TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 mk2 nyoverhalte frembremser henger

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #454317  av CelicaTurbo
 
Man forventer jo at det skal være bra en stund når man har montert nyoverhalte på alle hjul :D

Men, jeg tror jeg fant årsaken. Jeg byttet også braketter fremme, siden glidepinnene hadde satt seg helt fast i mine braketter. Men, det ser ut til at brakettene er litt forskjellig, sikkert pga produksjonsforskjeller. Det gjør at bremseklossen står lenger ute i nedkant, og binder i det området av skiven hvor det er en rustkant. På den andre siden av bilen henger også bremsen litt, men ikke like hardt. På den siden har jeg fremdeles gamle braketten ferdig lastet med klips, så jeg monterte denne og flyttet bremseklossene til den. Da viste det seg at klossene kom omtrent en halv millimeter lenger inn, og bort fra skivens kant. Jeg kan ikke bruke den braketten, for det er en knekt glidepinn begravd i den, men det viser at det er små forskjeller. Så, jeg burde vel ha kjøpt nye skiver, eller så kan jeg bare kjøre og satse på at bremseklossen slites til.

Men, et spørsmål. Det er to forskjellige klips, hvor det ene klipset har et fjærstål som presser bremseklossen mot den andre siden, for å holde fast klossen. På mine gamle braketter stod disse nederst, så jeg plasserte dem også der på nye braketter. Jeg ser ingenting i BGB om hva som er riktig plassering. Men, etter at jeg fikk feil på eu så byttet jeg om plasseringen, uten at det hjalp. Jeg tenker jeg bytter igjen, for da bør klossen flyttes litt opp og problemet blir mindre. Men, er det noen som vet hva som er riktig plassering? Skal klipset med fjærstål være oppe eller nede?
Vedlegg
WP_20160713_17_29_43_Pro.jpg
WP_20160713_17_29_43_Pro.jpg (3.08 MiB) Vist 14423 ganger
 #454319  av Makk
 
Gikk ut i garasjen akkurat nå og tok noen bilder til deg på klipsa, skiftet komplett bremser før Nurburgring og det har vært strålende siden, har greenstuff i nå for gatebruk dog, kansje du ser noe herfra? Kun utsider som er avbildet da.

Rev 3 Turbobremser, neste gang blir det coating på skivene heh..

Bak nede :
Bilde

Bak oppe :
Bilde

Foran nede :
Bilde

Foran oppe :
Bilde
 #454320  av CelicaTurbo
 
Takk! Det ser ut til at du har fjærstålet oppe, slik jeg har nå, i hvert fall fremme. Jeg har 92+ så jeg har originalt samme bremser som turbobremsene dine.
 #454321  av CelicaTurbo
 
Det er rart hva man kommer til å tenke på når man egentlig skal sove, men i går kveld kom jeg på at kanskje jeg har byttet om hvilken side brakettene skal monteres? Jeg antok at de var ulike, så når jeg monterte de nye så sammenlignet jeg med den som stod der, fant ut "ja, det var riktig for denne siden" og monterte. Det var vanskelig å sove når man egentlig ville ut i garasjen for å teste teorien :D Men, jeg var innom garasjen før jeg dro på jobb, og joda, om jeg tar den gamle braketten som stod på venstre side, og ser om den kunne ha blitt montert på høyre side, så ser jeg jo at det hadde gått helt fint. Brakettene ser helt like ut, og hvis man snur en brakett 180 grader om to akser, så passer den på andre siden. Men, kanskje det medfører at klossene ikke står riktig? Jeg kommer til å prøve i ettermiddag :) Det står innprentet en bokstavkode i metallet også, som jeg kan sammenligne mellom nye og gamle braketter. Og når jeg sjekker delekatalog online, så ser det ut til at det er forskjellig delenummer på høyre og venstre side.
 #454322  av ArildM
 
Godt å se at flere deler fustrasjon ang bremser på SW20. Spent på hva du finner ut av Kristian
 #454326  av Makk
 
