TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bygge garasje!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #454984  av magnesmurf
 
Stående kledning har vesentlig lenge levetid enn liggende, hvis vedlikehold osv utføres korrekt.
Den liggende kledningen vil få vanninntrenging grunnet tyngdekraften. Den stående kan som regel unngå dette.
Eneste måten å unngå vannintrenging på liggende kledning er med enten overlappende eller ferdigfasede bord med not og fjær.
Ville satset på stående kledning da dette er lettere å vedlikeholde (male), samt har lenger levetid.

Tenker at jobben med å legge kledingen stående ikke er like mye ekstra jobb som det er å male hvert 10år på en liggende kledning. sammenliknet med en stående. Samt at hvis kledningen lever 10-20 år lenger når den er stående sparer man seg også litt ekstra jobb mot å legge ny kledning tidligere eller oftere.

Liggende overlappende kleding slik jeg mente: Bilde
 #454992  av Makk
 
Er du værutsatt med mye regn og spesielt vind, ikke bruk stående kledning det er det værste som finnes om du har mye dårlig vær, forøvrig har du stående kledning får du problemer om du bestemmer deg for og endre på noe, f,eks sette inn varmepumpe blabla

jeg drar ikke dette ut av ræva heller :mrgreen:

http://www.dinside.no/bolig/forskjellen ... l/61060884
 #454997  av magnesmurf
 
Synes egentlig artikkelen er dårlig skrevet.
Hvis man ser på det som blir sagt i konklusjonen er jo sintef ikke akkurat enige med seg selv:
Merk at det i artikkel snakkes om panel som overlapper når det er liggende. Hvis man bruker stanard panel og legger annen hvert bord innpå og annethvert utpå, vil man få de samme fasene som er omtalt på det stående panelet. Det er jo en selvfølge at vannet renner inn i disse glippene når de ligger på tvers, enda mer enn når de ligger på langs. Nettopp grunnet tyngdekraften.
Når vann stort sett kommer ovenfra, og panelene ligger litt på skrå, kommer det ikke fukt inn, forklarer Raymond Myrland, kjedeleder i typehusselskapet Mesterhus, til Dinside.

Med stående panel kan du være mer utsatt for vanninntrengning, ettersom skjøten da er vertikal, og altså løper i samme retning som vannet renner.

Dersom du i tillegg har montert panelbordene slik at de med årene krummer seg litt utover, vil det bli en glipe i overlappet mellom panebordene - og det er nok til at vannet kan finne veien inn.

- I værutsatte strøk betyr det noe, men så lenge du gjør en god jobb, betyr det ikke noe om du har stående eller liggende panel. Og her på innlandet, hvor det ikke blåser, og stort sett regner ovenfra, er det egentlig ikke så nøye, sier Myrland.

- Bare man er flink til å passe på huset sitt, er det ikke noe problem, hevder han.
 #454998  av Makk
 
Bruke ålesundsfals, vannet trenger aldri verden inn "oppover" på det
 #455016  av ArildM
 
Har hele tiden ment liggende panel med not og fjær, og kan ikke skjønne hvoran dette skal være vesentlig mer plaget med fukt og råte enn en stående kledning?

I så fall er det utrolig mange hus jeg ser som blir oppført i dag som vil få arbeid med å bytte borkledning etterhvert :wink: Ellers kan jeg ikke skjønne argumentet med at stående kledning er lettere å male enn liggende? Liggende er da nesten helt flat og kan males med rull om så man vill? Klart man må gå etter med pensel i skjøtene, men alikevel da.
 #455017  av magnesmurf
 
Når du sa liggende tenkte jeg først på vanlig panel med annet hvert bord innenfor og annet hvert utenfor. Det er er mareritt å male, da man må male det sidelengs.
Nyere panel med not og fjær er såpass flatt at det skal gå fint å male på "vanlig" måte med rull og stang, med opp/ned bevegelser.

Så lenge det er not og fjær vil ikke vann renne innenfor skjøtene heller. Da spiller det ingen rolle om man har stående eller liggende, siden vannet uansett ikke trenger gjennom not og fjær så lenge denne er godt malt.
 #455018  av ArildM
 
Hehe, må tillate meg å le litt høyt her jeg står. Finnes det noen som virkelig har lagt "stående kledning" horisontalt? :lol: Steike da får du jobb med å male :D
 #455024  av magnesmurf
 
Nettopp. Og mye problemer med fukt.
Ja finnes en del hus med gammeldags liggende kledning bestående av vanlige bord som ikke overlapper. Heldigvis begynner det å bli mange år siden det kom bedre løsninger på markedet. Så mye er byttet ut.
Men synes fortsatt stående kledning er lettere å male enn liggende.
Dog skal det selvfølgelig være helhet på tomta, så garasjen må matche huset.
 #455034  av ArildM
 
Helt enig der :) Fikk tips om at taket var vel så viktig som kledningen når det gjelder helhet i bygningsmassen. Altså at vi kjøper litt dyrere takplater på garasjen, da dette er et litt oversett men viktig visuelt referansepunkt :) Og at dette på mange måter var like viktig som kledningen. Må si meg litt enig, billige takplater uten noe profiler ser litt stygt ut, så spørs om jeg må sette av noen kroner ekstra her :) Samt 5mm takplater eller tykkere, noe som bør gå fint siden vi har takplatefabrikk 1 mil unna oss som driver fabrikkutsalg kun til de som bor i bygda :)
 #455037  av magnesmurf
 
Høres ut som en lur ide. Enda viktigere å ikke slurve med tak. Så bygg undetaket solid, se til at underpappen overlapper skikkelig i skjøtene og ikke bruk for lange skruer når du fester takplatene. Ville kikket på takplater i aluminium, de ruster ikke.
Men regner uansett med at dagens malingsteknologi skal være god nok til at lakken på platene holder i opptil 50 år.
 #455038  av Makk
 
Vi brukte Evertile, 50 års garanti og 30 om du monterer selv, når dem tør å gi deg 30 års garanti på selvarbeid ja da må det være bra greier.

Dritlett og jobbe med og ser skikkelig flott ut.

Mye billigere enn Decra også
 #455043  av ArildM
 
Takk for tipsene :) Bare å glede seg til å begynne å bygge til våren 8)
 #455651  av ArildM
 
Det nærmer seg med stormskritt! Har nå ca 30% egenkapital, og fikk gladnyet om at resterende 70% skal banken gå med på å finansiere! :) Hærlig herlig, jeg gleder meg til 2017!
 #456271  av ArildM
 
Egenkapital i boks. LÃ¥n i boks.
Priser prutet på og det i boks, avtalt levering på byggested.
Takstoler innhentet tilbud på, og ferdig levert byggested.
Snart bare å ta på seg arbeidsklærne og se om man får til å snekre da :)
 #456282  av CelicaTurbo
 
Et fint vårprosjekt det å bygge garasje :) Velger du takstoler slik at du kan få en lift i fremtiden? Det er en av mine irritasjonene med min garasje det (som jeg ikke har fått bygget selv altså).
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12