TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #460886  av ArildM
 
Litt samme her også. Mr2, selv med turbo er i dagens målestokk ikke ekstremt imponerende. Men en del av cluet må vel være å ikke sammenlikne den med en moderne bil, og heller la den være en litt sliten glemt 90talls helt. Litt sen turbo, litt ekstra gromlyder og bare noe å kose seg med?

Selv IS300h er nesten like kjapp som MR2, ligger mye bedre på veien, har bedre comfort, og egentlig bedre enn Mr2 på de aller fleste punktene. Ikke minst AC når temperaturen bikker over 20 grader :lol:
Men er vel sånn det er å ha gammel bil? Kan ikke akkurat se for meg at de som har en gammel Corvette med 200 daue hk akkurat liker å bli frakjørt av en Skoda, men slik er det vel bare?
 #460887  av celicat23
 
Er du ute etter en herje-bil så er det sikkert lett å finne noe som utklasser mr2'en. Vi ble jo begge overrasket av noe styggdom på vålerbanen :lol: Bilen er vel mer som en klassiker å regne nå? Hvor mange pene MR2 ser du i løpet av året? Det blir vel litt som og eie en strøken E500? Gikk fælt en gang i tia, men blir frakjørt av en golf R nå. Det forandrer ikke på hvilken av bilene som er penest.

Men skjønner om du blir litt lei og. Når du har hatt en bil så lenge så er det vanskelig for deg som eier å se hva du har. Det er kanskje ikke like lett lengre å føle seg heldig som eier en så strøken mr2? Kjeder deg litt? Vil ha noe annet?
 #460888  av lasse
 
Nei, det begynner jo å bli en gammel bil på mange måter, men den har jo liksom alltid klart å vekke noe i meg når jeg har vært ute og herjet litt med den, men den traff meg ikke helt på samme måten denne gang, jeg må få kommet meg på ett banetreff og (forhåpentligvis) kjøre fra noe dyrt, så blir det nok bedre igjen :)

Jeg ser jo ALDRI noen MR2er på gata lenger, for 15 år siden så man jo flere om dagen :shock:
Det blir nok uansett aldri aktuelt å kvitte seg med den, guttungen elsker jo når jeg en gang i året henter´n i barnehagen med taket av 8)
Og noe annet vil jeg jo alltid ha, men i mitt tilfelle blir det jo ofte noe i tillegg :lol:
Har vært litt omvelting i bilparken den siste tida, stort sett byttet ut noen tyskere, og nå har en annen bil som (forhåpentligvis) skal under kniven etterhvert som jeg tror blir morsom, på en litt annen måte enn MR2en, hvis bare BT kan få svart på søknaden min om motorbytte snart...
 #460891  av ArildM
 
Hva er det du har planer om nå da? :mrgreen:

Kunne tenkt meg et skikkelig 5sgte prosjekt en gang i tiden, men samtidig er det fort å strø unna 100k på motor :lol: Må i så fall få godkjent 3sgte først i vognkortet :) Men er en 500hk MR2 såå morsom da? Og blir det like kjørbart og morsomt når man skal ut å kjøre litt langs vanlig vei? Skulle ønske jeg hadde en bra bane i nærheten, men enn så lenge plegger jeg for å ha det moro på veien :)

Kan anbefale litt gammel 90talls trance/dance om du savner godfølelsen når du er ute å cruiser btw :wink: Har DAB i smokey nå, men har hørt på det i kanskje 5 minutter før noe føltes helt feil ut :lol:
 #460893  av lasse
 
ArildM skrev:Hva er det du har planer om nå da? :mrgreen:

Kunne tenkt meg et skikkelig 5sgte prosjekt en gang i tiden, men samtidig er det fort å strø unna 100k på motor :lol: Må i så fall få godkjent 3sgte først i vognkortet :) Men er en 500hk MR2 såå morsom da? Og blir det like kjørbart og morsomt når man skal ut å kjøre litt langs vanlig vei? Skulle ønske jeg hadde en bra bane i nærheten, men enn så lenge plegger jeg for å ha det moro på veien :)

Kan anbefale litt gammel 90talls trance/dance om du savner godfølelsen når du er ute å cruiser btw :wink: Har DAB i smokey nå, men har hørt på det i kanskje 5 minutter før noe føltes helt feil ut :lol:
Er egentlig en traust gammel Auda A4 grønn( ! ) stasjonsvogn...
Og fikk faktisk svar fra BT i dag, og de sier ikke nei til at jeg setter inn en 4,2 V8 i den :mrgreen:
Motor og gir har jeg allerede fått ordnet, så da er det bare resten igjen, blir bygging til neste vår vil jeg tippe.
Har jo solgt gamle sliter isbil merca mi, så må hive sammen noe jeg kan bruke på isen i årene fremover...

