TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • PRIUS?????

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #452470  av ArildM
 
Wow.
Jeg begynner å bli gammel... :(

Men er det noen her inne som kan si noe i mot for å kjøpe en Prius til å pendle 10 mil om dagen med?
Tenker da på nymodellen som kom i 2009 med 1.8bensin.

Jeg må ha noe komfortabelt da ryggen er fukka etter yrkesskade, automatgir er pluss, cruisecontroll er et must. Diesel har jeg dårlig forhold til siden 4mnd av året er det kaldt, oppe til oss kan det være 20 minus på ukesvis.

For å si det mildt er mitt forhold til Ford tynnslitt, oppbrukt og på vei ut. Nytter lite å ha en kofortabel bil som nesten ikke bruker drivstoff når man har 3-4000 i mnd i påkost i deler. Om vintern blir den jo ALDRI varm heller.

Så jeg vil gjerne tilbake i Toyota leiren, da så driftsikkert og så kjedelig som det kan bli.
Jeg vet at Prius ikke har hengerfeste, og at den ikke er super økonomisk på langkjøring.
Men jeg ser mange som går 300-400'000 km før de gir seg, og det kan jeg digge.

Noen som har eid, eller erfaring?
Mekanikern på Toyota verkstedet sa at han såvidt kan huske å ha byttet noe på disse. Mens når jeg spurte om Avensis diesel, sa han bare vagt at han heller ville ha gått for Prius om man skal ha noe driftsikkert :P
 #452471  av ArildM
 
Fikk ikke lov å kjøpe GT86 heller, mente den var superpraktisk som pendlebil, men fikk ikke noe gehør for det i Leiren hjemme :lol: Prøvde meg på et par skyliner og Silviaer, men fikk ikke noe særlig medhold i de heller, har nokk sportsbiler ble det sagt :roll:
 #452473  av celicat23
 
Hvorfor ikke noe mer normalt, som en corolla, auris, avensis, hva som helst utenom prius? :) Skal ikke lexus være svine pålitelige?
 #452475  av Makk
 
Prius ser jo helt mongo ut da.

Ã… tilogmed folk som bryr seg minus 200% om bil ler av Prius hahahah

Kjøpe en avensis eller noe :D
 #452478  av Zepticon
 
Makk skrev:Prius ser jo helt mongo ut da.
Ã… tilogmed folk som bryr seg minus 200% om bil ler av Prius hahahah
Kjøpe en avensis eller noe :D
Samtlige biler fra Toyota på den tiden ser helt mongo ut :P
 #452479  av lasse
 
Ã… hjelpes...
Jeg stemmer heller for noe mer normalt ja, sjekk ut hvor mye nyttelast du kan ha med i en prius, det er ikke mye vekt den er godkjent for gitt.
Mener det er sånn at den best utstyrte utgaven ikke kan ha større felger enn 16" pga vekt, og det sier jo litt...
Men om du ser etter en bil som tar deg fra A-B, komfortabel å kjøre og det ikke er mye tull med, hva med gammel Merce?
Jeg har hatt ett knippe (har forsåvidt to stk nå også) w124 biler (E-klasse fra 85-96) og de er fine å kjøre med komfortable seter, lite trøbbel med motor/drivlinje, er som regel rusta som tar dem, men de ruster stortsett bare i Fremskjermer, innerskjermen foran og rundt jekkfester (ikke bærende).
Jeg kjører disse langt uten problemer ihvertfall, og har trøbbel med rygg/skuldre selv, kjørte for noen år siden Oslo-Sandnes-Oslo på en dag uten problem :D
Send meg en PM om du vil vite hva du skal se etter som pleier å være litt dritt med dem om du er intressert.
Kan få mye diesel/bensin for det du sparer på innkjøp av en prius :wink:
 #452486  av laffy
 
Tja Prius er vel greit det?:

