Mitt tips er at før man setter i gang å skal modifisere bremsene på en bil, er man først nødt til å vite hvordan alt sammen fungerer. Det er nok ikke så enkelt å forbedre dette på mr2 iallefall.
Litt lesestoff:
Pulp Friction.
Alt.2. Fin grunnleggende artikkel.
Stoptech artikler. Her er det flere timers lesestoff.
Generelt.
Det er ingenting feil med de originale bremsene, de er faktisk meget gode. Det er ikke mange biler som stopper like bra som MR2. Rev.1 bremsene holder i lange baner til GTi de. Selv etter mange runder på Rudskogen så fader de ikke hvis man
bremser riktig og bruker motorbremsen. Vil foreslå at du bytter bremsevæske og lufter systemet skikkelig. Sjekke at stemplene i kalipperne glir bra, samt glidepinnene. Rep.set fåes kjøpt hos Toyota. Du kan jo evnt. kjøpe noen klosser og skiver som det er mer friksjon i enn de originale. Jeg har en BD pakke til salgs btw
Setter du Supra
bremser på mr2 foran så vil du forlenge bremselengden og helt sikkert ødelegge pedalfølelsen helt. ABS'en vil også gå helt bananas. Hvis du kun setter på større
bremser foran så må du justere bremsebalansen med en ventil som øker trykket bak og. Ellers vil bakenden bremse altfor svakt. Å finjustere dette krever veldig mye testing under forskjellige forhold og masse erfaring. Se
denne. Originalt er bremsefordelingen på Rev.1 57,90% foran og 42,10% bak.
Beste bremseoppgraderingen hvis du sliter med for høy varme og bytte til andre materialer samt væske ikke holder er å sette på Rev.2 bremsene med tilhørende hovedsylinder. Noe mer enn det trenger du ikke. Bremsefordelinga på de bremsene er 57,78% / 42,22%. Siden de er litt større,
bremser de 9,05% bedre med samme pedaltrykk (8,81% foran og 9,37% bak). Husk også at større
bremser gir mer uavfjæret vekt og dårligere handling.
En original '93 skal forøvrig greie
96km/t -> 0 på 107 feet (32,1m). Rev.1 90-92 er noe lenger.
En amerikaner stoppet forøvrig sin på
99 feet (29,7m) med originalt bremsesystem.
En original
Ferarri Enzo greier øvelsen på 109 feet (32,7m)
Siden jeg først researcha litt så fant jeg litt flere stopplengder (96 km/t -> 0) på tilfeldige biler:
Lotus Elise 105 feet (31,5m) Eneste jeg har funnet som utbremser mr2n.
Mitsubishi Evo 9 110 feet (33m)
Corvette Z06 113 feet (33,9m)
Porsche 996 Carrera 122 feet (36,6m)
BMW 540i Sport 123 feet (36,9m)
Mosler MT900 S 114 feet (34,2m)
Acura NSX 116 feet (34,8m)
Jaguar XJR 111 feet (33,3m)
Mini Cooper S 123 feet (36,9m)
SLP Firehawk 125 feet (37,5m)
Pontiac Vibe GT 128 feet (38,4m)
Dodge Viper GTS 122 feet (36,6m)
Volkswagen Beetle Turbo S 130 (39m)
Vet ikke helt hvor sammenlignbare tallene er (med tanke på dekk, underlag osv), men poenget kommer fram
Tråd fra mr2oc om bremsene.