TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #464130  av ArildM
 
Ny Grand Tour til jul :D


BTW: Ny sesong av Top Gear er også i gang, helt kurrant underholdning :D
 #464133  av ArildM
 
Hehe, må vel si at 1.gen rav i produksjon er finere en konseptet :mrgreen:
Bør vel i teorien også være mulig med både 3sgte, 3mz og tilogmed 2gr swap om man vil :mrgreen:
 #464134  av OleST
 
"a face only a mother could love" passer jækla godt som beskrivelse til det der :shock:
 #464135  av magnesmurf
 
Den så i grunn ut som den stygge søstra til Autosam AZ-1

Bilde
 #464136  av OleST
 
AZ1 er jo knalltøff da.
 #464137  av magnesmurf
 
Autozam er tøff. Rav four var ikke tøff :lol:
Selv om de ser nesten like ut forfra : :lol:
 #464138  av ArildM
 
Bilde
Tydelig mye mer "bare bone" og kanskje mer i gatene av en gammel Jeep/Jimny ish sak? Med OEM vinsj foran og krosser i stedet for passasjer, så var den nok mer mytet på faktisk off road kjøring og eventyr enn det Rav4 og alle de andre "by SUVene" som selges i dag er. Men var vel slik det måtte bli, alle vil ha SUV men 90% ser ikke noe mer enn en litt humpete grusvei i sitt liv :)

Verken Autosam eller Rav Four kan vel sies å se pen ut forfra :lol:
 #464139  av Makk
 
Etter V6 prosjektet så begynner mitt neste prosjekt.

Koble inn denne karen her til å håndtere all daglig bruk av oppvarming, enkel matlaging og lys, vvb blir satt på timer i skapet til å kun gå om natten.

https://www.batteributikken.com/product ... gK6cvD_BwE

Ja, jeg er gal nok og har lagt inn ordre.

Enkelte rapporterer jo om nesten 500 kroner dag i strømforbruk, og etter nyttår blir alt mye mye verre.

Du får helvettes mye diesel for 500 per dag, og du får stor glede av å snyte rasshøla.
 #464140  av magnesmurf
 
Makk skrev:Etter V6 prosjektet så begynner mitt neste prosjekt.

Koble inn denne karen her til å håndtere all daglig bruk av oppvarming, enkel matlaging og lys, vvb blir satt på timer i skapet til å kun gå om natten.

https://www.batteributikken.com/product ... gK6cvD_BwE

Ja, jeg er gal nok og har lagt inn ordre.

Enkelte rapporterer jo om nesten 500 kroner dag i strømforbruk, og etter nyttår blir alt mye mye verre.

Du får helvettes mye diesel for 500 per dag, og du får stor glede av å snyte rasshøla.
Nå aner vi jo ikke om strømmen holder seg dyr, blir dyrere eller litt billigere i vinter og de neste årene.
Så hvis du ikke regner inn prisen av aggregatet, og kun ser på forbruk må vel regnestykket bli så enkelt som følger.
Tanken er 12 liter, og driftstid er oppgitt til 10 timer ved 50% belastning. Maks størmuttak er 6000w. 50% er 3000w.
Så du får 3kw per time i 10 timer. Altså 30kwh for 12 liter diesel. Avgiftsfri diesel koster vel ca 10kr.
12x10kr er 120kr. for 30kwh. Pr kwh er prisen da 4kr.
Så på de dagene hvor strømprisen er oppgitt til mer enn 2,5kr pr kwh (pluss moms og nettleie) lønner det seg nok å bruke aggregatet. Klarer du å kombinere vedfyring og ha varmepumpe på aggregat til å vedlikeholde varmen når du ikke fyrer med ved, får du troligvis mest utav pengene. :idea:
 #464141  av ArildM
 
Har holdt på å skogen å hentet ut ved i det siste. Blir fort noen favner med ved om man holder på litt og har muligheten.
Her snakker man god fysisk trening, og hvis man regner på kostnadene på å holde en motorsag i gang i en dag, så har man et ganske så fint regnestykke på hva veden koster.
Så må man regne med litt kostnader på å få fraktet den hjem og strøm for å kløyve den, men for de med tilgang til skog og muligheten der tviler jeg på at du får noen billigere varme :)

Hadde man hatt det kombinert med et relativt stort batteri og solceller på taket tror jeg man hadde hatt alt man trenger (i vårt hus i alle fall) :) Synd solceller er fortsatt relativt dyrt.

Men en ting kan vi være enige om, off grid er drømmen! :wink:
 #464142  av Makk
 
Allerede fått bestilt meg en kvalitets-timer som monteres i sikringsskap og styrer varmtvannsbereder, den må unngås å starte samtidig som man kokkelerer mat, samt i de tidsrommene 8-9 og 15-16 18-19-20, der prisen er nazisthøy, sånn en ikke får de jævla megaspikene som belønner deg med ett mye høyere nettleie regime.

Resten av døgnet vil den være på som vanlig :)

Og den dagen dem kommer med de heeelvettes vannmålerne er planen meget klar, 1000 liter ic i kjellern med trykkpumpe, bekken sildrer forbi borti her til refills ;)

Bruker bare sånn man slipper i tanken på bobiler for å holde bakterier unna :D
 #464144  av ArildM
 
Hørte planer om vannmåler her også snart. Alle skal flås! :lol: :roll:
Jobbe til man er 70+++ skal man helst også. Vi lever jo så lenge så :)
 #464145  av ArildM
 
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/G3e5 ... polestar-2
DLC og betal for funksjoner bilene er her, og har vært her allerede en stund forsåvidt :lol: :roll:

Hva skal man si?

Toyota er vel ganske ivrige på at de aller fleste skal leie/lease den nye batteribilen sin også, så som over alt ellers, alt skal leies, ingenting skal eies.

Mer makt til de store :D
  • 1
  • 1104
  • 1105
  • 1106
  • 1107
  • 1108
  • 1138