Bilde

Bilde

Om noen her mener det er mongo eller gay eller hva som helst hadde jeg ikke brydd meg om, viktigste er nå å prøve bilen selv og gjøre seg opp en mening.. Har aldri prøvd Prius, men er sikkert ikke premium-komfort, men regner med det er rimelig driftsikre biler.
 #452487  av ArildM
 
Tja, så lenge det er en bil til kurrant pris, som er komfortabel, ikke er noe tull med så er jeg vel åpen for forslag.
Bare aldri bytta så mye som jeg har gjort på Forden som jeg har nå, så jeg er møkk lei, utseendet har intet å si, så lenge det er driftsikkert, høvelig rimelig i forbruk og komfortabelt.
Verger meg for noe annet enn Toyota etter å ha prøvd Ford for å si det slik. Men ny Toyota er jo ikke akkurat feilfri den heller?
 #452488  av ArildM
 
Så litt på denne:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... s=69992000

Ikke så stygg? Bare ekstremt annerledes, men det har uansett ikke noe å si.

Om en vil kan den jo faktisk se kul ut???:





Om jeg kan kjøpe en bil, den blir raskt varm, har automat, blåtann, hud, og den er mer eller mindre feilfri de neste 300`000km er jeg fornøyd.
Heller 1500 i lån i mnd, enn 3000 i prakk og forargelse og påkost på noe annet?

Absolutt ikke praktisk, men hva med en 1.gen rav 4 som andrebil? Eller en veteran Hilux? Trenger jo gårdsbil/skogsbil? :oops:
 #452489  av ArildM
 
Jeg ler av folk som synes ting er støgt, det er bare enda morsommere å kjøre det da :)
Bedre det enn en grå VW stasjonsvogn, snakk om å være diskret sau i flokken da :roll: :lol:
 #452490  av ArildM
 
5 426 kr med full kasko, ikke ille :)
 #452506  av Sarlacc
 
Har kjørt en del Prius, og det er en grei bil det, bortsett for to ting:
- A-stolpen stikker for langt fram og blokkerer for mye av synsfeltet, når jeg lener setet bak i min vanlige sittestilling.
- Uansett hvordan jeg stiller setet så sitter jeg ikke godt i Prius.

Hvis man er kort i beina, liker å sitte rak i ryggen og ellers trives i en Prius så er det en veldig fornuftig bil :roll:
 #452509  av lasse
 
ArildM skrev:5 426 kr med full kasko, ikke ille :)
En av fordelene med å bli eldre det :)
Rett i underkant 5000,- for fullkasko på min VW Touran, som forøvrig er grå, trives visst litt i flokken jeg :mrgreen:
 #452512  av laffy
 
Kjører selv grå Passat, og det funker de også :) Får faktisk mye bil for penga med VAG siden de taper seg sånn i verdi :P betaler 3600 for kasko på Celica CS, var bare 50 lapp ekstra i mnd for fullkasko i forhold til delkasko, men de har jo ikke så høy markedsverdi heller da.
 #452516  av ArildM
 
Var å prøvesatt en Prius, så kurrant ut, satt ganske greit, men kneet stanga kanskje litt i midtkonsollen, men det er noe ala det samme med Focusen jeg har i dag også. Ellers likte jeg godt at den er litt annerledes, og synes ikke den er noe stygg. Kanskje ikke akkurat vakker, men annerledes og tøff på sin måte :roll:
Likte setene godt og synes jeg satt ganske greit i den både komfort og plasseringsmessig.

Skal nedover til Åndalsnes og hente bilen i mårra, så får vi se om den er komfortabelt å kjøre langt også :)

Planen videre er å få solgt Carinaen, kjøpe meg en Hilux veteran med krok, dermed har jeg ALT jeg trenger bilmessig i mange mange år fremover :)

Spent på om Work Equip 16" felgene passer over fra Mr2en, er vel samme boltsirkel? Kanskje de tilogmed passer uten spacere, siden felgene hadde sånn 40ish impress originalt :lol: 16x7 og 16x8 blir saker på Priusen.

Bilde