TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 mk2 nyoverhalte frembremser henger

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #454406  av CelicaTurbo
 
Kanskje det ja. Jeg må finne en 92+ med ABS da, for det er forskjellige delenummer mellom årsmodell og m/u ABS.
 #454408  av CelicaTurbo
 
Jeg bestemte meg for å lufte bremsene skikkelig igjen, denne gangen med et luftekitt med enveisventil i flasken. Vel, ved første pump så hørte jeg et klunk og tittet for å se hva som skjedde. Jeg så ingenting galt, men så at gummislangen fra luftenippelen var fylt med bremsevæske til slangens øverste punkt, men hadde luft i den delen som vendte ned i flasken. Jeg syntes det var litt rart, men jeg fortsatte og fikk ut noen dl med bremsevæske totalt. Når jeg demonterte oppdaget jeg at klunket skyldtes enveisventilen som hadde hoppet av. Det vil si at i et fungerende system så skulle bremsevæsken ha blitt sugd tilbake og inn i kalipper når jeg slapp opp bremsepedalen, men det skjedde jo ikke. Siden alt var åpent så kan det ikke ha vært nok motstand til å suge bremseslangen flat heller, og ergo må jeg anta at problemet skyldes at hovedsylinderen ikke lager vakum overhodet.

Det blir nok til at jeg bestiller et overhalingskitt :)
 #454412  av CelicaTurbo
 
Tja, jeg har demontert den gamle master sylinderen men jeg har ikke åpnet den for å sjekke. Jeg ser det er flere innlegg på forumer hvor folk skriver at de har forsøkt gjenoppbygging med kittet fra Toyota, og at det var bortkastet pga at sylinderen hadde rustskader som ikke lot seg hone bort, og at de derfor måtte uansett kjøpe ny. Har også funnet artikler om feilsøking hvor det advares mot den samme risikoen. Så, jeg skal høre med prisen på en ny hos Toyota i morgen. Ny koster rundt 4000 hos Amaya etter frakt og moms. Jeg er ikke så veldig interessert i å finne en brukt sylinder, for jeg føler at å reparere en bil med brukte deler er for risikabelt og egentlig gjør at man bare utsetter problemet.

Men, jeg testet sylinderen jeg tok ut. I sekundærporten (den innerste) så kjenner jeg stort sett ikke noe vakum overhodet, og enkelte ganger et lite sug, når jeg slipper stemplene tilbake (tilsvarer å slippe bremsepedalen). Jeg blokkerer begge portene med fingeren både når jeg trykker stempler inn og når jeg slipper, og primærporten er det mye mer tak i. Så, det virker tydelig at sylinderen/stemplene er problemet.
Vedlegg
Porten til venstre lager ikke vakum
Porten til venstre lager ikke vakum
WP_20160721_16_34_47_Pro (2).jpg (4.87 MiB) Vist 14250 ganger
 #454414  av CelicaTurbo
 
Jeg må visst det, for ny sylinder er ute av produksjon og kittet har over to måneders leveringstid. Jeg sender en forespørsel til Amaya tenker jeg. Jeg åpner sylinderen senere i dag men det er flere ting som gjør meg skeptisk. En webside som omtalte feilsøking på denne fortalte at mange var laget av aluminium og at om de ble honet innvendig så ville man fjerne protective coating, slik at de ble veldig utsatt for fremtidig oksidering. Jeg testet med en sterk neodym-magnet på den og det er så vidt magneten henger. Er vel aluminiumslegering da :P

Det er visst firmaer som overhaler slike, og sette inn en foring av rustfritt stål. Kanskje jeg kan finne noe slikt.
 #454415  av ArildM
 
Kjipe saker. Hvis den er ute av produksjon så tidlig så er det vel tegn på at alle reservedelene er "brukt opp"?
Kan sjekke med guruene i latvia om de kan overhale slike ting? :?
 #454416  av CelicaTurbo
 
Det er en virksomhet i USA som heter Cardone som ser ut til å ha dette, og på Ebay kryr det av slike remanufactured for MR2, men de alle er til det delenummeret fra Cardone som er for bil uten ABS. Jeg har sendt henvendelse til tre Ebay-butikker om de kan levere den sylinderen jeg har behov for fra Cardone. Prisen er ikke ille heller, ca $150 med frakt. Jeg har også sendt en henvendelse til Amaya, og i den henvendelsen har jeg inkludert delenummeret for mars 1992 og senere. Delenummeret for min bil gjelder bra fra 12/91 til 3/92. Av en eller annen grunn så har Toyota hatt en kortvarig produksjon der. Jeg vet ikke om mannen på Toyota i dag oppdaget dette, men til en pris av 7500 så kan det vel være det samme. Jeg vil tro at 3/92 og senere sylinder passer helt fint. Folk monterer jo sylindere fra Camry og Landcruiser på disse bilene, bare for å få en annen diameter og pedalopplevelse.

