TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 7age?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #455941  av OleST
 
i min endeløse jakt etter morsom bil har jeg begynt og se på hva jeg kan gjøre med corollaen min, er forhjulstrekk så det er ikke drømmen men man tager vad man haver...

snublet nettop over en hel drøss videoer på youtube om folk som har blandet sammen 20v 4age og 7afe for og få en "7age" så vidt jeg kan se så må du bruke stempler og topp fra 20v 4age, dette resulterer i en 1.8 4age 20v.

noen som har peiling på om dette er kjempe dyrt og bygge? (hvis jeg skulle hatt 20v 4age så har jeg regna med og bruke 15-20 lapper på motor)
 #455954  av ArildM
 
4a stempler i en 7a blokk vil vel ikke passe? Må jo ha en veiv med lengre slag og trolig har 7a blokka større diameter på stemplene også? Husker ikke, orker ikke å søke opp.
Trodde man brukte 7a bunndelen og paret den opp mot en 4a topp. Men er lenge siden jeg har lest om dette :)
Ville ha budsjettert med 40-50 lapper for å få det i nærheten av skikkelig.
Mer volum tilsier mer bunndrag, ellers er 4age20v morsom på toppeffekten som den er. Spørs hva og hvor mye du vil ha utav motoren. Er du bare ute etter bunndrag så er turbokonvertering av motoren du har også et valg som nevnt tidligere. Noe du også kan få godkjent om du skriver fint til staten :)
 #455955  av Makk
 
Kjøp den motoren med mest power som er lettest og få nedi, ivertfall om du ikke har en bil du kan bruke i mellomtiden, for sånne prosjekt tar tid hehe.
 #455956  av OleST
 
ArildM skrev:4a stempler i en 7a blokk vil vel ikke passe? Må jo ha en veiv med lengre slag og trolig har 7a blokka større diameter på stemplene også? Husker ikke, orker ikke å søke opp.
Trodde man brukte 7a bunndelen og paret den opp mot en 4a topp. Men er lenge siden jeg har lest om dette :)
Ville ha budsjettert med 40-50 lapper for å få det i nærheten av skikkelig.
Mer volum tilsier mer bunndrag, ellers er 4age20v morsom på toppeffekten som den er. Spørs hva og hvor mye du vil ha utav motoren. Er du bare ute etter bunndrag så er turbokonvertering av motoren du har også et valg som nevnt tidligere. Noe du også kan få godkjent om du skriver fint til staten :)
Slik jeg har forstått det så har 7a motoren lenger stroke men samme diameter på stemplene?


7a motor koster ikke forferdelig mye heller da, er ca 3500kr for motor med girkasse (eller om jeg er heldig så kan jeg få tak i en hel awd stasjonsvogn med 1.8 7afe for 6-7000kr)
 #455961  av ArildM
 
Ronny her inne på forumet har vel bygget en 7AGE motor . Kan sikkert sjekke den tråden, ellers er det nok mange som har gjort det samme. Når du skal ned i slike småbiter er no delene den minste kostnaden, du må/bør gjøre mye internt i motoren når du setter sammen noe slikt slik at du vet at ting funker og blir bra. Nye lagre, honing av blokk, toppakning, strekkbolter, evt planing av topp osv osv. Cylmo tok ca 20lapper for å gå gjennom 20v motoren min, dette eksklusivt nye stempler og mye av de større tingene som jeg supplerte med sjøl. Poenget er uansett at det fort blir veldig dyrt og veldig mye jobb for 200cc ekstra.
Hele motorbyttet bør du regne med kan ta flere mnd, særlig om du er på budsjett. Det er mye som må gjøres om før du får en sånn motor nedi bilen din. Og da er nok det siste jeg ville ha tenkt på 200cc ekstra fra ei 7a blokk.
 #455962  av OleST
 
3sge blir vel ett bedre alternativ enn 7age da, 2.0 16v na motor.
 #455963  av Makk
 
Ja, tar du en senere generasjon har jo den rundt 170 hester og det er jo forholdsvis bra?

Aldri i verden om du blir avskiltet med en slik, den ser jo ut som den hører hjemme i alle toyota.
 #455964  av OleST
 
Ja, er vel bare og bytte 3sge klistremerker på topplokket med 4efe merket så sliter vel de fleste med og se forskjell ;)
 #455965  av ArildM
 
En Beams motor får du jo slengt etter deg på Ebay, 7-10 lapper så har du sikkert en grei motor med mye mer skuv enn en 4a motor. Godkjent får du det uansett ikke, og visuelt er det liten forskjell. Må uansett bytte motorfester, eksos, ledningsnett, girkasse ETC. Sånn sett stemmer jeg en stor stemme for 3sge av no slag :)
 #455969  av OleST
 
ArildM skrev:En Beams motor får du jo slengt etter deg på Ebay, 7-10 lapper så har du sikkert en grei motor med mye mer skuv enn en 4a motor. Godkjent får du det uansett ikke, og visuelt er det liten forskjell. Må uansett bytte motorfester, eksos, ledningsnett, girkasse ETC. Sånn sett stemmer jeg en stor stemme for 3sge av no slag :)
Beams har jo annet "sporty" utseende på topplokket da :lol:

4. Gen eller noe sånt har jo samme utseende som 4efe/4afe/5afe/7afe på topplokket så det blir mer stealthy
 #455974  av ArildM
 
True :)
Enda billigere også sikkert? :)
Er vel 170ish hk i de siste generasjonene "vanlig" 3sge?
 #455976  av OleST
 
ArildM skrev:True :)
Enda billigere også sikkert? :)
Er vel 170ish hk i de siste generasjonene "vanlig" 3sge?
ja, ligger vel rundt 170hk, gotsmoked tar 7990 for 3sge motor med girkasse. :D
 #455981  av CelicaTurbo
 
OleST skrev:
ArildM skrev:True :)
Enda billigere også sikkert? :)
Er vel 170ish hk i de siste generasjonene "vanlig" 3sge?
ja, ligger vel rundt 170hk, gotsmoked tar 7990 for 3sge motor med girkasse. :D
Kanskje du finner det enda billigere hos en bilopphugger, fra en 94-97 Celica GT? http://www.nbfbildeler.no/ eller http://www.bruktbildeler.no/
 #455983  av OleST
 
CelicaTurbo skrev:
OleST skrev:
ArildM skrev:True :)
Enda billigere også sikkert? :)
Er vel 170ish hk i de siste generasjonene "vanlig" 3sge?
ja, ligger vel rundt 170hk, gotsmoked tar 7990 for 3sge motor med girkasse. :D
Kanskje du finner det enda billigere hos en bilopphugger, fra en 94-97 Celica GT? http://www.nbfbildeler.no/ eller http://www.bruktbildeler.no/
godt mulig det :)