TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #464237  av ArildM
 
Strengt tatt er det ikke opp til selgerne om de vil selge til privatkunder, men noe kjeden styrer sentralt. Så å klage på en selger eller en butikk er vel sånn sett helt feil.

Hvorfor kjedene ikke vil selge til privatkunder?
En veldig stor grunn er privatkunders beskyttelse, ved salg til privatperson må selger gi kunde 5 års reklamasjonsrett, i utgangspunktet på alt. Så lenge du kan påvise en fabrikasjonsfeil innen 5 år har selger plikt til å reparere/erstatte/heve kjøp (hvis det er rimelig at varen skal vare i 5 år).

Kjipt eller ei så er det en av grunnene til at privatpersoner ikke får kjøpt hos enkelte kjeder. De slipper en enorm merkostnad i forbindelse med service og kundeoppfølgning. Bedrift til bedrift er forresten 6mnd reklamasjonsfrist med mindre noe annet er avtalt ved salg, så det sier seg litt selv akkurat der altså.

Så er det opp til lederne å ta en vurdering på om det er verdt å ta noen få salg til privatmarkedet eller ikke.

Og for de som ønsker å kjøpe fra en slik bedrift er det "ikke verre" enn å lage seg et enkeltmannsforetak? Det koster ingenting å ha og har du under en viss omsetning (husker det ikke i farten akkurat nå, lenge siden jeg drev selv) er det ikke regnskapspliktig.
 #464239  av magnesmurf
 
Er vel regnskapspliktig uansett. Men hvis du har omsatt/tjent mindre enn en viss sum (60 eller 80k?) er det ikke skattepliktig.
Fordelen med å lage seg et slikt firma er jo at du sparer 25% på alle ting du kjøper, siden du kan skrive av momsen :wink:
 #464240  av OleST
 
Er vel 55k man kan tjene skattefritt?

Planen på sikt er jo enkeltmannsforetak men jeg hadde egentlig tenkt å ta svenneprøven som privatist først sånn at jeg kunne registrert foretaket som våpensjappe for å ha flere bein å stå på.

Finner ut av det selv om det blir litt mer knot.
 #464241  av ArildM
 
Du må ha over en viss omsetning for å være momspliktig, og da også føre momsregnskap osv. Så du sparer ikke 25% på alle kjøp sånn helt uten videre ved å starte enkeltmannsforetak :)

https://www.altinn.no/starte-og-drive/s ... rdiavgift/

" Du vil heller ikke ha rett til fradrag for inngående mva på innkjøp du gjør til en virksomhet som er unntatt fra merverdiavgiftslovens bestemmelser."

https://www.sticos.no/fagstoff/kategori ... ftspliktig


https://enkeltpersonforetak.no/fakturer ... oretak-enk

"Omsetning under 50 000 kroner i året – du er ikke nødt til å føre regnskap, men du må likevel dokumentere inntekter og kostnader og ta vare på alle fakturaer, kvitteringer og lignende (ofte kalt bilag).

Omsetning over 50 000 kroner i året – du må føre regnskap etter bokføringsloven (du har bokføringsplikt) og levere Næringsoppgave 1 sammen med skattemelding (selvangivelse). Du velger om du vil føre regnskap selv eller få hjelp av en regnskapsfører."

Mao må du ha et firma med over 50k omsetning i året før du er regnskapspliktig, under dette er du kun pliktig til å ta vare på bilag og oppføre dette på selvangivelsen. Du kan ikke skrive av moms på innkjøp før du er mva pliktig (over 50k) i omsetning.

Bilagsføring, mva regnskap og alt det som må meldes inn som selvstendig er et rent h** å følge opp imho, så dermed er du avhengig av regnskapsfører hvis ikke du vil bruke mye tid på å få dette bokført og meldt inn korrekt. Mulig det har kommet noen programmer som gjør dette enklere nå enn når jeg drev (ca 2006).

Men det er utrolig morsomt å drive selv når det faktisk går bra da :)
 #464266  av OleST
 
Etter noen uker med ryggproblemer og faens oldemor så er XC70'n sammen igjen.

Meeeeen jeg er litt skeptisk til om hevingå går igjennom eu'n...

Skulle heve 2cm...
20220119_161444.jpg
20220119_161444.jpg (5.58 MiB) Vist 1218 ganger
Måtte jekke den opp 4cm for å sette på hjula med bukker på høyeste hakk...

(HÃ¥per demperne siger sammen mye mer enn 2-3cm)
 #464268  av OleST
 
Har ikke hatt 4hjuls kontroll enda også håper jeg driten siger sammen en god del og litt til over helga... faen altså, hvis jeg nå må røske det fra hverandre for å plukke av hevinga så kommer det 1stk xc70 til salgs.
 #464270  av OleST
 
Stygt redd jeg må ha justerbare bærebruer for å få nok negativ camber hvis ikke comboen av nye fjører og dempere siger 10cm... har originalt 21cm bakkeklaring, måler nå 37cm og har egentlig bare heva bilen 2cm.
 #464271  av Makk
 
Har dem åpne øyner på kontroll så blir det der nesten kjøreforbud, så mye camber innover er ikke helt trygt i en sving :D
 #464272  av OleST
 
Den camberen skal ikke være der og er ikke der av ønske, har guffa på med negativ camber på justeringsboltene i nedre bærebru...

Håper som sagt at de nye demperne siger sammen en del over helga så det blir mulig å få fornuftig og trygg geometri bak der når bilen skal justeres.
 #464273  av ArildM
 
Wow, snakk om hevesett :shock: Hvor i alle dager har du fått tak i noe slikt? Sikker på at det ikke er til en annen bil??
Det der så ikke helt legitimt ut :lol:
Er den like høy foran også nå eller har du fått dragrace stance?
 #464275  av OleST
 
De der passer ikke min bil, de passer generasjonen før... fikk tilsendt ett sett med de av butikken hvor jeg kjøpte foringer.

Er like høg forran også... :shock: er heveklosser spesifikt til denne modellen med nye dempere og fjører i alle hjørner, må jo sige sammen jævlig mye etterhvert? Dempere og fjører er tilsvarende originalt og heveklossene er 2cm tykke alu-spacere.

https://vparts.se/no/volvo-xc70/xc70-08 ... 08-16.html
 #464276  av ArildM
 
Ser jo ganske høy ut på bildet her også:
Bilde
  • 1
  • 1107
  • 1108
  • 1109
  • 1110
  • 1111
  • 1138