TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 mk2 nyoverhalte frembremser henger

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #454361  av Glenninatoren
 
Jeg må si meg storfornøyd med brakes når jeg bestilte ebc skiver og klosser for snart et år siden. :mrgreen:
Bestilte GD sport, og fikk USR som ifølge ebc skal være mer støysvake og kjølige med mye bruk, sammen med yellowstuff klosser.
Bremsene kom veldig kjapt og prisen var veldig grei. Fikk også hakket heftigere skiver enn de jeg bestilte :D

Å bestille alt som heter oppheng og bremser er noe dritt når man har 92-93 bil, for det var midt i generasjonskifte hvor n/a fikk turbobremser og bedre oppeheng. Hadde tilogmed trøbbel når jeg skulle bestille kalipper hos meca, for bilen min er registrert som 92 mod, men er egentlig en 93 mod (fant det ut når jeg tukla med speedometeret og fant ut det var elektrisk). Viste seg med chassisnr at det er en av de første 93 som rulla ut fra toyota den 02.01.92 og stemplet som 93 modell 8)
 #454363  av ArildM
 
Litt samme som AW11en min, som er produsert høsten 86, da de tydeligvis innførte latespec som alle andre steder står oppført som 87-89 modell. Utrolig hvor mye forskjellige små revisjoner som gjøres på bilmodeller. Ikke uvanlig at ett årstall kan ha 3-4 forskjellige calipter modeller. Som sådan er det jo enklere å bestille hos Yota direkte, får i alle fall de rette delene :)
 #454377  av CelicaTurbo
 
Nå har jeg slipt bort det meste av rustkanten med fil og samtidig tatt kanten av bremseklossene, så nå er det ikke sjans for at bremsene binder mot kanten ytterst. Jeg tok en god kjøretur i dag og kjørte en del med bremsen inne mens jeg gav gass, det ble godt og varmt, men allikevel så holder bremsen når jeg kom hjem. Det er ikke slik at bremsen holder så alt blir glodvarmt, faktisk merker jeg ingenting på hvordan bilen triller, men når jeg jekker opp og spinner hjulet så går det tungt og stopper omtrent med en gang hånden forlater hjulet. Den andre siden er ikke så ille, men er ikke perfekt den heller. Så, etter å ha undersøkt med Google mer har jeg kommet frem til følgende mulige feil:

- Brake Proportioning Valve
- Hovedsylinder slipper ikke trykket (det er ikke overtrykk når jeg løsner lufteskrue, så trolig er det ikke problemet)
- Kolapset bremseslange (trolig ikke, av samme grunn som over)
- Kalippernes stempler henger (helt nyoverhalte, men kanskje det er skader i kalipperens sylindervegg?)
- Hull i braketter for glidepinner er skadet av rust, slik at pinnene ikke glir riktig.

Jeg kan ikke lenger kaste masse penger på bilen bare for å prøve om noe løser problemet, og sesongen er strengt talt over om to måneder, så jeg tar nå og fikser håndbrekksvaier når den ankommer, og så vurderer jeg å heller om jeg bør prøve igjen til neste år med friske penger. Som familiefar med hus og hytte og båt og what not så blir det litt feil om jeg nå skal nærme meg 30.000 i kostnad for året :)
 #454381  av ArildM
 
Ganske nøyaktig samme symptomer som min har.
Folkene på EU kontrollen viste meg, de kunne snurre hjulet ganske så fint, men det stoppet etter ca en runde eller så. Det henger ikke på ekstremt mye, men samtidig nok til at det ikke er slik det skal være.

Gruppekjøp på Wilwood neste år eller? :)
Hjelper jo lite om feilen ligger annet sted da...
 #454393  av CelicaTurbo
 
Mitt hjul stopper etter en tidels runde, mens den andre siden stopper etter en halv til en hel runde.

Vel, jeg har i dag poppet stemplene ut av kalipperne og undersøkt. Det ser strøkent ut i sylindere og på stempler. Låseringen som holdt støvmansjetten stod feil på det ene stempelet, så gummien har mistet fasongen litt. Er litt misfornøyd med det, siden de var nyoverhalte. Jeg tørket av alt med rent papir og smurte opp på ny med bremsevæske. Stemplene var ganske enkle å få inn i sylinderne, og gled helt ok. Det er liksom ikke helt smooth, men det er ikke tungt å dytte dem inn heller. Jeg vet ikke hva jeg kan forvente av bevegelsesfrihet. Monterte støvmansjetter igjen og tror jeg fikk låseringene riktig på plass.

