TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ang import av Japansk kjøretøy - 2017

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #455894  av ArildM
 
Som alle vet er vi i TS-ogn, og undertegnede frelst av alt som er produset av kjøretøy fra Japan. Vi er stadig flere av oss som har vokst opp med en Toyota på 70-80-90tallet, og vi skjønner flere og flere av oss hvilken rik kultur de Japanske bilprodusentene har å tilføye den Europeiske og Amerikanske bilkulturen.

I den forbindelse har jeg selv tatt kontakt med staten for å høre nettopp ang vår gruppe av folk som har denne hobbyen og gleden med disse sære, rare, fantastiske kjøretøyene som er produsert i Asia/Japan. Følgende er svaret vi fikk på vegne av TS-ogn, JCCN, og meg selv:
Hei.



Det vises til din e-post til Samferdselsdepartementet 23. desember 2016 vedrørende import av kjøretøy fra Japan. Departementet oversendte henvendelsen til Vegdirektoratet 2. januar 2017 for besvarelse.



Det er på trappene en utvidelse av muligheten for å få importert og godkjent kjøretøy i Norge fra tredjeland, blant annet Japan. Pr. i dag har vi en regel i bilforskriften § 9 annet ledd, fjerde strekpunkt som åpner opp for enkeltgodkjenning av «bil i kjøretøygruppe M1 og N1 produsert i store serier for land utenfor EØS-området». Vilkåret er at kjøretøyet er nytt eller ikke har vært registrert i mer enn seks måneder, og det må oppfylle de alternative kravene som fremkommer i forordning (EU) nr. 183/2011. Du kan lese mer om hvilke alternative krav (amerikanske eller japanske) forordningen stiller her.



Vegdirektoratet sendte høsten 2015 et forslag på høring der vi foreslå å utvide adgangen til å godkjenne kjøretøy etter denne forordningen slik at den omfatter kjøretøy som er registrert første gang 26. februar 2012 eller senere. Altså foreslår vi et utvidelse av virkeområdet ift. det forordningen selv angir (registrert i maksimalt seks mnd.). Du kan lese mer om dette i høringsnotatet pkt. 4.7. Det ventes at dette vil bli vedtatt ila. denne våren. (Dette skulle egentlig vært vedtatt for lenge siden, men pga. omstendigheter knyttet til det øvrige innholdet i forslaget – import fra USA – ble dette utsatt).



Som du skjønner så er det på gang endringer som vil gjøre det enklere med import fra Japan.





Med hilsen
Kurt Ottesen

Seksjon: Kjøretøy
Postadresse: Statens vegvesen Vegdirektoratet, Postboks 8142 Dep, 0033 OSLO
Besøksadresse: Brynsengfaret 6A, OSLO
Telefon: +47 22073334 e-post: kurt.ottesen@vegvesen.no
http://www.vegvesen.no e-post: firmapost@vegvesen.no

Hva synes dere?
Lovende?
Tomme ord?
Hva tenker dere om fremtia mtp import av alle de unike kjøretøy som kun er forbehold JDM markedet?
Tror dere at vi kan fremstå som en seriøs gruppe mennesker på lik linje med AmCar? Eller blir vi foreviget som fjortisser som kjører trimma Supra med 1000hk???

La min bønn være at vi kan stå sammen som en seriøs gjeng med entusiaster, som har vett og respekt for lovene og reglene vi har i landet her. La oss spille på lag sammen med myndighetene og prøve å få fram vår kultur og lidenskap på samme linje som det AmCar har kjempet frem for de som er glad i Amerikana!
 #455895  av CelicaTurbo
 
Jeg prøvde å lese den forordningen:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 32011R0183

Det var ikke akkurat lettlest, og jeg ser ikke helt hvordan det kan hjelpe oss. Det stod blant annet om krav til krasjtest og hvor dette kan gjennomføres, men jeg fant ikke om det er noen unntak til dette.

Det virker jo sannsynlig at den forskriften som er foreslått vil bli besluttet, og den er mye mer lettlest enn det EU-dokumentet:

http://www.vegvesen.no/_attachment/1042 ... snotat.pdf
 #455904  av ArildM
 
Litt stressa for tiden egentlig så jeg har ikke hatt tiden til å lese igjennom svaret skikkelig en gang. Mulig jeg rett og slett var litt for optimistisk når jeg fikk svar :) Skal undersøke nærmere om det er noen endringer på gang med tanke på bruktimport av biler fra 70-80-90tallet. Det er jo det som er aktuelt for de fleste av oss :)
 #455910  av CelicaTurbo
 
Det vil uansett ikke bli mulig å importere biler fra 70, 80 og 90-tallet på de nye reglene. Det står at de vil åpne for alle brukte biler nyere enn 26. februar 2012. Årsaken er at det er datoen for når EU-reglene ble innført, som forteller at EU vurderer amerikanske og japanske land sin godkjenning som god nok. Det vil si at de ikke vil vurdere biler som er registrert før dette tidspunktet, fordi man ikke har vurdert disse landenes krav til godkjenning før dette tidspunktet. Jeg syntes jeg også så noe om at de vil godkjenne biler produsert i andre land enn USA, men i praksis kun biler kjøpt i USA eller EU (fordi de ikke vil godkjenne registreringsdokumenter fra andre land, som gyldig dokumentasjon). Men jeg har heller ikke lest alt grundig enda. Det kan hende jeg ikke forstod det riktig.
 #455924  av ArildM
 
Jeg skal følge opp en dag jeg har tia, spørre spesifkkt om det vil komme noen muligheter for å registrere slike kjøretøy :)
 #456267  av ArildM
 
Hehe, var nok jeg som var litt ivrig mtp svaret som ble gitt først...

Her er svaret i dag på eldre kjøretøy:
Hei.



Nei, det er ikke under vurdering ytterligere forenkling av import av kjøretøy fra Japan.



Mvh Kurt Ottesen, Vegdirektoratet
Case closed?