TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Win 10 advarsel

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #453035  av Zepticon
 
Makk skrev:Sorry Boise, men dette OS'et blir mer og mer crap....

Den ENOOOORME memory leaken du får på sånn cirka ABSOLUTT alt er jo helt tragedie, skulle tro det gikk baklengs i utviklinga, hardwaren er jo hardcore for en laptop å være, men OS'et ligger der som ei feit hore og cockblocker ALT du prøver og gjøre med sin bakgrunnsapplikasjoner og annet rubbish.

Bestilte kingston hyperX ddr4 brikker nå så jeg får dual channel på nye gaming laptoppen og en meget awesome samsung SSD M2, og det blir selvfølgelig windows 7.

Aldri i verden skal jeg ha et OS som skal bestemme ting for meg, fy faen i helvette for noe forbanna dritt win10 er... Absolutt alt det gjør er treigt og ubrukelig, null kompabilitet og komplett ubrukelig.

Savner den tiden PC'er ikke var "dumbed down" for den generelle bermen......

DERP DERP jeg trenger jo 3x advarsler om at NÅÅÅ SKAL DU ÅPNE EN .CFG FIL I NOTEPAD OG ENDRE NOE SOM KAN UTLØSE ATOMKRIG, ER DU SIKKER x3???? hore-OS!!!!

Et system der jeg ikke til all tid er øverste admin er absolutt 200% ubrukelig.

Win2k forever boise !
Var da faen til gnål. Windows 10 fuker utmerket. Tror det må være du som har noen form for hjerneskade, eller enorm inkompetanse om du ikke klarer å få win10 til å funke. Det er bedre en samtlige tidligere utgaver, knuser dem hands down.

Kjører det på en flere år gammel maskin og har mye ebdre ytelse en samtlige versjoner tidligere, ingen feil, alt funker. Til og med den 20 år gamle delekatoalogen til Mazda funker. L2P nabb.
 #453039  av Makk
 
Har ingenting med hva jeg får til eller ikke, OS'et er elendig.

Er du eneste person i verden som ikke får mem leak i win10 sånn alt du gjør degenereres til 1986 fart? Isåfall vil nok microsoft prate lenge med deg.
 #453052  av inzane2012
 
Dette høres faktisk mer ut som ett problem med DIN pc Makk, kjenner ganske mange som bruker win10 nå, og ingen av de klager på sånne problemer som du nevner. Og win10 skal vel vere ett betydelig letter OS å drive enn win7. Mye kjappere, og du får nextgen DirectX på det, win7 er med limitert til DX9 eller 10(eller noe i den duren).

Kommer nok til å bli oppgradert til win10 igjen her, men litt usikker på om jeg skal gå for den vanlige oppgraderingen, eller heller gå for win10 pro utgaven :)
 #453055  av Sarlacc
 
Har nå installert og satt opp Win10 på 5 pc'er. Mine to pluss tre som jeg fjern-administrerer for gamle tanter.
Har hatt litt problemer: Lydkort-driver på en Dell laptop fra 2011 fusker. Løst ved å disable linjeutgangen og ta lyden ut via HDMI. Startmenyen funket ikke etter installasjon på en Acer laptop fra ca 2009. Fant løsning på nettet, litt mekking i registry og alt er vel.

Dette var 3 med Win7 og 2 med Win8.1 og alle oppleves som raskere enn før.
Jeg har gått gjennom alt av innstillinger, inkl. services og annet som startes ved boot og skrudd av all den nye dritten i Win10, samt fikset alt annet som jeg finner. Resultatet er et godt og stabilt operativsystem. På alle 5. Ingen minnelekkasjer, og en av mine har stått på i flere måneder uten reboot.

Jeg sier IKKE at Win10 er bra slik den installeres, der er mye bloatware og spyware som bør fikses. Det er ikke spes vanskelig og nettet er fullt av gode tips, så det er fullt gjennomførbart.

Microsoft har valgt å satse tungt på Win10. Å beholde eldre Windows-installasjoner er ikke en langsiktig løsning.
Uansett om man velger Microsoft, Apple eller Linux så er kontinuerlig oppdatering med patches og bugfixes eneste fornuftige vei å gå.

