TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Høy HC pÃ¥ EU-kontroll.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #453308  av Glenninatoren
 
Hei!

Kjøpte meg en mr2 høsten 2014, og koste meg med den året etter :)
Endte med å flytte til Troms og bilen ble igjen til det ble vår og tørre veier igjen.
Det dreier seg om en 93 mod 3sge
Nå var bilen på EU for en måneds tid siden, og samme verksted skulle i samme slengen hive på noen flunk nye KW v3 coilovere. Alt gikk vel og bra, unntatt avgassen.

HC var på 866, og bilen hadde en veldig rik blanding. Etter litt surring så fant de ut at lambda og o2 sensoren hadde gitt seg, og byttet de ut. Da steg HC til 5000... Deretter gikk den av en eller annen grunn ned til 3000.
Fikk en tlf. i ettermiddag og nå har bilen begynt å hoste, harke og feiltenne. La bak meg 1000 mil på norske veier uten noe problem i fjor, og den har stått fint og tørt hele vinteren. Nå er den plutselig ikke kjørbar over lengre avstander.

Mekanikeren som jobber på bilen, som jeg i tillegg kjenner godt mener muligens hjernen har tatt kveld, men før jeg sier ja til nok en ting som skal "fikse" alt (og kanskje gjør vondt verre nok en gang), så spør jeg om råd her :)

Liten specliste:
apexi konisk luftfilter
hks 264 kammer (eller 272.. uvisst) samt kamdrev
mongoose eksos med de-cat montert på header av ukjent merke.

Jeg sitter litt på tanken om timing på kammene, og kanskje overlapping utgjør en del av problemet.

Hadde satt utrolig stor pris på alle svar, for jeg begynner å miste motet litt... Blitt en dyr vår for meg og bilen. :)

Bilen skal hentes i juni, og skal legge bak meg 220 mil i den bilen før jeg er hjemme igjen. :) Håper vi!
 #453310  av hmsilset
 
Hei.Jeg har aldri opplevd særlig med feil på sånne motorer, og synes det er rart at både o2 sensor og lambda ryker omtrent samtidig.De gangene min forrige, men da med turbo gikk litt rart, var det fordi gummien på tennplugger hadde lett for å gli bittelitt opp. Da blir det litt puttring og smell :) Håper du får ordna bilen til juni!
 #453311  av lasse
 
Jeg ville kikket på tenning, plugger, rotor, fordelerlokk og pluggledninger.
Om mekanikeren din ikke gir seg angående hjerne, så har jeg vel en eller to liggende ett eller annet sted...
 #453312  av Makk
 
De sensorene der er så godt som bombesikre, sjelden en ser hjerner på disse her etterspurt også.

Alle 3 på en gang? Nei, i det hele tatt foreslå det er galematias.

Du skriver du har trimkammer, du kunne prøvd og stille tenninga mindre aggressiv og samme på kamdreva, satt på nye plugger og skiftet kabler og fordelerlokk/rotor der, det er forholdsvis billige deler, kjøp en annen plass enn på the stealership iallefall.

Iallefall sjekke di kamdreva? Har dem vridd seg justeringene om di er justerbare? Da får en iallefall bra med problemer.

Har du katalysatoren på? Du skriver decat på headers men catten ligger jo vanligvis bak sammen med potta på NA motor?

Den kan være tett om den er gammal og da blir alt ræva, at platene løsner inni og ligger som en propp er også mulig, åpne opp og se, en skal kunne skimte lyset gjennom den.

Åssen er luftfilteret ditt? Di åpne der blir tette på en måned i disse sand/støvtider.

Skru av gasspjeldet, her samler det seg bra med shit over åra, rengjøre :)

Svak tenning? Nye leads og låne en coil for testing?
 #453314  av Glenninatoren
 
Makk skrev:De sensorene der er så godt som bombesikre, sjelden en ser hjerner på disse her etterspurt også.

Alle 3 på en gang? Nei, i det hele tatt foreslå det er galematias.

Du skriver du har trimkammer, du kunne prøvd og stille tenninga mindre aggressiv og samme på kamdreva, satt på nye plugger og skiftet kabler og fordelerlokk/rotor der, det er forholdsvis billige deler, kjøp en annen plass enn på the stealership iallefall.

Iallefall sjekke di kamdreva? Har dem vridd seg justeringene om di er justerbare? Da får en iallefall bra med problemer.

Har du katalysatoren på? Du skriver decat på headers men catten ligger jo vanligvis bak sammen med potta på NA motor?

Den kan være tett om den er gammal og da blir alt ræva, at platene løsner inni og ligger som en propp er også mulig, åpne opp og se, en skal kunne skimte lyset gjennom den.

Åssen er luftfilteret ditt? Di åpne der blir tette på en måned i disse sand/støvtider.

Skru av gasspjeldet, her samler det seg bra med shit over åra, rengjøre :)

Svak tenning? Nye leads og låne en coil for testing?
Liten missforståelse med katalysatoren, det er kun de-cat på min. ingenting på headers. :)

Alt av tenning er sjekket og er i bra stand.
Kamdrevene er HKS og justerbare. De står på 0 og ikke justert på.
Luftfilteret er også i veldig god stand.
Før jeg kjøpte den så har den blitt holdt godt ved like, og kjørt veldig lite (135k når den kom til landet i 2005, 164k nå).

Når den var inne til kontroll, la de merke til at lambda var montert helt øverst på manifold, og fikk da kun info fra 1 sylinder, og var rett og slett veldig dårlig. Når den ble byttet (og plassert der den skulle være) så kom "check engine" lyset på, og de tok en måling på tempsensor som da viste -320 grader, så da byttet de den også. Alt elektronisk er OK, men det er rett og slett at bilen får for mye bensin og kjører på en veldig rik blanding. Ble byttet til ngk iridium plugger som jeg hadde liggende, helt i begynnelsen av HC eventyret.

Snakket med mekanikeren i kveld, og han skulle ta en sjekk på map-sensoren i morgen.
Hvis det ikke er den, så mistenker han at hjernen er gåen. :?