Vel, det hjalp ingenting. Bremsen henger akkurat som før.
 #454394  av CelicaTurbo
 
Forresten, jeg hentet håndbrekksvaier fra Toyota i dag og spurte samtidig om prisen på overhalingskit til master brake sylinder. Det kostet rett under 2000. Men, jeg bestilte ikke nå siden jeg ikke har noe tydelig som peker på at problemet skyldes den.
 #454395  av Makk
 
Viss det henger på begge sider så er det jo mer naturlig at det ligger lenger oppe i systemet.

Renner det når du skrur av slangene og reservoaret tømmer seg sakte?
 #454396  av CelicaTurbo
 
Jepp, det gjør det. Er slik når jeg åpner lufteskruen også. Er i hovedsak slik jeg har luftet bremsene når jeg har holdt på, bortsett fra når alt var nymontert og jeg ville få ut all den gamle bremsevæsken. Men, kanskje det ikke er en god nok måte å lufte på?
 #454397  av Makk
 
Luft skal ikke ha noe å gjør med at dem henger imo, du nevner at pakningene var litt ræva? På begge? Pakningene gjør en stor jobb ved og hjelpe til dra stemplene tilbake, og dem må være ship shape helst.

Kan bytte kun pakningene med OEM toyota, om di er overhalt med kinamøkk så kan jo hva som helst skje, tror ikke dem sealsa er så dyre.

Pusse i stempelretninga med fint 2000 grade papir for og få stempla enda løsere kansje ? Som sagt av mine 4 som jeg skifta så hang 2 av dem etter ei lita stund, jævla drit egentlig :p

Spinner spindlene fint rundt uten calipere på?
 #454398  av CelicaTurbo
 
Spindlene spinner veldig fint rundt så snart kalipper er av. Den ene pakningen som litt deformert er den som skal holde støv og vann ute. Jeg ser ikke for meg at den skal ha noe med trykket å gjøre? Gummiringen inni sylindrren kjentes helt fin ut. Se vedlagt bilde. Her er pakningen til høyre, på toppen ser man at den er litt rar. Kanskje det hadde vært en idé å pusse litt i sylinderen ja.
Vedlegg
WP_20160719_16_09_16_Pro.jpg
WP_20160719_16_09_16_Pro.jpg (3.01 MiB) Vist 14190 ganger
 #454399  av Makk
 
Står tetningene inni riktig vei? Noen kalipere har vel retningsbestemte seals inni der.

Du har også fjærer i mastersylinderen sin ventil som drar tilbake og suger stemplene tilbake etter pedalbruk, ikke utenkelig at den fremre kretsen kan lekke slik vakumet ikke oppstår der oppe.
 #454401  av CelicaTurbo
 
Pakningene ser helt uniforme ut, jeg kunne ikke se noen tegn på at de var retningsbestemt.

Men, jeg har lurt på dette med vakumet som drar dem tilbake, om det er noe slikt og om det er master cylinder som gjør dette.
 #454402  av CelicaTurbo
 
Jeg skal bytte håndbrekkskabel i ettermiddag så jeg kommer til å sjekke da hvordan bremsene er bak.
 #454403  av Makk
 
CelicaTurbo skrev:Pakningene ser helt uniforme ut, jeg kunne ikke se noen tegn på at de var retningsbestemt.

Men, jeg har lurt på dette med vakumet som drar dem tilbake, om det er noe slikt og om det er master cylinder som gjør dette.
Ja det gjør den :p det er 2 kretser vet du så det er 2 ventiler foran, det kan være knallbra bak sånn du vet det.

Er noe møkk å diagnosere hehe.
 #454404  av CelicaTurbo
 
Takk, da kan det høres ut som at veien å gå er å overhale brake master cylinder da. Det er uansett noe som kan være greit å gjøre, for bilen blir jo ikke yngre og Toyota fjerner stadig flere deler til den i sortimentet sitt. Skal man sikre levetid er det gjerne verdt å bytte en del slitedeler mens det fremdeles er enkelt tilgjengelig :) Men, bilbudsjettet er skrapet tomt så det får bli et vinterprosjekt.