Liker man ikke Windows, så gå for noe annet. Men å sitte med gammelt utdatert OS er aldri løsningen.
Kjøp en Mac eller installer Linux Mint (hvis man vil ha noe enkelt og elegant), og sørg for å holde det rent og oppdatert.
Windows er minste motstands vei, Mac er dyrt og Linux er for viderekomne men veldig gøy hvis man har tid til sånt.
 #453059  av ArildM
 
Jobber med Win10 på Elkjøp, i supportavdelingen.
Har ikke sett noen hatt problemer med minnelekkasje, men kjekt å vite om problemet om det skulle oppstå.
Ser jo trenden i mobilverden også, nyere versjoner av OS bruker mer minne, og slik fortsetter det helt til enheten er ødelagt. Samsung tlf med 8gb minne duger såvidt til å kjøre samsung sitt eget os. Er det da maskinvare eller os sin skyld? Samme med Apple.

Win10 har en tendens til å bruke mye minne når den har mye minne tilgjengelig, det ser man lett om man øker fra 4-8-16 gb minne. Mye av prosessene i system kjører indekseringer og andre "behagelighetsfunksjoner" folk forventer fra et moderne OS.

Men om alle hadde kjørt Windows 98, så hadde vi vel klart oss meget fint med en Pentium prosessor, right? Så på en måte så hadde man jo bare kunnet stoppe der, og si bah, nå har vi ALT vi trenger, FERDIG. Tekstbasert VG.no med 2-3 4kb store GIF bilder på forsiden er alt en person noen gang kommer til å trenge.

Men verden går desverre videre.

Akkurat samme ser man i bilverden, trenger man egentlig NAVI, BT, ABS, ESP, osv osv osv på en bil? Forgassermotor og rwd var jo dønnsolid?
 #453064  av inzane2012
 
Det "store" med win10 er vel at det er MS sitt svar til Apple. Det skal gjøre det lettere for folk som har flere MS produkter i hus å dele filer og sånt. Den er f.eks tett tilknyttet xbone, og har du tablets eller smartphones som kjører win OS, så skal de vere MYE lettere å koble sammen enn det tidligere har vert.

Og som det ble sagt over her, det finnes utallige guides og hjelpe tråder på nettet for å fikse de meste av problemene :)
 #453066  av Zepticon
 
Makk skrev:http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... de1?auth=1

Yees, bare min sin.

Litt som å gå på butikken og kjøpe ny bil med dårlige stempelringer og måtte skifte dem selv.
Del antall klager på antall lisenser så får du et litt annet perspektiv...
 #453067  av Makk
 
Sikkert 75% som ikke ringer/poster noen plass til microsoft om en eneste ting, dem hiver det heller ifra seg og orker ikke mer, eller betaler i dyre dommer for og få det "reparert" fordi dem ikke veit bedre.

Kan si det med særdeles stor sikkerhet at alle de folka jeg noen gang har hjulpet med PC over de siste 20 år har ikke peiling på hva Microsoft er en gang, den gjengse bruker skal bare enkle ting uansett og bryr seg fint lite, men når du får 4 gigabyte memory leak på nettleseren din, uansett valg av leser, da er det passelig ræva ass.
 #453076  av ArildM
 
Firefox bruker fort 1gb med ram her, ikke noe unormalt det.
Det ingen ser ut til å forstå i dag er at en nettleser ikke bare lengre er en som laster inn litt tekst og bilder.
Kjøper man en PC til 2500,- med 8gb ram, så holder den fankern meg såvidt bare til å laste Facebook. Faktisk mange som har returnert PCene fordi de ikke fungerer med Facebook.

Dermed kan en gå så langt og si at Facebook, VG, og andre nettsider i dag faktisk kan gå under en krevende applikasjon.

