utleiedel, og det er klart en enorm fordel dere har med såpass mye lån, dekker nok mye av lånekostnadene med den :)

Er A-takstoler jeg har fått pris på, har ikke noen bilder her, men de er beregnet fra Hell Sagbruk, så de blir nok noe annerledes enn hva jeg har tegnet selv. Dette for både å få litt loftsplass, og å få mest mulig takhøyde :)

Bilde
 #456338  av magnesmurf
 
Tenkte at hvis du fikk a takstol av typen på bildet, fikk du frigitt enda litt mer takplass inni garasjen.
Bilde
 #456347  av ArildM
 
Klart det, men har lyst på loftsplass også :)
 #456351  av magnesmurf
 
Da bygger du hems der løftebukken ikke står :wink:
Takhøyde er virkelig gull verdt.. Så hadde jeg hatt mulighet hadde jeg virkelig satset på å få litt ekstra av det.
 #456352  av ArildM
 
Var planen det når portene sto på en av langveggen, og absolutt noe som jeg ser for meg kunne ha blitt gull verdt.
Planen på sikt er som sagt å sette opp en ren entusiastgarasje der vedbua står nå. Slik at dette blir mer en bruksgarasje (er det et ord?) :D
 #456353  av magnesmurf
 
Hvis du får lov til og har råd til å sette opp en til, er det ikke så farlig å mangle takhøyde i den første.
All erfaring tilsier at hvis du skal skru bil er det to-søyler og takhøyde, samt godt med strøm som er et must. Til oppbevaring og polering fungerer normal takhøyde og en sakseløfter eller 4 søyler veldig bra.

Trodde dette skulle bli den eneste garasjen og gjøre jobben som "alt mulig" garasje.
 #456356  av ArildM
 
På sikt ja :) Men betale ned godt på lånene først, så kan det vel hende at det er såpass moro å snekre at jeg setter opp en til en :)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12