TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bygge garasje!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #453804  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Takk for innspill.

Har jo tenkt å få inn lift, så jeg vet ikke hvor stort behovet for jekk blir? I alle fall ikke verre enn at man kan legge noe under jekken :)

Det er jo vesentlig rimeligere enn Epoxy, eller fliser da? Samtidig så er det vel ikke verre enn å spyle rent en gang iblandt? Er jo drenering under flisene :)
Fra et annet forum:
Ja, har tenkt på disse plastflisene. Hvordan er det med drit & fuktighet/vann som renner av bilene? Kommer det under flisene? Og blir liggende der? Ikke bra?


Bakdelen med vannglass er at fuktighet, oljer osv fortsatt vil trenge ned i betongen. Spesielt saltslaps vinterstid vil tære på og etterhvert spise opp betongen.

Da hjelper heller ikke plastflisene, siden saltblandet vann trekker ned gjennom flisene og gjør det samme med betongen.

Så alle løsninger har sine fordeler, og bakdeler.
 #453805  av ArildM
 
Takk :)

Dette er jo snakk om en del av sluttmodulene i et prosjekt.
Aller først ryktes det at søknaden er behandlet ferdig neste uke. Krysser fingrene!
 #453806  av Sarlacc
 
Jeg malte betongen i garasjen med en gugge jeg fikk anbefalt i butikken, sikkert epoxy-basert. Det har vist seg å være bra slitesterkt, har holdt i 5 år nå.

Ble veldig inspirert av de plastflisene, takk for linker Arild!
Svart gulv med brede røde striper hadde vært råkult 8)
 #453813  av inzane2012
 
Sånne plastfliser er vel best å ha en i garasje som du bare bruker til oppbevaring av bilen, ikke i en garasje du skrur mye i og sånt vel?
 #453818  av Sarlacc
 
inzane2012 skrev:Sånne plastfliser er vel best å ha en i garasje som du bare bruker til oppbevaring av bilen, ikke i en garasje du skrur mye i og sånt vel?
Ja, det tror jeg nok. Som nevnt tidligere her så tåler de neppe en jekk. Oljesøl og denslags blir også et problem.
Min garasje er så liten at jeg må ut for å skifte mening, så ikke en aktuell problemstilling der.
 #453821  av inzane2012
 
Høres ut som garasjen til huset som eksn overtok. Skulle du skifte dekk på bilen inni der, så måtte du først ta det på ene sia, så kjøre ut bilen og snu den, og så kjøre inn igjen, vist ikke ble det så trangt og jævlig mellom bilen og veggen. Og kommer du med en bil som er stort bredere enn en golf, så må du brette inn speila for å komme gjennom porten...
 #453836  av ArildM
 
http://www.autodeck.no/faq/
Disse ser jo overlegne ut kontra de andre.
Spørsmål: Jeg benytter en garasjejekk i garasjen, tåler AutoDeck vekten av denne?
Svar: Ja, AutoDeck-flisene tåler over 9 tonn belasting per stykk.

Spørsmål: Blir AutoDeck-fliser påvirket av olje, kjølevæske og batterisyre?
Svar: AutoDeck-fliser er motstandsdyktige mot olje, kjølevæske, bremsevæske og annet som søles, men vil ikke tåle batterisyre over tid.

Spørsmål: Tåler AutoDeck-fliser kulde?
Svar: AutoDeck-flisene tåler godt frost og is, inne og ute. Utfordringen med vekslende vintervær vil evt. være at et islag danner seg under flisene ved bruk utendørs, men plasten i seg selv har ikke noe problem med dette. Heldigvis er de utviklet i New York, som også har mye rart vintervær.

