Som alle vet er vi i TS-ogn, og undertegnede frelst av alt som er produset av kjøretøy fra Japan. Vi er stadig flere av oss som har vokst opp med en Toyota på 70-80-90tallet, og vi skjønner flere og flere av oss hvilken rik kultur de Japanske bilprodusentene har å tilføye den Europeiske og Amerikanske bilkulturen.
I den forbindelse har jeg selv tatt kontakt med staten for å høre nettopp ang vår gruppe av folk som har denne hobbyen og gleden med disse sære, rare, fantastiske kjøretøyene som er produsert i Asia/Japan. Følgende er svaret vi fikk på vegne av TS-ogn, JCCN, og meg selv:
Hva synes dere?
Lovende?
Tomme ord?
Hva tenker dere om fremtia mtp import av alle de unike kjøretøy som kun er forbehold JDM markedet?
Tror dere at vi kan fremstå som en seriøs gruppe mennesker på lik linje med AmCar? Eller blir vi foreviget som fjortisser som kjører trimma Supra med 1000hk???
La min bønn være at vi kan stå sammen som en seriøs gjeng med entusiaster, som har vett og respekt for lovene og reglene vi har i landet her. La oss spille på lag sammen med myndighetene og prøve å få fram vår kultur og lidenskap på samme linje som det AmCar har kjempet frem for de som er glad i Amerikana!
I den forbindelse har jeg selv tatt kontakt med staten for å høre nettopp ang vår gruppe av folk som har denne hobbyen og gleden med disse sære, rare, fantastiske kjøretøyene som er produsert i Asia/Japan. Følgende er svaret vi fikk på vegne av TS-ogn, JCCN, og meg selv:
Hei.
Det vises til din e-post til Samferdselsdepartementet 23. desember 2016 vedrørende import av kjøretøy fra Japan. Departementet oversendte henvendelsen til Vegdirektoratet 2. januar 2017 for besvarelse.
Det er på trappene en utvidelse av muligheten for å få importert og godkjent kjøretøy i Norge fra tredjeland, blant annet Japan. Pr. i dag har vi en regel i bilforskriften § 9 annet ledd, fjerde strekpunkt som åpner opp for enkeltgodkjenning av «bil i kjøretøygruppe M1 og N1 produsert i store serier for land utenfor EØS-området». Vilkåret er at kjøretøyet er nytt eller ikke har vært registrert i mer enn seks måneder, og det må oppfylle de alternative kravene som fremkommer i forordning (EU) nr. 183/2011. Du kan lese mer om hvilke alternative krav (amerikanske eller japanske) forordningen stiller her.
Vegdirektoratet sendte høsten 2015 et forslag på høring der vi foreslå å utvide adgangen til å godkjenne kjøretøy etter denne forordningen slik at den omfatter kjøretøy som er registrert første gang 26. februar 2012 eller senere. Altså foreslår vi et utvidelse av virkeområdet ift. det forordningen selv angir (registrert i maksimalt seks mnd.). Du kan lese mer om dette i høringsnotatet pkt. 4.7. Det ventes at dette vil bli vedtatt ila. denne våren. (Dette skulle egentlig vært vedtatt for lenge siden, men pga. omstendigheter knyttet til det øvrige innholdet i forslaget – import fra USA – ble dette utsatt).
Som du skjønner så er det på gang endringer som vil gjøre det enklere med import fra Japan.
Med hilsen
Kurt Ottesen
Seksjon: Kjøretøy
Postadresse: Statens vegvesen Vegdirektoratet, Postboks 8142 Dep, 0033 OSLO
Besøksadresse: Brynsengfaret 6A, OSLO
Telefon: +47 22073334 e-post: kurt.ottesen@vegvesen.no
http://www.vegvesen.no e-post: firmapost@vegvesen.no
Hva synes dere?
Lovende?
Tomme ord?
Hva tenker dere om fremtia mtp import av alle de unike kjøretøy som kun er forbehold JDM markedet?
Tror dere at vi kan fremstå som en seriøs gruppe mennesker på lik linje med AmCar? Eller blir vi foreviget som fjortisser som kjører trimma Supra med 1000hk???
La min bønn være at vi kan stå sammen som en seriøs gjeng med entusiaster, som har vett og respekt for lovene og reglene vi har i landet her. La oss spille på lag sammen med myndighetene og prøve å få fram vår kultur og lidenskap på samme linje som det AmCar har kjempet frem for de som er glad i Amerikana!
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec
- 2004 Toyota MR2 SMT PGP
- 2006 Toyota Rav4
- 2004 Toyota MR2 SMT PGP
- 2006 Toyota Rav4