Ja det hadde kanskje vært noe! Stereoen i min konka her for ett par år siden, så siden den tid har det kun gått i bensindrevet orkester hos meg :roll: Kanskje det må gjøres noe med snart?
 #460895  av ArildM
 
Alt er enklere når det er tysk? Høres ut som et potensielt ganske gromt prosjekt da :wink:

Viktig å ha helheten når man skal kjøre MR2, litt 90talls trance inkludert :wink:


En sen kveld i halvskumringen med denne, litt turboplystring og noen fine svingete veier så er du der :wink:
 #460898  av lasse
 
Nja, enklere opp mot importør er det vel ikke, men nå har BT jenket ganske bra på kravene sine og bruker mer skjønn enn før, så det krever mindre fra importør sin side.

BT krever ett skriv på at karosseriet tåler effekten (det burde gå greit, samme bil kom jo som rs4 med mer effekt) ellers virket det som det var ett fett hva slags motor jeg dyttet inn så lenge jeg ikke overskrider effekt og enten hadde papirer fra testlab (TÛV), eller fulgte deres retningslinjer.
I retningslinjene de la frem sto det i bunn og grunn at motoren jeg skal ha inn ikke kan trimmet, må være av samme alder eller nyere enn bilen og at akselvekter ikke overskrider det som står i vognkort.
Jeg skrev også at jeg skulle skifte til bremser fra bil med tilsvarende effekt, det tok de som at bremser er ok til effekten så lenge jeg kunne si hva slags bil de kom fra og at det nok en gang ikke gikk utover akselvekter.
Trenger ikke papirer eller teknisk gjennomgang hos merkeverksted, men de ville ha bilder fra byggeprosessen :D

To kompiser av meg fikk gjennom flotte bygg i fjor, en Opel Speedster med turbokonvertering, og en annen fikk godkjent kompressor i MX5en sin, ingen av dem hadde TÛV papirer...
Burde vel egentlig sende inn en søknad på MR2en også, er jo verdt ett forsøk...
Fikk jo faktisk lister over understells- og bremsedeler fra turbobil og min gti med delenr, stempler og signaturer fra min lokale Toyotaforhandler for noen år siden, råkarosseri på MR2 kunne han ikke si noe om dessverre...
 #460900  av ArildM
 
Er jo genialt at de faktisk har firet litt på kravene. Så blir det kanskje mulig å få godkjent biler som er til alles beste faktisk blir godkjent? Hvor farlig er det å godkjenne en MR2 turbo i dag da? Så lenge man kan ha en grei dialog på dette blir det jo en bil som er lik fabrikksturbo MR2, samtidig som eier faktisk kan kjøre med viten om at alt er greit og ok. Slipper å tenke på konsekvenser ved ulykke og det blir oppdaget ikke godkjent motor i bil osv :roll:

Har vel 2-3 eksempler på godkjent turbobytte i MR2 nå såvidt jeg vet, så det er mulig :)
Hørte nå nylig en MR2 som ble godkjent med 3sgte med turbo i Trondheim, så det er håp :)
 #460902  av celicat23
 
Jøssenavn, hva har skjedd hos BT? Har de kvitta seg med alle som jobber der kun fordi de ikke er fornøyd med livet sitt og ser på det som en mulighet til å gjøre livet surt for andre? :shock: 4,2L audi a4 høres jo "greit" ut :) Er det en S4 motor eller hvor kommer den fra? b5 eller b7 auda?
 #460905  av ArildM
 
De har vel fjernet mesteparten av de sure kjærringene (jada såå politisk korrekt nå) som sitter i skranken og faktisk mjuka opp litt på reglene og fått fatt i noen motorinteresserte som faktisk vil hjelpe til med å få ting regulert, lovlig og greit? :mrgreen:
Er nesten helt utrolig! :D
 #460912  av lasse
 
Ja, noe har skjedd, men de har vel innsett at det går endel ombygde biler, og at alle faktisk er tjent med at entusiastene får litt mer spillerom :D
Det som er litt dritt med MR2 er jo at den ikke kom som Turbo i Europa, litt kinkigere angående avgasser da, men det er jo muligheter! Og det hjelper jo ikke akkurat at Toyota er gnitne på papirer heller...