Spørsmål: Tåler AutoDeck-fliser varme?
Svar: AutoDeck-fliser har ingen problemer med normale temperaturer i en garasje, slik som varm olje, varmt eksosanlegg o.l. Flisene er grundig brann-testet, og vil automatisk slukke raskt om de skulle bli satt fyr på.
I og med at flisene er laget av plast vil de kunne få merker ved sveising og andre ekstreme temperaturer.
Må jo uansett behandle gulvet på noe vis, men tenkte kanskje det var nok å slipe betongen for å unngå støving?
Vi får se, enten dette eller Epoxy tror jeg sålangt :)
 #453845  av Sarlacc
 
ArildM skrev: Må jo uansett behandle gulvet på noe vis, men tenkte kanskje det var nok å slipe betongen for å unngå støving?
Vi får se, enten dette eller Epoxy tror jeg sålangt :)
Jeg tror det er lurt å male betongen uansett. Får du oljesøl etc på ubehandla betong får du det jo aldri opp igjen?
 #453846  av Zepticon
 
Sarlacc skrev:
ArildM skrev: Må jo uansett behandle gulvet på noe vis, men tenkte kanskje det var nok å slipe betongen for å unngå støving?
Vi får se, enten dette eller Epoxy tror jeg sålangt :)
Jeg tror det er lurt å male betongen uansett. Får du oljesøl etc på ubehandla betong får du det jo aldri opp igjen?
Nei, og så er det vanskelig å få ting til å feste seg der igjen etterpå:)
 #453851  av angrykid
 
Kan også bruke oksan/oxan olje som behandlingsmetode for garasjegulvet. Jeg har det, og det er på fjerde året nå og det holder fortsatt stand. Men, tror nok jeg må olje opp igjen om ett år eller to. :) Relativt billig er det også..
 #453858  av ArildM
 
Takk :) Har fått mye opplæring i hvordan man kan støpe i de siste dagene, spennende saker :)
 #453879  av angrykid
 
Her er forøvrig bilde ovenfra av min "garasje"..

Far min bygde dette bygget (det hvite til høyre på bildet) for ca 200 000kr på midten på 90 tallet. Det gjenstår litt småfinish rundt portene, ellers er bygget hel-isolert men mangler strøm og varme i bygget. Men, det kommer med tid og stunder når økonomien er litt mer på plass igjen. :)

130kvm i grunnflate, ca 4m takhøyde i storporten som er hele byggets lengde, tre små seskjoner der lilleporten er, ca 15m langt og 7-8m bredt. To etasjer over lilleporten, samt en liten messanin helt innerst i langløpet til storporten.
Vedlegg
Oversikt gården.jpg
Oversikt gården.jpg (94.01 kiB) Vist 5843 ganger
 #453888  av ArildM
 
Nice! Der snakker man garasje :mrgreen:
 #453898  av angrykid
 
Ja, far min var en djævel på å snekre ting billig. Løa og fjøset ( store røde bygget med rust på taket) bygde han på 80 tallet for under 70 000kr.. Og den er vel kanskje på.. tja, grovt regnet 400kvm grunnflate, tenker jeg. Men skulle man ha regnet egne timer med i prisen, så vil det jo bli noe helt annet. :) Men på den tiden, så var jo ikke tid = penger, slik det meste måles i dag. :)
 #454499  av ArildM
 
TTT :)

Støpe og mure opp i år, trolig bestille modulgarasje i vinter, smekker den opp på 1-2-3 i vår.
I alle fall planen så langt :) Så slipper jeg å bruke all fritid i overskulelig fremtid på å snekre. Heller konsentrere meg på innvendig arbeid :)
Vedlegg
WP_20160726_08_31_08_Pro.jpg
WP_20160726_08_31_08_Pro.jpg (6.06 MiB) Vist 5773 ganger
WP_20160728_19_21_36_Pro.jpg
WP_20160728_19_21_36_Pro.jpg (6.64 MiB) Vist 5773 ganger
WP_20160803_21_26_35_Pro.jpg
WP_20160803_21_26_35_Pro.jpg (5.5 MiB) Vist 5773 ganger
WP_20160808_21_07_32_Pro.jpg
WP_20160808_21_07_32_Pro.jpg (4.85 MiB) Vist 5773 ganger
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12