TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Førstegangskjøper av MR2

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #454223  av Jmbk
 
Hei, Jeg kunne tenke meg å kjøpe en MR2 (MK2). Da jeg ikke vet en hel del om disse bilene, lurer jeg på om dere er noe spesielt jeg må være obs på før jeg kjøper. Kommer ikke til å kjøpe meg noe prakteksemplar, da jeg syntes det er gøy å kunne holde på litt, og lære.
Ble ganske så forelsket i denne bilen da jeg fikk lov å prøve en for noen år tilbake, men har dessverre aldri hatt mulighet til å kjøpe meg en enda.
Kunne sikkert lest meg til svar rundt på forumet, men syntes det var lettere å prøve å samle opp info her :lol:

Takk for svar!
 #454224  av Nilsen
 
Kjøp en turbo... Kjøper du gti, er den god og bra helt til du for prøve en med turbo, så er det biljakt igjen..
 #454230  av Makk
 
Stort budsjett?

Prisforskjellen mellom ræva-> grei-> bra og selvfølgelig utgave/godkjenninger er ganske høye :p

Nyere rev er sjeldnere, og mer verdt, ombygging uten godkjenning er ikke verdt ei krone mer enn det den var før (IMO), originale turbobiler med venstreratt er kun 2nd gen motor fra USA og verdt bra med cash i god stand, ombygd kan du få både gen2/3 som har null å si hvilken du kjøper om du skal modifisere mer, like gode startpunkt begge 2, skal du holde deg original/lett tuning er gen 3 turbomotor mer power, lettere og ta ut av og du slipper afm.

De som er dyrest er enten drømmere eller så sitter dem faktisk på et kjempeeksemplar, om du går for en dyrere så sjekk div :

Det viktigste å sjekke for er rust i kanaler, det kommer innenfra så det kan se jævla bra ut, men være megaråttent, kjøp et billig slangekamera eller lån ett, er greit med plugger en kan ta ut og se inni under.

Synkringer på girkasse, spesielt andre gir og at clutchen er bra... Clutchen er enkel å slite ut da den er ganske liten og slites fort om det blir mye sluring, dagens kjørelærere lærer jo faen meg at folk skal bruke clutchen til og holde bilen i bakker og justere fart og lignende, det er mildt sagt vranglære og helt sinnsvakt....

Oljeforbruk er normalt men ikke en liter i uka eller noe sånt :p

Hengende bremser er ett fenomen som er litt trassig, kjør ei runde uten nevneverdig bremsing, er det varmt så henger det.

Er regreima bytta med tilhørende strammere etc så sparer du masse cash de neste 5 år og er en betydelig bonus.

Alt annet er slitedeler og lett å skru på.
 #454231  av Jmbk
 
Håpet kanskje jeg kunne finne meg noe til 30-40.000, men ser prisene varierer noe ekstremt. Det viktigste er nok at det tekniske er ok, lakk kan trenger ikke være i topp stand, da jeg har flere bekjente innenfor lakk.
Turbo hadde nok absolutt vært det morsomste, men kan tenke med at forsikringselskapene ikke blir overlykkelige når jeg er under 23. Så tenkte egentlig å kjøpe en uten, da jeg kan kose meg med den i hvertfall 3 år. Da forsikring blir mye billigere. Jeg vet jo så sagt ikke så ekstremt mye om disse bilene, men burde vil finne ett greit eksemplar til prisen jeg nevnte over? Pluss vil gjerne ha en som er mest original i utseende. Er dessverre ikke så veldig glad i mange av disse bodykitene man får. (Smaken er som baken)
Men tusen takk for svar. Så skal jeg fortsette å titte, og huske på det du har skrevet. :)
 #454232  av Makk
 
Du vil bli overrasket.

Mr2en min som er turbo, og celica gt4en som også er turbo, er begge billigere enn den råtne 98 modell carina e 1.8 100 og promp hester jeg har og forsikre.

Hvorfor? Ulykkesstatistikk.

I motsetning til typiske ungdomsbiler som bmw 320, merce volvo vw og handlevogn til tante olga med 4000 bulker, så er det lite som skjer med disse her.

Legg på noen titusener så kan du gå kjøpe min som burde lakkes om og behandles :p
 #454237  av ArildM
 
En mulighet er jo å kjøpe en som er stygg styling på, og så sette den i original stand igjen. Særlig om selger fremdeles har originale fangere etc.
Som førstegangsbil ville jeg garantert ha dødd om jeg hadde hatt en Mr2 turbo. Den er en bil som bør behandles med respekt, så jeg synes ikke at en uten turbo er noe dårlig valg. Du kan ha rikelig moro i en slik også. Og om du skulle få lyst etterhvert er ikke en turbobil uoppnåelig det heller.
 #454239  av Glenninatoren
 
Enig med Arild her.
Min n/a mr2 (93 mod) ble min første bil og storkoser meg til tross for at det ikke er turbo.
MR2 er en bil du garantert får lyst å utfordre skarpe svinger med, og den vil overraske deg selv hvor godt den sitter gang på gang, men som første bil uten noen stor erfaring med ladetrykk kan det være veldig kjedelig å få oppleve lading midt i en sving med så mye vekt bak.

Men så kommer det jo helt an på hva slags bil du vil ha/bygge, om det er noe som bare går fort rett frem eller noe til å jage svinger med.

Jeg har også blitt frista av turbo, og et godkjent bygg er planen (bygge sugemotor var dyrere enn først antatt), så jeg fortsatte i en annen ende og har kostet 50.000 på understell i vår i form av coilovere, gateslicks og bremser. :)