De har faktisk en egen avdeling man kan kontakte i Møller systemet man kan kontakte ang papirer har jeg funnet ut :shock:
Hadde det vært mer press på å bygge om Toyotaer, så hadde kanskje Toyota Norge blitt presset til å være mer villige til å selge sånne papirer?

Er en B5 jeg har, snubla over den i vinter til gibort pris med en giga oljelekkasje, og jeg fant ut at 4x4 på vinteren er gøøøøøøy 8)
Ny motor kommer fra en A6 C5, så det er "bare" 300hk, men den var jo også jækla billig, må jo ha nye bremser og sånt til bilen, men tipper at jeg klarer å bygge den ferdig for under 40k og det må jo være mye moro for penga.
Planen er forøvrig å sette på 1,6 merke på bakluka, og lage en sleeper løsning på eksos og ikke senke den så sant BT ikke krever at jeg må gjøre det for å opprettholde kjøreegenskaper, så den ser jævlig trist og døll ut :lol:
 #460914  av ArildM
 
Starter ikke noe prosess med godkjenning før jeg ikke får den gjennom EU for å si det slik. Men den tid den sorg :)

Liker sleeper planen din, høres ut som et tøft budsjettbygge :mrgreen: 8)
 #460915  av lasse
 
ArildM skrev:Starter ikke noe prosess med godkjenning før jeg ikke får den gjennom EU for å si det slik. Men den tid den sorg :)

Liker sleeper planen din, høres ut som et tøft budsjettbygge :mrgreen: 8)
Haha! Er akkurat det jeg tenker også!
Min er forøvrig avskiltingsbegjæret nå, frist på kontroll var i går...
Har noe småplukk før jeg viser den.

Ja, satser på at det blir bra, må bare å samle litt deler nå fremover så blir det bra :D
 #460916  av ArildM
 
Gode gamle if it aint broken dont fix it :D
MR2 begynner heldigvis å bli så gammel nå at mange kontrollører ikke kjenner bilen utover at den må være i teknisk god stand. Og der passerer min bil helt greit :mrgreen:
 #460917  av celicat23
 
lasse skrev:De har faktisk en egen avdeling man kan kontakte i Møller systemet man kan kontakte ang papirer har jeg funnet ut :shock:
Hadde det vært mer press på å bygge om Toyotaer, så hadde kanskje Toyota Norge blitt presset til å være mer villige til å selge sånne papirer?

Er en B5 jeg har, snubla over den i vinter til gibort pris med en giga oljelekkasje, og jeg fant ut at 4x4 på vinteren er gøøøøøøy 8)
Ny motor kommer fra en A6 C5, så det er "bare" 300hk, men den var jo også jækla billig, må jo ha nye bremser og sånt til bilen, men tipper at jeg klarer å bygge den ferdig for under 40k og det må jo være mye moro for penga.
Planen er forøvrig å sette på 1,6 merke på bakluka, og lage en sleeper løsning på eksos og ikke senke den så sant BT ikke krever at jeg må gjøre det for å opprettholde kjøreegenskaper, så den ser jævlig trist og døll ut :lol:
Min eneste erfaring med møller og hjelp med noe utenom det vanlige var når jeg mailet de for å høre hvilken felger jeg hadde en sjans for å kunne få godkjent på en Audi TT (uten TUV), og da kontaktet møller faktisk Quattro gmbh for å høre. Så i mitt ene tilfelle så var jeg rimelig imponert over hjelpen jeg fikk.

Og "bare" 300hk... AMG'en hadde 306hk. Det er nok hester for å ha det mye moro :)
  • 1
  • 1080
  • 1081
  • 1082
  • 1083
  • 1084
  • 1139