TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ledningsnett spørsmÃ¥l 3sgte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #233789  av aneriks

kan jeg bruke 91 jdm 3sgte ledningsnett og hjerne på en jdm 93 3sgte motor?
har bygd om fra gti.og lurer på en ting til, den svarte sikrings bokesen bruker dere den som sto i bilen fra før eller tar dere den fra turboen?
bilen er en 91 gti, nye motoren er en 93 turbo, men har et 91 turbo ledningsnett med hjerne liggenden derfor jeg spør kansje det passer bedre overens med det 91 nettet som er i bilen fra før?

#234638  av aneriks

:?:

#234644  av Dr.Ling

Når jeg satt min 1994 3S-GTE i min 1990 GTI brukte jeg ledningsnettet og sikringsboksen som stod i bilen fra før. Problemet var da at det måtte trikses litt i sikringsboksen og for å koble motorens ledningsnett til bilens var det vel 3 ledninger som måtte loddes. Enkelt var det ihvertfall, start på første.

NÃ¥r det gjelder bytte til gen2 motor er det sikkert det samme, men noen kan sikkert mer om det.

Hvis motorn kommer med ledningsnett og ECU ville jeg absolutt brukt det, selv om du må lodde noen ledninger for å få en match med bilens 91-nett. Velprøvd det der. Hvis ikke noen kan fortelle det motsatte da...

#234647  av aneriks

den kom med det ja, men de kontaktene som sitter på ledningsnettet til motoren passer ikke i den svarte sikrings boksen som satt der fra før,

#234710  av Dr.Ling

Hmm, du mener den sikringsboksen i motorrommet, ja?
Høres rart ut at kontaktene ikke passer. Legger ved et bilde av pluggene på motorledningsnettet (gen3)
Jeg har ikke så mye peil på dette, fikk instruksjoner hos Dalan og fulgte bare de :)
Vedlegg
motor ledningsnett.jpg
motor ledningsnett.jpg (53.97 kiB) Vist 1434 ganger

#234779  av aneriks

har og et problem i bagasje rommet ,der er det jo to gjennomganger med ledninger den ene går det en til lysene og en til, denne skal kobles sammen med en fra motor ledningsnettet, men begge kontaktene er hun plugger hos meg,+ at det er 4 ledninger mere i den ene, hvordan har dere andre gjort dette`?

#234803  av aneriks

går det og bruke et 91 jdm ledningsnett på en 93 jdm motor? begger er 3sgte,hva er eventuelt komplikasjonene?bilen dette skal i er en 91 gti

#234847  av aneriks

noen som vet??

#234856  av Dr.Ling

2.gen 3S-GTE var jo brukt på mr2 fra okt89 til okt93 så det må jo gå bra......?

Vet ikke om det er til nytte, men har laget noen bilder fra det jeg gjorde på min (3.gen i 1990 GTI). Skulle lagt disse ut for lenge siden en eller annen plass. Legger ved infoen fra Dalan også (vet ikke om det er hans ord da.....):

"Info for å koble en 245hk 3sgte til en 91mod. MR2:

Bruk den hvite kontakten i bagasjerommet fra rear-cutet.
Den rosa ledning som går ut fra den løsner du fra ECU kontakt 22pin nr.
16. og setter den inn i 22pin nr 16 på mr2'ens ledningsnett.

Ellers så klipper du alle ledningene mellom clipet's ledningsnett og
kontakten. Så skjøter du blå + blå/gul + blå/orange (samme farge på begge kontaktene)
Det var den hvite i bagasjerommet

SÃ¥ er det den minste av de to hvite i sikringsboksen i motorrommet.
Du kobler om på bilens ledningsnett (underst i sikringsboksen)
Her må du flytte på en blå ledning (den tykke blå) sånn at den matcher med blå ledning på det nye motorledningsnettet.

Så tar du ut en tykk sort/rød (den som går fra "ECU IG" 7,5A sikring) og
deler seg i to. Klipp denne ved sikringen (i clipet) og ta ut de to
kontaktene (noter hvor de var plassert) deretter setter du de på de
samme plassene i kontakten på din mr2. andre enden skjøter du inn på samme siden av ECU-IG sikringen som du klippet den av på clipet.

..og det skulle være det

Legger ved to skjemaer som kan være nyttige å ha også, og et bilde av hva du skal flytte på under sikringsboksen"
Vedlegg
5elektrisk.jpg
5elektrisk.jpg (74.35 kiB) Vist 1480 ganger
4elektrisk.jpg
4elektrisk.jpg (71.25 kiB) Vist 1455 ganger
2elektrisk.jpg
2elektrisk.jpg (114.83 kiB) Vist 1480 ganger
3elektrisk.jpg
3elektrisk.jpg (47.41 kiB) Vist 1471 ganger
1elektrisk.jpg
1elektrisk.jpg (45.8 kiB) Vist 1456 ganger

#234857  av Dr.Ling

videre
Vedlegg
123 sikringsboks.JPG
123 sikringsboks.JPG (246.85 kiB) Vist 1477 ganger
6elektrisk.jpg
6elektrisk.jpg (67.77 kiB) Vist 1453 ganger

#234858  av Dr.Ling

ID

Altså tror jeg det er forskjeller hvis du bruker en gen2 istedetfor gen3. Infoen over er for gen3.

Kanskje jeg ødela hele tråden med alt dette?
Vedlegg
(23.5 kiB) Lastet ned 116 ganger
(33.5 kiB) Lastet ned 122 ganger

#234859  av aneriks

tja ikke vet jeg, men vist jeg setter på det 91 nettet så er den en hann plugg og da skal alt passe, men er litt skeptisk til om alle sensorene er like osv??

#234935  av Morten

aneriks skrev:har og et problem i bagasje rommet ,der er det jo to gjennomganger med ledninger den ene går det en til lysene og en til, denne skal kobles sammen med en fra motor ledningsnettet, men begge kontaktene er hun plugger hos meg,+ at det er 4 ledninger mere i den ene, hvordan har dere andre gjort dette`?
Mener å huske det var et bytte i 92 fra tidlig til sein spec på akkurat denne pluggen som bytta kjønn osv. Dvs. 89-91 hadde et oppsett, mens 92-> hadde "nye" typen plugg. Du må plukke ut pinnene på den fra gti nettet, og bruke den pluggen istedenfor (ene enden, hvilken spiller ingen rolle).

Til det andre spørsmålet om du kan bruke 91 ecu og ledningsnett på 93 motor så bør det gå fint. Du må bruke igniter som samsvarer med ecu årgang, det er vel det eneste jeg VET er forskjellig og ikke funker overens 100%. (Toyota skifta og tykkelse på pluggledninger (og coil pga dette) samtidig, men så lenge du har alt på den biten bør det funke uansett hvilken type).