Hvis en ser på hvor mange HTML5 / FLASH / JAVA(?) baserte elementer en avansert nettside i dag trekker er det ikke rart at mange nettlesere sliter med å bruke mye minne. Samtidig er Windows 10 laget slik at har den mye minne, laster den inn mye i minnet. Den har sånn som jeg har erfart en meget god minnehåndtering, uten at jeg vil kalle det en lekkasje av minne, heller bare et planlagt stort forbruk av minne hvis mye minne er tilgjengelig, nettopp for å kunne skape en bedre opplevelse i feks nettlesere, når facebook ber om å laste inn 20 videoer på forhånd, slik at de streamer umiddelbart når du ser videoen.

Anser ikke dette som en feil eller bug, og har ikke vært noe problem på de PCene vi har satt opp eller hatt service på. I alle fall ikke noe mer problem enn at de fleste nettlesere i dag bruker MYE minne, uavhengig av OS de kjører på.
 #453082  av Sarlacc
 
Arild, 8GB RAM er nok til å kjøre Photoshop etc. i Win10.
Dette er fra min 5 år gamle Dell laptop etter at den har stått på i en drøy uke.
Untitled.jpg
Untitled.jpg (116.89 kiB) Vist 9702 ganger
 #453083  av inzane2012
 
Min oppfatning var nå at win10 var betydelig lettere for pcen å drive enn win7. Det kan vere fordi den bruker mer av minnet slik at en del operasjoner gikk kjappere å hente frem. Og har du tilstrekkelig med faner oppe i både chrome eller firefox, så kan de jaggu trekke mye minne uavhengig av OS.
Menmen... du har nok bare vert en av de uheldige Makk som har hardware som ikke win10 liker, for hos meg gikk det vertfall smertefritt, både å oppgradere til win10, og å drive det :)
 #453084  av ArildM
 
Mulig det kom frem litt feil, men poenget med en laptop til 2500,- er at den ikke har nok CPU og kraft til å kjøre nettleser, uansett om så du stapper 16Gb minne i den. Problemet er verken OS eller Minne, men heller at PCen er søppel :) Og at folk kjøper en PC "bare til enkelt bruk", men så kommer de etterpå og klager på at en pc til 2500,- ikke fungerer til Facebook, mens telefonen de har til 7000,- tar det helt glatt.

Det er mye som ikke helt samsvarer, men problemet er aldri såvidt jeg har sett at Win10 er et OS som har alvorlige minnelekkasjer.

Kjører Photoshop her også helt fint uten at det spiser nevneverdig minne, men viktigst er det jo at man har en CPU, SSD/HDD, GPU og chipset som faktisk takler Photoshop :)
 #453088  av Makk
 
Vil presisere at det jeg snakker om er elitebooks og lignende til 15-20 tusen og gjerne mer avanserte programmer enn photoshop, samt gaming laptops til 10k pluss, aldri har jeg drømt om å kjøpe en maskin til 2500 for det er i beste fall brukbart som papirvekt.

Faderen sine program han bruker i kystverket er totalukompatible med noe som helst og win10 raserte alt, heldigvis fikk jeg reversert det.

Oppdateringen på pcen'e til et firma jeg har ansvaret for ble også ganske bricked.

Win10 lager krøll for mye pc'er med og tvinge seg på av seg selv, skal en kjøre en oppdatering må en gjøre det ganske manuelt å ikke bare få det påprakket.

Win10 er ikke mye bakoverkompatibelt, facebook og andre jalla apps er elendige eksempler.
 #453089  av ArildM
 
Skjønner at det er bajs i bedriftsmarked hvor man ikke har kompatibel programvare.
Funker glimmers på MSI PCen med i7 jeg har her, mye bedre enn Win8 som kom som standard på denne.

Lagt inn GWX Control Panel hos et par kunder som definitivt ikke vil opp til Win10. Så enig i at ikke Win10 er det perfekte OS, men i rekken av OS som har vært gjennom tidene er det et av de klart bedre.

Nå er det ikke lenge siden bedrifter gikk opp fra XP til Win7, men det var jaggu kamp i mange år hos mange bedrifter før dette steget ble tatt. Er vel 2-3 år siden i Elkjøp kjeden at vi gikk til Win7. Så blir vel tilsvarende like lang tid før Win10 er klar for å erstatte Win7, selv om steget teknisk sett var lengre fra Xp til 7?