TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Vibrasjon i ratt

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #154250  av Mr2MK
 
Har i lengre tid nå vært plaget med til tider store vibrasjoner i rattet. :( Har prøvd 3 sett felger no, alle avbalansert opp og i mente, byttet skivene fremme og nå sist vært inne til kontroll av understell uten nytte. Alt av oppheng og foringer så bra ut, var beskjeden fra Toyota Nordvik :? Var forresten første gangen jeg har vært på verksted med bilen og håpet de skulle finne ut at noe var gærnt :) Noen som har tips til hva det kan være?

 #154257  av ADHD:-)))
 
Hei!
Vel eg ser du har riste problemer! Vel har bilen ristet på rattet siden du kjøpte den??? Viss den jore de kan de vere flere ting som kan vere årsak til de å vis du er sikker på att foringer å leddoppheng er ok! da kan den tidligere eier vert uheldig å kjørt i en fortaus kant å slått sjeiv hjulpindelen din(vis du skak kontrolere de så må du skru av hjulet å ta av bremsesjiva sån att de er bare den spindelen i jen med di hjul boltene da kan du mole om de spindelen er sjeiv! viss du legger ett eller to hjul oppåenanen sån att du kan legge ett skrujern oppå så kan du snure spindelen runt med att skruhjernet bare er så vitt borti å viss spindelen er sjeiv da vil du se å høre de att skrujernet ikke er borti(men de beste er å låne ett MIKROMETER for slik måling) Viss dine spindler er rette å fine så er de andre årsaker å då er de enten sjeiv spissing eller slarkete styrekuler eller slarkete fjerbein opphengs kuler(du har ett laget på tåpp av fjerbeinet å ei opphengs kule i bunn av fjerbeinet) Å viss du ikke klarer å finne NOE form for slark i dine styrekuler eller opphengs kuler å spiddinga di er fin da kan du vere like UHELDIG som meg å ha/harhatt løse mutrer i de staget som går fra front å bak til fjerbeins opphegs armen(noen andre kan forklare dette dette vedre en meg) i allefal så har di to mutrene på mitt stag vert løse å åver til så har de slitt di to hullene i de stabbstaget VELDIG OVALE som i jen jore att hjulet min kunne flytte seg frem å tl bake noe som resulterte i att bilen min spora å i noen tilfeller så RISTA ratet mitt(men ikke like mye ver gang å eg fikk de berømte KLONKE lyden i fronten)
Som du sikkert sjønner så har eg LEITA ettet vor å vorfor eg hadde risting å dunking i fremhjulene mine!!!
Eg har bytta opphengs kuler sjekka etter spindel slark/sjeivheter å så viser de seg att de var di to muttrene som hadde ver lyse åver til å slitt hullene ovale men nå har eg ikkefmere risting i fremhjulene mine lengre!!!:-)

HÃ¥per dette kan vere til hjelp!!?

 #154266  av Mr2MK
 
Mange gode forslag ja :) takk takk. Som sagt har jeg vært inne med bilen nettopp og fått sjekket forstilling, foringer og oppheng. Så det som gjenstår er å få sjekket spindelen og de skruvene du snakker om. Vibrasjonen Skal bort ihvertfall! noe av det mest irriterende som fins på en bil!! :evil:

 #154267  av ADHD:-)))
 
Hei!
Ja de er jo ENDA meire IRITERENDE når en har sjekka så mye å de er enda risting i rattet!!!
Eg håper for deg att de er bare spindelene dine som er sjeive (du kan ko bejynne med å sjekke omm se er kast/sjeiheter i spindlene dine med å måle på felgen når du roterer hjulet runt men de jir bare en peke pin på om de er sjeivhet i spindlene) ikke heit nøyaktigt for de kan vere dritt å smuss mellom felgen å bremsesjiva di ågså kan de vere imellom bremsesjiva å spindelen! (De er en GOD grun til vorfor eg teiter mine hjulbolter med MOMENTnøkkel!!!:-))

 #154394  av Mr2MK
 
Jeg vil tro det er lettere og se om det er skjevheter hvis felgen er og man måler på felgkant...? større utslag til lengre ut man kommer fra sentrum. ikke sant? :) får selvfølgelig ikke svar på om det er spindelen som er skjev da,men... :?

 #154397  av ADHD:-)))
 
Mr2MK skrev:Jeg vil tro det er lettere og se om det er skjevheter hvis felgen er og man måler på felgkant...? større utslag til lengre ut man kommer fra sentrum. ikke sant? :) får selvfølgelig ikke svar på om det er spindelen som er skjev da,men... :?
Hei!
De er heilt riktigtatt du vil få ett kraftigereutslag ved måling på felgen!!!
Å viss ikke noe utslag påfelgen da kan duta av felgen å teite opp hjulbåltene på bremsesjiva di å da vildu se omm de er kast/sjeivheter i bremsesjiva di!!!
håper dette er til hjelp!!?

 #154486  av Mr2MK
 
Javist er det til hjelp. takk igjen :) bremsene fremme er byttet og vibrasjonen var der før de ble byttet også, så de har jeg utelukket :)

 #154498  av kake
 
Prøv en annen avballanseringsmaskin. Hadde og vibrasjoner i rattet før, men det var kun pga dårlig avballansering (Selv om jeg prøvde et par ganger på 2 forskjellige steder). Det er viktig at maskina er nøyaktig kalibrert og at det er fagfolk som utfører jobben. Det er også viktig å velge rett program på maskina (statisk eller dynamisk etter felgtype f.eks) og balansere de helt i 0. Du kan jo også få planslipt baksiden av felgen som er inntil navet hvis den ikke er helt rett :?:

 #154827  av Teamany
 
Heisann,

Er heilt enigt, Vibrasjoner i rattet sucks big time...
Hadde det problemet på min ei stund, heilt til en sa at
eg burde sjekke Styre & bærekulene fremme! :)

Eit annet problem kan vere toppen på støtdemperen din.
Kommer det noen "knekke" lyder når du svinger?

Mvh
Stian

 #154853  av soarer
 
Har du sjekka om du har riktige senterringer i felgene? På alle bilene jeg har hatt med aluminiumsfelger, så har jeg fått risting etter noen mil med kjøring, om disse ikke har vært riktige (dvs at felgen klarer å flytte littegrann på seg). Dette er kanskje en enklere og billigere feil enn skiver, avbalansering og spindler. Verdt å sjekke.

 #154992  av Mr2MK
 
Teamany: Ikke knekkelyder ved svinging nei. Styre/Bærekuler regner jeg med de sjekket på Toyota Nordvik når jeg ba dem sjekke alt av understell/foringer pga problem med vibrasjon...? Glemte nå å spørre hva de egentlig sjekket, tok det for gikk at de tok alt.
Soarer: Senterringen tror jeg ikke det er, har som sagt prøvd flere felger, blandt annet de som står på nå. noen vakre 14" orginalfelger :lol: regner med de har rett senterring, men skal sjekke. takker for innspill. :)