TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kjøpt MR2 med motorbrann!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #454160  av Endrewj
 
Har nylig kjøpt en MR2 som har hatt en liten motorbrann. Har fått tak i komplett ledningsnett, og klippet det gamle fra bunn av sikringsboksen, og har nå loddet opp det nye nettet. Det var ca 42 ledninger i "pølsa" Og alt gikk veldig fint, men når jeg kom mot slutten, så satt jeg igjen med 3 identiske røde ledninger som skulle loddes til motpart, men ingen anelse om hvilkne av disse som skulle hvor! Jeg tok en brå sjans, og loddet sammen i blinde, nå viser det seg, at om tenning er slått helt av, så starter bensinpumpa, og når jeg slår på tenninga, så stopper den igjen! Så det jeg lurer på er, om det finnes noe enkelt diagram på hvordan ledningsnettet er bygd opp?
 #454163  av Endrewj
 
Har sjekket dette, men jeg forstår ikke en døyt av det! :/ Er fargekoder på alle kablene, så om det finnes noe sted som beskriver hvilkne farger som går til hva, så ville det vært enorm hjelp!! :) Jeg har endelig fått til bensinen, ved å flytte om på 2 av ledningene som som var helt identiske.. Så nå har jeg bensin, men mangler gnist :lol: Så prøver iherdes med å feilsøke meg frem til hva som gir hva til coilen :)
 #454167  av ArildM
 
I verste fall kan du feks få Wiregap til å lage / reparere ledningsnettet, men da må du sende det inn til USA.
 #454175  av Sarlacc
 
Med tre ledninger er det bare 6 mulige kombinasjoner.
Fort gjort å prøve dem en etter en, til du finner den som funker?
 #454186  av Endrewj
 
Da har jeg endelig fått bensin og tenning til å stemme sånn tålig "Tror jeg!" :) Så gjenstår det bare mye grubling rundt i motorrommet mtp kontakter.. Har funnet 3-4 kontakter som ikke har noe sted å kobles på! :/ Finnes det noe enkelt oversikt bilde over dette på nett? Jeg har googlet "3SGE \MR2 Wiring harness" og alt dette, men finner aldri det jeg leter helt etter :/ Som for eksempel et bilde av motorrom, med røde streker for hva som skal kobles til "Hvor" :lol:
 #454187  av RotorTom
 
Last ned BGB wireing å vedlikeholdsmanual. Ligg på nettet
 #454188  av celicat23
 
Tror alle toyotoa jeg har eid så har det vært kontakter som har hengt og slengt uten noe sted å gjøre av seg så det er ikke sikkert de går til noe som helst. Noen med MR2 her kan sikkert svare bedre om dette gjelder for mr2 også.
 #454189  av mr2storbrua
 
Her er link til BGB hvor man finner svar på altmulig rart: http://www.shinny.co.uk/91sw20.pdf

Her er link til elektroniske diagrammer på MR2, men det er jo veldig tekniske tegninger da...: http://www.shinny.co.uk/toyota/mr2_elec ... agrams.pdf
 #454192  av ArildM
 
Litt ekstra kontakter her og der er normalt :)
Er vel alt etter hvilket ustyr bilen er levert med. Har et par ekstra ledninger her og der på mine også :)
Er vel ledningsnettet som er laget "universalt" for biltypen, men ikke alle bilene bruker alle funksjonene ledningsnettet er laget med.
 #454267  av Endrewj
 
Takk for mye god informasjon folkens! :) Nå begynner det å komme seg, sakte men sikkert! Har nå fått både tenning og bensin på stell. Men nytt problem er dukket opp.. Virker ikke som dysene åpner! :S Noen som vet hvordan disse er styrt, og hvor jeg skal feilsøke ? Bensinpumpe starter og går, motoren gir riktig gnist (fyrer litt på startgass)
 #454270  av ArildM
 
Bare å kinne rundt uten gnist det, så kjenner du lukta av bensin etterhvert :mrgreen:
Men pass på, bensindunst og kødding med plugger og gnist og slikt lager kjapt motorbrann. Har prøvd :wink:
 #454332  av Endrewj
 
Da er bensin, tenning og dyser iorden.. Men motoren suger veldig mye falskluft fra innsuget en plass, under plenum. Høres ut som det kommer fra bensingalleri et sted. Lekkasjen er såpass stor, at jeg kan holde igjen for gasspjeld, og likevel sviver motoren! Noen som vet hva dette kan være? Veldig vanskelig å komme til, å kikke under der. Har hatt av innsug og byttet pakning da jeg trodde at det var gåen pakning.. Noe det tydeligvis ikke var :/
 #454359  av Endrewj
 
Funnet feilen på overnevnte. Viste seg å være annerledes fuelrail på donor motoren som kommer fra en Celica (3sge rev2 på begge) Men nå lurer jeg på noe ang fuelrailen.. Det er 3 koblinger på denne! Tur-Retur & en annen som jeg ikke vet hva er til :/ Noen som kan forklare? Prøvd å google, men finner bare bilder av custom fuelrail etc.
 #454365  av ArildM
 
Høres ut som noe vakumgreier som ikke er korrekt for min del? Evt tomgangsventilen som ikke er koblet rett? Usikker på hvordan det er på disse bilene.

Kan ikke bare flytte over fra gamlemotoren da? Eller er det borte vekk?