Husk at det ogs gjelder kaliperne, har sett folk som forgjeves har prøvd og lufte bremsene sine på bilen med luftenippelen pekende nedover :D
 #454329  av CelicaTurbo
 
Høhø, jeg har ikke montert kalipperne feil vei! :D

Men, jeg har sjekket i ettermiddag, og brakettene er merket med R og L stemplet i metallet, og jeg husket når jeg så det at jeg har tatt hensyn til det når jeg monterte dem første gang. Det stod derfor på riktig side. Jeg fant frem de gamle brakettene, og sjekket stempelet på hver av dem mot hvilken side dem stod på, og de stod også riktig før. For moro skyld så tok jeg av braketten for venstre side, og monterte på høyre allikevel. Problemet var fremdeles det samme, bare at nå var det overkant av bremseklossen som stod 1mm for langt ut. Jeg tok så den gamle høyrebraketten og monterte klips og bremseklosser i den, og monterte på høyre side. Da lå bremseklossene riktig.

Jeg har også sjekket EPC opp og ned og det er samme delenummer for alle sw20 med produksjonsnummer over 59200 (12/91 og nyere), uavhengig av marked og motor.

Så, det ser ut til at jeg bare får skylde på at det er små variasjoner i produksjonen, og at klossene bare må slites og tilpasses hvordan de nå står. Hadde jeg kjøpt nye bremseskiver uten den lille rustkanten ytterst, så hadde nok ikke dette vært noe problem. Jeg får ta meg en kjøretur eller to og bruke bremsene skikkelig, og se om det blir bedre. Det er enklere enn å prøve å få glidepinnene ut av de gamle brakettene :P
 #454330  av CelicaTurbo
 
...og det er ingen tegn til mer lekkasje fra stempel heller..
 #454331  av Makk
 
Du kan også demontere di skivene å dreie av kanten om du har tilgang på en benk, går kjempefort :D

Otherwise har Mtec ganske så rå tilbud på skiver fra tid til annen.

Fikk alle 4 for 2 tusen en gang :D
 #454333  av CelicaTurbo
 
Takk for tips, men jeg har ikke tilgang på dreiebenk. Jeg trenger bare skiver fremme i så tilfellet, for de bak er omtrent ubrukte. Det er ikke mye kant på de fremme heller, men tydeligvis nok. Jeg håper i hvert fall nå at dette er årsaken til at bremseklossene binder i skiven :D
 #454355  av CelicaTurbo
 
Takk. Ca 2000,- da med frakt og moms og grønne EBC bremseklosser. Er ikke tydelig om det følger med klips/monteringssett til klossene da. Toyota skulle ha 4400 for skiver, klosser og monteringssett. Så vel halve prisen fra mtec :)
 #454357  av CelicaTurbo
 
Tja, brakes.no hadde EBC skiver (ikke borret/slisset) og EBC-klosser til omtrent samme pris, ikke inkludert frakt. Jeg fant dem gjennom EBC sine websider. Men, jeg vet ikke hvordan de er å forhold seg til. Kanskje bedre en Skruvat.no som jeg har bestilt tre ganger fra, men de klarte bare å levere en av gangene, og den gangen tok det fire uker før jeg fikk sakene :P Da hjelper det ikke med gode priser når de ikke kan levere, og det er umulig å komme i kontakt med dem.

Edit: jeg bestiller ofte rett fra Toyota, selv om de er dyre. Hovedgrunnen er leveransekvaliteten. Varene kommer når de sier at de skal komme, og som regel innen tre dager. Da betaler jeg heller ekstra for å slippe å vente, men for skivene så var det jammen stor forskjell :D
 #454358  av Makk
 
Tell me about it.

Kjøpte no shit fra bildeler.no å det var jo så grundig feil som det kunne bli, måtte bruke store bokstaver i sint utgave for og få levere de tilbake.

Beste er tunershoppene som selger spesifikt til bilene våres, men om man må ha det der og da er det Toyota en må gå til, og betale trippel pris :p