TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #463787  av ArildM
 
Gratulerer :D 8)
Der bør du ha bil lenge :mrgreen:
 #463789  av OleST
 
Takker :mrgreen:

Går vel fort 6-700k km disse ja, men jeg må jo ha en eller annen toyota også som kosebil, selv om volvoen har femmer med god lyd og friskt drag så er den ingen "corner carver".
 #463791  av ArildM
 
Stilig, tenkte ikke det var 5cyl motor i disse :)
Greit å ha en god bruksbil, så kan man ha et ekstra prosjekt som man kan ha store drømmer og visjoner ved siden :wink:
 #463794  av OleST
 
Jepp, skal bare få XC'n igjennom den kommende eu'n så blir det full fokus på å finne en eller annen prosjektbil. Ser halvhjerta etter en E11 corolla men sliter med å finne den rette :/
 #463798  av OleST
 
"Småplukk for å få bilen igjennom eu"

:oops:

Bikker vel snart 30k i deler... + firehjulskontroll når alt er ferdig skrudd. (Edit: må ha nye sommerdekk siden venstre bak er uggent i fasongen samt at det lekker luft, nytt hjullager bak på høyre side (bytter begge siden bremsene og må taes) så da ble det 35 laken inkl bytte av foringer og firehjulskontroll hos ett verksted, bytte av dempere, fjører og annet småplukk tar jeg sjøl)

Plukker jo deler fra øverste hylle da, koni fsd støtdempere, lesjfors fjører, ipd heavy duty kyllingbeinstag, heavy duty foringer ++ så det blir fort noen tusen dyrere enn om jeg hadde kjøpt ting av "ok" kvalitet, også er det mye jeg gjør mens jeg først holder på som strengt tatt ikke er nødvendig enda men som bør gjøres før neste EU.
 #463804  av ArildM
 
Koster å eie luksusbil :lol: :mrgreen:
 #463806  av OleST
 
bilen kosta meg det den koster i deler så jeg kan faktisk ikke klage :mrgreen:

kjøpte den av fattern siden han ikke har råd til å vedlikeholde den, vi deler på bilen enn så lenge også blir det vel til at jeg kjører prosjekt-yotaen på sommerhalvåret dersom fattern har behov for XC`n frem til han finner seg noe annet.

Men du Arild, har du kjøpt deg Daihatsu?
 #463813  av ArildM
 
Jess, det ble en del av den hellige treenigheten som jeg har snakka om så lenge nå.
Daihatsu, Toyota og Lexus :mrgreen:

1987 modell Daihatsu Charade TS Daimatic :mrgreen:
Nå 18000km på telleren :D

Har ikke rota meg til å lage prosjekttråd, ikke at det er så veldig store planer heller.
Planen er bare å stelle litt med den, nesten som ei gammel klokke, bare passe på at alle de ville 55hk holdes i sjakk :lol:
Med 700kg egenvekt går det forresten helt finfint å ligge i 110 i 110 sona ut fra Oslo :lol:
 #463814  av OleST
 
Ooo! Tøft!
 #463851  av OleST
 
Da var E11'n tilbake :cool:

Kjælt litt med den i dag (bytta olje og filter + vaska den)

Fikk en 4L med noe uberfancy 10w40 castrol ultra super mega performance mc olje for ca. Ingenting så nå har vel rollaen fått dobla hk :lol:
20210908_195143-1.jpg
20210908_195143-1.jpg (3.72 MiB) Vist 1774 ganger
Ser dog mye stuff på det store internettet om at mc olje ikke bør brukes i bil så dette er vel ingen langsiktig løsning.

Rakk ikke å ta bilder av bilen før mørket meldte sin ankomst men kommer nok en ny tråd med bilder etterhvert.
 #463852  av Makk
 
Du, det der skal du ikke ha på en bil.

Jeg har lang erfaring med motorsykkel og har overhalt flere motorer.

MC Olje inneholder et spesielt additiv for motorsykkelclutcher, du må ikke finne på å ha det på en bilmotor!

Og visa versa, har du vanlig bilmotorolje på en motorsykkel så kan du kjøpe deg ny clutch innen en uke, jeg kødder ikke.

Det som er problemet er at de oljene som er tiltenkt motorsykkel sine additiver skaper mer friksjon, noe du absolutt ikke vil ha i en bilmotor, motorsykkelmotorene er bygget med tanke på at dette skal forekomme i motor og girverket, bruk vanlig bilmotor olje på bilen(e) dine.
 #463853  av OleST
 
Yikes, ga heldigvis ikke mye for dunken så da blir den bare ståendes. Kjøper noe annen 10-40 da..
 #463854  av Makk
 
Ja, bra, for det er ikke bare litt friksjon som skapes heller.

For å si det sånn, med motorsykkelolje så virker mc clutchen som den skal.

Med en gang du har på vanlig motorolje uten og gir full gass, så får du clutch-slip, dette har jeg personlig erfart da jeg kjøpte en mc der fyren skiftet olje på dagen jeg hentet den, skrotnissen brukte bare bil-olje han, og nettet renner over av informasjon på det her :)

Umiddelbart skiftet tilbake til mc olje med riktig clutch additiv, clutchen virker som faen, og her snakker vi om en motor på 180 hester med en clutch som passer i håndflaten din :D
 #463855  av OleST
 
Hva er forskjellen på lagre og glideflater i en mc motor vs bil for å tåle at olja gir økt friksjon da?
 #463856  av Makk
 
Høyere toleranser ved fabrikasjon, det kan oppnås ved å bruke bedre materiell eller øke toleransene mellom lager og objektet som lagres opp.

Min tidligere 2000 modell Thunderace YZF1000R spesifiserte 20w-40, om du i det hele tatt forsøkte bruke 10-40, så fikk du gleden av å fylle på en liter i måneden :)

På MC er høy oljetykkelse helt vanlig pga en må kompromissere pga clutchbadet.

Du har sikkert følgt med på dagens utvikling, oljen har gått til tynnere å tynnere, 5-30 eller 0-30 er helt vanlig i dag, dette kommer av at dagens hightech bilmotorer har finere å finere toleranser (lavere), for det som er, er at om du klarer å få ting så nært noe som mulig så skaper du en sfære i en lagring som har mindre friksjon ved høy hastighet, og har du da oljen som klarer biffen så er du in bizniz.

I 1935 var det helt normalt å skifte motorolje ved 1000km :)
  • 1
  • 1100
  • 1101
  • 1102
  • 1103
  • 1104
  • 1138