TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 mk2 nyoverhalte frembremser henger

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #454434  av CelicaTurbo
 
Det har ikke skjedd så mye her, for jeg er på reise noen dager. Den Aisin-sylinderen ser bra ut, men etter bildet å dømme trenger den tilpassing (av bremserør) for å passe min bil.

Når jeg er tilbake fra turen min skal jeg telle litt penger og føle på fornuften. Men jeg tror jeg vil gå for å overhale sylinder samt å bytte til Goodridge stålspunnet bremseslanger på alle fire hjul (er billigere enn nye originale). Kitt fra Amaya er $110 med frakt. Amaya bekreftet også at sylinder er ute av produksjon. Bremseslanger fra MR2-Ben tenker jeg. Kanskje originale fra Amaya.
 #454438  av ArildM
 
Skal oppdatere når jeg får Aisin mastern, spent på om det forandrer noe. Hvis ikke blir nok min bare satt unna frem til neste sesong, har ikke tid eller råa jeg heller til å koste på bilene noe mer denne sesongen, gått med alt for mye (som vanlig) allerede :)
 #454441  av CelicaTurbo
 
Den kan passe fint om bilen ikke har ABS. Primærporten har forskjellig orientering om bilen har ABS eller ikke :) Det er nok lite tilpassing eventuelt :)
 #454444  av CelicaTurbo
 
Ja, jeg tror dette er ganske enkelt. Det er bare to korte rør som nok er enkle å bytte med selvbøyde rør. Er bare jeg som helst vil ha det helt originalt så lenge jeg kan :)
 #454452  av ArildM
 
Ser 4runner folka også snakker om ABS eller ikke ABS, finnes nok en tilsvarende ABS versjon som har niplene på den andre siden. Min har ikke aBS så da skal denne passe fint :)
 #454467  av CelicaTurbo
 
Nå har jeg bestilt meg originalt overhalingskit og bremseslanger for alle hjul hos Amaya. Det kom på $235 med frakt, så er det jo moms og fortolling i tillegg. Jeg er spent på hvor lang tid det tar.

Jeg valgte originale gummislanger fordi jeg tror det er minimal følt forskjell mellom dette og uoriginale stålspunnede bremseslanger, men jeg har større tiltro til holdbarhet og kvalitet på Toyota sine. De originale var også en anelse billigere, og jeg slipper fraktkostnader (og fortollingsgebyr) ved å bestille alt hos den samme leverandøren.
 #454469  av ArildM
 
Holder en knapp på originale slanger. Er ofte som et "effektluftfilter" som bare bråker litt mer og dermed tror du at du har fått mer effekt. Placeboeffekten er utrolig :)
Greit å inspisere originale slanger også kontra stålomspunnede.
 #454949  av CelicaTurbo
 
Det er en stund siden jeg har oppdatert her, men lysten forsvant når jeg forstod at nye deler måtte bestilles og ventetiden var lang. Da forsvant forsvant muligheten for å få bilen i stand i løpet av sommeren. Delene ankom for flere uker siden men jeg har ikke giddet å gjøre noe med det, før nå i helgen. Nå har jeg overhalt hovedbremsesylinder og byttet bremseslanger (til originale) på alle hjul, og byttet en håndbrekksvaier. I kveld skal bremsene luftes og da håper jeg virkelig at dette problemet er forduftet og bilen er klar for godkjenning :)
 #454953  av CelicaTurbo
 
Nei, problemet er ikke forduftet. Bremsene henger fremdeles. Kanskje det er noe luft i hovedsylinderen som jeg overhalte, men det kjennes ikke slik ut og jeg er ikke sikker på om det hadde gitt et slikt symptom.

Edit: Jeg tenker jeg tester de gamle kalipperne mine og ser om de fungerer bedre.
 #454966  av ArildM
 
Gav ikke meg heller noe særlig ekstremt mye lyst å fikle med bremsene her nå :roll: Har kjørt litt uansett jeg. Bilen min ruller i alle fall fint på flat mark, så MYE henger det ikke på hos meg. Bare utrolig irriterende.
 #454978  av CelicaTurbo
 
Du mener det hjelper? Bremsevæske tar jo til seg fuktighet, så det kan jo være :) Jeg trodde det var mest støv og fuktighet som trengte seg under mansjett. Men, bilen min har stått så gidt som urørt siden 2007 eller 2008 så bremsevæsken som var på før jeg begynte dette var eldgammel. Jeg har prøvd den gamle kalipperen, men det var egentlig litt tullete for stempelet satt veldig godt fast, merket jeg når jeg komprimerte dem før montering. De gamle holdt hardere igjen på skiven enn de nye, og var altså værre.

Jeg demonterte den nye kalipperen igjen, fikk ut stemplene med trykkluft. Det ene av de to stemplene var kranglete å få ut, og det tyder jo på at det er et problem med det. Men, jeg ser ingenting feil og overflatene er helt glatte og virker uskadet på både stempler og sylindere. Selve stemplene er helt fabrikknye. Når jeg prøver å sette stemplene inn igjen så glir dem ikke lett, så kanskje det er for trangt og jeg må hone sylindrene litt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente som riktig oppførsel der.
 #454982  av ArildM
 
Alle stempel jeg har montert har jo litt motstand, de har aldri glidd rett inn.
Må vel prøve å bytte litt bremseveske :) Men må få bilene under tak først :)