Så, det er gode sjanser for at det blir en løsning :)

Men, kan jeg spørre om de latvierne. De ribbet ned hele bilen din, erstattet alt dårlig metall og lakkerte alt? Til ca hvilken pris? Skal jeg ha strøken bil i mange år så bør jo jeg også gjøre noe slikt etterhvert. Dette er jo min første bil, ungdomsbilen, så det er jo ikke snakk om at den skal selges nå som jeg er gammel mann og det nærmer seg tiden at min sønn flytter ut (han er snart 11, så noen år er det jo til :) ).
 #454418  av CelicaTurbo
 
Takk for tipset! :)
 #454420  av ArildM
 
Godt å høre at det ikke er umulig å få til da :wink:
Må bare finne ut hvilken annen som passer over uten å modifisere da? :mrgreen:
Enn denne da?
http://www.wolfkatz.com/proddetail.php? ... rge_Master
Ikke så ekstremt ille pris?
EDIT: Out of stock. Men spørs om det er en 1"- 4 runner sak de har solgt?
 #454421  av CelicaTurbo
 
Takk for tipset til den også, og jeg tror nok at det egentlig er flere valg om jeg er åpen for å bruke sylinder som ikke originalt er ment for bilen. Denne var 1", "for increased pedal feel and reduced travel". Originalt er det 15/16" om jeg husker riktig det som er trykket på sylinderen, altså litt mindre diameter enn den Wolfkatz solgte. Med høyere diameter så dytter man mer bremsevæske sett i forhold til pedalens bevegelse, altså mindre vandring i pedalen, men også en pedal man må trykke hardere på for å få den samme bremseeffekten (vektarm-prinsippet?). Jeg er vel ikke enig i at en hard pedal med kort vandring er enklere å føle og porsjonere enn motsatt, men, det er jo egentlig et helt annet tema det da :D Om det kan fikse bilen er 1" sylinder nok akseptabelt :)

Men, det er litt fremgang i saken min, eller tilbakegang kanskje. Kommer jo egentlig ingen vei føles det som :P Jeg har fått svar fra to av de ebaysjappene som selger Cardone og de forteller at de ikke kan levere fordi Cardone er "out of stock". Da håper jeg å få et svar fra Amaya til uken. Jeg kjøpte sporringtang og demonterte bremsesylinderen i dag. Vel, den ser perfekt ut, og jeg finner ikke noen antydninger til skader hverken i sylinder eller på gummipakninger. Jeg monterte den sammen igjen og testet på nytt trykk og vakum på de to portene mens sylinder stod i skrustikke. Riktignok med luft og ikke bremsevæske, men denne gangen virket det nesten motsatt med portene. Det var dog både trykk og vakum i begge, bare ikke spesielt sterkt, kanskje fordi det var mindre bremsevæske som fløt rundt inni der denne gangen.

Så, jeg tror jeg rett og slett ikke bør gjøre noe forhastet med den sylinderen. Jeg tror jeg heller får begynne med å bytte de originale og eldgamle bremseslangene. De er uansett verdt å bytte bare pga alder, og så får jeg se hvordan det blir etterpå.
 #454423  av ArildM
 
Denne var da skummelt billig om den passer? http://www.ebay.com/itm/New-Brake-Maste ... 8U&vxp=mtr

Følger med videre på hva som skjer jeg :)

Krysser fingrene for at vi har samme problem hehe :)

EDIT: Sorry om jeg Hijacker tråden litt, men jeg tror nesten jeg prøver en slik sak:
http://www.ebay.com/itm/oem-Aisin-Brand ... uK&vxp=mtr
For en skarve 1000lapp så får man en Aisin master cylinder som passer på. Kan jo umulig bli verre? :)