TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Brakett for kalippere, knekt glidepinn

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #453769  av CelicaTurbo
 
Jeg begynte på arbeidet med å rense og smøre opp bremsene på min MR2 i dag. Jeg begynte på frembremsen, og den nederste glidepinnen satt helt dønn fast. Det endte med at jeg knakk den. Jeg bannet høyt og bestemte meg for å begynne på den andre siden fremme, men det ser jammen ut til at pinnen sitter fast her også, og jeg er redd for å knekke den også. Har prøvd å bruke varme, uten at det hjelper.

Er det noen som har gode tips til dette? Jeg ser for meg at det blir dyrt å kjøpe nye braketter hos Toyota :(
WP_20160528_14_30_28_Pro.jpg
WP_20160528_14_30_28_Pro.jpg (530.37 kiB) Vist 5839 ganger
 #453770  av Inz4ne
 
Tips for å fikse den du har ødelagt her. Bor et lite hull i bakkant, fest braketen i skrustikke og slå ut pinnen, med et dor. Hjelper sikkert å varme på utsiden av brakketen når du skal slå ut. Gjeng deretter opp hullet og sett inn en kort bolt slik at ny pinne ikke kræsjer i bolten. Har gjort dette med godt resultat på kalipper bak på en peugeot 405. Rens glidebanen slik at ny kalipper ikke setter seg fast bruk fett som er ment for å smøre glidebane for bremser.
Hva brukte du for å varme på den som fortsatt sitter fast? Min erfaring er at glidepinner som sitter bom fast har blitt bøyd og derfor som regel knekker. Men kan være du kan få den ut med nok varme, induksjonsvarmer med fleksibel wire som du legger rundt selv, fungerer veldig mye bedre enn f.eks gassbrenner.
 #453773  av CelicaTurbo
 
Jeg brukte elektriske varmepistol, men kanskje jeg bare må være mer tålmodig her.

Forstår jeg rett, at dette ikke er en gjenget pinn, den kan bankes ut om den sitter fast? Pinnen oppe var bare å dra rett ut med fingrene.

Jeg fortsatte på bremsene bak nå, og der var det ødelagte pakninger på stempel og glidepinn, så det ser ut til at jeg må bruke penger på nyoverhalte kalippere. Det var en strek i regningen.
 #453775  av Makk
 
Kjøper du nye caliper fra Twosrus får du med nye braketter også, som en nødløsning :) Dem er ikke så dyre fra dem heller.

Kansje høre med dem om en kan få kun brakett også ?
 #453776  av CelicaTurbo
 
Jeg får høre med Toyota på mandag hva brakettene koster. Ser ut til at Amaya har dem, og det koster ikke skrekkelige mye, men derfra tar det ganske lang tid å få varer. Når jeg søker på google med delenummeret får jeg en del forhandlersider som sier at delen er utgått og ikke tilgjengelig, så skal bare se at jeg får den samme beskjeden hos Toyota :p

Jeg sjekket twosrus, men det står ikke noe om braketten i teksten og den er ikke tilstede i produktbildet heller. Der bør jeg nok ta kontakt for å forsikre meg om den følger med eller ikke :)
 #453780  av laffy
 
Varmluftpistol er ikke i nærheten av varmt nok, du må ha en propanbrenner, eller aller helst acetylen... Du kan enten borre et hull, som Inz4ne skriver, evt borre hull i glideren som sitter fast, og gjenge opp, for så å se om du klarer å vri den rundt om du skrur en bolt i ... Uansett så trenger du varme skikkelig
 #453784  av CelicaTurbo
 
Jeg ser nå at jeg leste ikke beskrivelsen godt nok på twosrus, det ser ut til at braketter følger med, så jeg tenker jeg sender dem en epost for å forsikre meg om at det følger med og at de har kalippere tilgjengelig. Om jeg skal gjette på den norske prisen for slike braketter (på bakgrunn av Amaya sin pris) så havner jeg vel på 2500 for to stykker. Da er det nesten dumt å ikke bruke rundt 5500 for nye kalippere på alle hjul fra twosrus.

Takk for tipsene om varme og borring. Jeg er litt den typen som heller betaler for å slippe å krangle i timesvis med problemer, og jeg er redd dette kan bli en slik episode selv med gassbrenner :?
 #453786  av Makk
 
Mer som 3500 for stykk i norge, sist jeg spurte (de største bremsene)

Husk og les av hva som står på caliperne dine og bestill riktig, 16 eller 22v.

Er 3 varianter og få, 5fse (singelpiston) og 3sge/gte små/store alt etter årsmodell.
 #453791  av Inz4ne
 
Ta vare på de gamler kalipperene da, så kan du prøve deg på å reparere/overhale de så får du litt erfaring med det uten at det er krise om det går dårlig siden bremsene alt er i orden :)
 #453796  av CelicaTurbo
 
Ja, jeg tenker vel at jeg kan ta vare på de gamle selv, og så kan jeg lære meg å overhale dem selv. Deletilgangen på disse bilene blir ikke akkurat bedre, så det kan være verdt å ta vare på det som har verdi om man vil ha bilen lenge. Denne bilen var min første bil som 21-åring, og nå er jeg straks 39 år, så denne skal ikke selges; den skal på veien igjen :D