TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • TurbokassespørsmÃ¥l

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #452867  av lasse
 
De passer ikke overens dessverre...
Turboakslene er tykkere.
Mulig jeg har noen nav liggende å slenge i garasjen om du skulle trenge :wink:
 #452869  av Morromedtoer
 
Takk for lynraskt svar!! Henta et lass med gml. deler i påsken + en bil til så nå går det hals over hue her ! Eksakt hva er forskjellen på bremsene fra en N/A og en turbobil ?? (og kan du sende meg tlf.nr ditt på en PM ? Kontaktlista mi crasha! )
ThankS Upfront!! 8)
 #452870  av lasse
 
Ikkeno problem :)
Å hjelpes, du er jo værre enn meg!!
Er ikke forskjell på Turbo/NA bremser på Euro og JDM biler, de hadde små bremser på 90-91 modeller (ca 260mm) og større fra 92 og oppover (ca 280mm, og endel tykkere).
Men på US biler hadde NA de små bremsene hele tiden, og Turbo fikk de store bremsene i 93 (oppgraderingene kom ett år senere til statene, av en eller annen grunn...)
PM skal sendes!
 #452871  av Makk
 
Rev 1 NA har mindre bredde på calipere foran selvom dem er dobbelstemplet og ser nesten helt like ut som rev 2/3, om en kjøper de tjukke fine store gode skivene som varer for evig til rev 2/3 i 276mm eller 255mm foran så vil dem stå bom fast, caliperne er de samme om du har 276 eller 255 på rev2/3, men ikke rev 1.

Dessuten har dem barndomssykdommen at dem driver og setter seg fast, både foran og bak, rev 1 er noe mannskjit, senere calipere er mye mye bedre.

Der er også forskjeller på master sylinderen og en ventil, altetter om du har ABS, uten ABS, turbo med/uten, ditt med abs, datt med abs eller dittdatt uten abs.

Bak har han oppom allerede forklart.
 #452873  av lasse
 
Svaret mitt gjelder både foran og bak :wink:
Om man skal være pinlig nøyaktig, så er de tidlige bremsene 258mm foran, 260mm bak, og de senere 276mm foran og 280mm bak.
Skivene foran det er størst forskjell i tykkelse på, 22mm kontra 30mm på de større, nyere.
Og calipperene må jo selfølgelig følge skivene, tok det som en selvfølge jeg...
Man kan derimot bruke calipperene bak fra de små bremsene på de store om man bytter til klavene fra de store bremsene.

Er veldig mye om og men ang bremser på disse bilene, og veldig mange som henger seg opp i at turbobremsene er bedre (som regel lest mye på mr2oc og andre amerikanske forum) men på euro/jdm spec er skiver og calippere 100% like innen revisjonene/årsmodell.

Og du har helt rett ang mastersylinderen, den ble større i 92 på Euro bilene.
Og selvsagt noen mindre forskjeller på om man har abs eller ikke, sistnevnte gjelder vel mest på mastersylinderen og røropplegget under panseret.
Også har de originale turbobilene en ventil på vakumrøret som går til bremsekraftforsterkeren, denne sitter i nærheten av motoren, på passasjersiden.
Hva denne ventilen gjør, aner jeg ikke, jeg har kjørt ombygget bil i en årrekke nå (uten nevnte ventil) og aldri hatt noe problemer med det...
 #452882  av Makk
 
Sannsynligvis den ventilen som regulerer flowen av bremselysolje, blinklysoljen er styrt separat (ikke standard på tyske biler)