TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Pendlerbil: Auris hybrid?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #461216  av Phinex
 
Har flyttet, og er på utkikk etter en god pendlerbil. Pendler ca 18 km en vei til jobben, og siden jeg går hvilende vakter på sykehuset blir det en del kjøring til og fra også kveld/natt. Da blir forbruket for høyt med Lexusen dessverre.

Vi prøver å få i orden en avtale med "vaktbil", til avdelingen, men enn så lenge må vi bruke egne kjøretøy. Da utgår det mao med kjøp av nyere bil og legge en hel masse km på den foreløpig.

Vurderer Auris hybrid stasjonsvogn. 2012 modell eller deromkring. Automat, skinn, grei plass i sports tourer, lavt forbruk. Finner flere på finn med "lav" km. Har prøvekjørt en, synes den var helt grei. Utrolig lettkjørt. Enkel. Grei plass, grei kraft med 136 hester. Alt etter utstyrsnivå kan man få panorama tak, fiffig. Ingen "premium" bil akkurat, men er ikke det jeg er på utkikk etter nå heller.
Er vel også greie biler og følge opp selv ift. service, foruten hybrid helsesjekk.
Noen her inne som har/har eid en slik?
last ned.jpg
last ned.jpg (5.9 kiB) Vist 7220 ganger
 #461217  av ArildM
 
Har eid en 2010 prius og nå en 2013 is300h, begge hybrid, begge vært knallfornøyd med.
Har fulgt opp alt av service selv, fører inn servicene i servicehefte og kjøper originale deler på Toyota ifbm service.
Hybridsjekk har jeg ikke orket å bruke tid på, normalt sett så varer hybribatteriene leenge. Ser noen 2006ish Priuser i USA hvor pakken har blitt dårlig, men mulig også 30-40grader solstek hjelper på å forringe batteriene.

Ellers er hybrid helt konge, aldri noe tull, ingen clutch å få feil på, girkassen har vel ikke oppgitt intervall på oljeskift, hybridmotor erstatter startmotoren, ingen viftereim, ingen servoreim, ingen ac reim(Prius hadde ikke det, Lexusen har det). Alt i alt, kongebiler mtp driftsikkerhet og relativt enkle biler kontra feks moderne trurbodieselmotorer :mrgreen:

Lexusn ligger på 0,55ish, nede mot 0,5, og opp mot 0,6 på vintern med 10 mil pendling om dagen. Priusen var nede mot 0,4 :)
 #461219  av Phinex
 
Har kjørt CT200h og IS300h, veldig gode biler, men det blir litt for lite plass. Fadern kjører 0,50-0,53 på sin IS300h, han er strålende fornøyd med den.

Kjekt å kunne legge ned setene i Auris. Størrelsen på bagasjerommet forøvrig er helt innafor til hybrid å være. Synes det var litt ugunstig design på åpningen, men det kan jeg leve med.

Det å kunne gjøre service selv frister veldig. Bilene jeg har kikket på er litt eldre, og har gått rundt 100,000 km. Da kan jeg like greit gjøre service selv. Det virker som om det er veldig enkle biler og vedlikeholde ja.
Sett denne...?


Hybridsjekk kan man vel få tatt utenom mellom/hoved service. Har også hørt at batteripakkene varer lenge.
Når jeg spør venner, kolleger osv. er overraskende mange i mot hybrid systemene. De sverger til diesel eller elektrisk. ..

Det blir nok en overgang fra min IS200, den er VELDIG morsom å kjøre. Tenker man må endre mindset litt med en Auris, blir nok litt mer fokus på økonomisk kjørestil, men det er jeg inneforstått med sånn sett. Er i all hovedsak en bil til og fra jobb jeg er ute etter.
 #461222  av ArildM
 
Så den videoen etter å ha tatt et par servicer selv :lol: Greit å vite at jeg gjorde det på samme måte som han på videoen da :wink: Sånn rent praktisk så er ikke IS300h noen superbil, komfortmessig derimot er den helt fantastisk :D Kanskje ikke verdens beste vinterbil heller, men dama har en Rav4 med både 4x4 og hengerfeste, så den blir brukt de verste dagene langt uti skogen på bygda der vi bor :lol:

Når det er sagt har jeg ikke noe vondt å si om Priusen heller. Har dårlig rygg, så sittekomforten i Prius var faktisk ikke så langt unna IS300h. Praktisk med stasjonsvogn, må vel nesten over på SUV om man skal ha noe fra Lexus som er like praktisk. Men da kommer plutselig "suv skatten" inn, alle skal ha suv :lol:

Er nok et steg unna IS200 på mange måter, men samtidig tipper jeg du ikke vil angre i det hele tatt. Har sammenliknet hybridbilene med en 70talls Corolla, kanskje ikke noe for alle, men driftsikkert, enkelt og imho geniale biler sammenliknet med mye annet i dag :wink:
 #461223  av Phinex
 
Ja det stemmer :) IS300h kan være gøy på vinterføre da :)

Litt synd at Lexus ikke produserer stasjonsvogner lengre, Sportcrossen er veldig fin, men begynner å dra på årene :)

RX o.l. blir litt utenfor det jeg ser etter akkurat nå.

Jeg får ha litt is i maven og tenke litt på det. Takk for gode tilbakemeldinger :)