TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Supra bremser pÃ¥ MR2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #227073  av Nikko

Noen som vet om supra calippere går på MR2 MKII 1991 uten alt for store modifikasjoner?
 #227078  av Larsen

Nikko skrev:Noen som vet om supra calippere går på MR2 MKII 1991 uten alt for store modifikasjoner?
Treng middels store modifikasjoner. Er også vanskelig å få tak i bremser til supra'en og.

#227149  av Nikko

hva vil middels store modifikasjoner si? fester ol? jeg kan maskinere fester selv, men vet ikke om det er helt lovlig da... hehe

#227154  av kake

Hvorfor vil du sette supra bremser på mr2 egentlig ?

#227183  av 323F GTX

kake skrev:Hvorfor vil du sette supra bremser på mr2 egentlig ?
Større bremser? :D Hos mazda folket driver vi å setter RX7 bremser på div biler. hehe

#227223  av Nikko

di orginale er så drit, vil ha noe som biter litt mer, og så kjenner jeg en som har et supra understell liggende. Men hvis noen har en bedre ide så er det bare å spytte ut (og med bedre ide mener jeg ikke bigbrakes kit til 10.000,-)

#227231  av Nikko

fant noe på nette her... en forlengelse av festene til calipperen som førte til at du kunne ha større skiver. Kan dette være noe, eller er det bare noe bullshit greier? momentet vil jo endres, men vil det ha noen merkbar effekt?

#227246  av Larsen

Nikko skrev:hva vil middels store modifikasjoner si? fester ol? jeg kan maskinere fester selv, men vet ikke om det er helt lovlig da... hehe
Festet må flyttes. Her fant jeg en som selger ferdige kit.
http://www.google.com/translate?u=http% ... en&ie=UTF8

Problemet er da at du ødelegger bremsebalansen da. Mr2en har jo en del mer bremsekraft bak på grunn av vektfordelingen. Så det kan hende at du ikke får det store utbytte av å kun ha store bremser foran.

Ellers så er alternativet 93+ orginale kaliptere og skiver. Da kan du også få tak i større kailptere bak.

Personlig så går jeg får å overhale bremsene, slisse, høy temp klosser og bremsevæske. Har hatt litt problemer med det selv at de er for svake, men satser heller på å ha lovlig orginalt oppsett som tåler litt.

#227350  av kake

Mitt tips er at før man setter i gang å skal modifisere bremsene på en bil, er man først nødt til å vite hvordan alt sammen fungerer. Det er nok ikke så enkelt å forbedre dette på mr2 iallefall.

Litt lesestoff:
Pulp Friction. Alt.2. Fin grunnleggende artikkel.
Stoptech artikler. Her er det flere timers lesestoff.
Generelt.

Det er ingenting feil med de originale bremsene, de er faktisk meget gode. Det er ikke mange biler som stopper like bra som MR2. Rev.1 bremsene holder i lange baner til GTi de. Selv etter mange runder på Rudskogen så fader de ikke hvis man bremser riktig og bruker motorbremsen. Vil foreslå at du bytter bremsevæske og lufter systemet skikkelig. Sjekke at stemplene i kalipperne glir bra, samt glidepinnene. Rep.set fåes kjøpt hos Toyota. Du kan jo evnt. kjøpe noen klosser og skiver som det er mer friksjon i enn de originale. Jeg har en BD pakke til salgs btw :)

Setter du Supra bremser på mr2 foran så vil du forlenge bremselengden og helt sikkert ødelegge pedalfølelsen helt. ABS'en vil også gå helt bananas. Hvis du kun setter på større bremser foran så må du justere bremsebalansen med en ventil som øker trykket bak og. Ellers vil bakenden bremse altfor svakt. Å finjustere dette krever veldig mye testing under forskjellige forhold og masse erfaring. Se denne. Originalt er bremsefordelingen på Rev.1 57,90% foran og 42,10% bak.

Beste bremseoppgraderingen hvis du sliter med for høy varme og bytte til andre materialer samt væske ikke holder er å sette på Rev.2 bremsene med tilhørende hovedsylinder. Noe mer enn det trenger du ikke. Bremsefordelinga på de bremsene er 57,78% / 42,22%. Siden de er litt større, bremser de 9,05% bedre med samme pedaltrykk (8,81% foran og 9,37% bak). Husk også at større bremser gir mer uavfjæret vekt og dårligere handling.

En original '93 skal forøvrig greie 96km/t -> 0 på 107 feet (32,1m). Rev.1 90-92 er noe lenger.
En amerikaner stoppet forøvrig sin på 99 feet (29,7m) med originalt bremsesystem.

En original Ferarri Enzo greier øvelsen på 109 feet (32,7m)

Siden jeg først researcha litt så fant jeg litt flere stopplengder (96 km/t -> 0) på tilfeldige biler:

Lotus Elise 105 feet (31,5m) Eneste jeg har funnet som utbremser mr2n.
Mitsubishi Evo 9 110 feet (33m)
Corvette Z06 113 feet (33,9m)
Porsche 996 Carrera 122 feet (36,6m)
BMW 540i Sport 123 feet (36,9m)
Mosler MT900 S 114 feet (34,2m)
Acura NSX 116 feet (34,8m)
Jaguar XJR 111 feet (33,3m)
Mini Cooper S 123 feet (36,9m)
SLP Firehawk 125 feet (37,5m)
Pontiac Vibe GT 128 feet (38,4m)
Dodge Viper GTS 122 feet (36,6m)
Volkswagen Beetle Turbo S 130 (39m)

Vet ikke helt hvor sammenlignbare tallene er (med tanke på dekk, underlag osv), men poenget kommer fram :)

Tråd fra mr2oc om bremsene.

#227663  av Nikko

ABS hva er det? :p har ikke sånn fancy finesser i min bil jeg...
har ikke servo engang, men skinninteriør og el vinduer det har jeg...

noe må jeg vertfall gjøre med bremsene.... mine suger pingvin dritt. Skal prøve meg på en overhaling og bytting av klosser og skiver til noe bedre en di orginale...

men det hadde jo vert pent med noen 13" skiver bak felgen... ser ikke fei ut det hehe :p