TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 mk2 nyoverhalte frembremser henger

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #454299  av CelicaTurbo
 
Jeg jobber med å få bilen min på veien igjen, etter mange år i garasjen. Pga dårlige pakninger og fastrustede glidepinner så bestilte jeg like godt nyoverhalte kalippere til alle hjul, og noen bra braketter til fremhjulene. Jeg vasket og pusset klips til bremseklosser (gjenbruker klosser og klips) og smurte alt med kobberpasta før montering. Byttet bremsevæske. Når jeg fikset resten av sakene på bilen og tok meg to turer med bilen, bare noen km men med gode harde nedbremsinger. Skivene ser ganske fine ut, de bak er som nye og de bremme har knapt merkbar slitekant ytterst. Overflaten så ut til å se fin ut etter bruk av bremsen. Hjulene var lunkne å ta på, så jeg tenkte at bremsene ikke satt og at de kun var lunkne pga kjøringen min. Bilen virket til å trille fint, f.eks i gårdsplassen når jeg løsnet håndbrekk.

Vel, på EU så feilet den pga at høyre frembremse hang. Den hang også litt på venstre side. Jeg skulle ha jekket opp bilen og sjekket selv før kontroll :P Men, hvorfor henger den da? Jeg fikk tips om å sjekke om bremseslange var kolapset ved å åpne luftskruen og se om bremsen slapp taket da. Det gjorde den ikke, og det virket ikke til å være overtrykk i kalipperen. I slangen jeg setter på luftenippelen kan jeg se at bremsevæsken stiger sakte, virker som om det bare er fallhøyden fra reservoaret som får det til å sakte stige i slangen. Om jeg klemmer inn stempelet i kalipper, så glir kalipperen fint på pinnene sine. Etter at jeg har bremset, så er det ikke klaring til at jeg kan se noen bevegelse. Det løsner ikke om jeg prøver å dra i kalipperen for å trykke inn stempler mens den sitter på glidepinnene, men, det duger kanskje ikke med håndkraft der.

Jeg har nå smurt opp alt på nytt og byttet alle glidepinnene, siden minst en av dem viste jeg hadde ujevn overflate etter rust. Jeg fant ut at pga rustoppbygging på braketten var det litt trangt for noen klips, slik at bremseklossen gikk ikke lett på plass i klipsene, og var vanskelig å flytte. Jeg skrapet det bort og monterte alt på nytt, og klossene gled da veldig lett i klipsene sine. Det hjalp uansett ikke. Bremsen sitter på etter at jeg trykker på pedalen noen ganger. Er ikke noe trykk når jeg åpner luftenippel (så trolig ikke tett bremseslange).

Er det noen som har kranglet med dette før og funnet en løsning? Jeg funderer i grunn på om det kun skyldes at det fremdeles er noe rust på skivene som må slites bort ved å bruke bremsen litt mer, men de ser ganske fine ut.
 #454300  av Makk
 
Jeg skiftet alle 4 calipere til min GTI, 7 måneder etter hang to av dem, det er en dritlei barnesykdom til mr2.

Overhalte dem også før jeg skiftet alle 4, men dem ruster lett inni.

Jeg skifter bremsevæske en gang i året som er min lærdom av å ha eid MR2 lenge.

Og pump gjerne gjennom hele flaska for og flushe systemet godt!

Calipere i meget bra stand skal du klare og presse inn med fingrene hele veien, med unntak av skrukaliperne bak (pga håndbrekk)
 #454301  av ArildM
 
Crap. Ikke bare jeg som sliter da. Turboen har stått i en mnd siden den ble eu ok.
Fikk da påpek på at alle 4 hjul han littegrann, men ble godkjent under tvil. 2 dager senere kokte bremsene foran, og hang på såpass at turboen måtte jobbe godt for å komme meg 1km hjem :lol:
Må vel til å gjøre tilsvarende jobb selv, selv om alle bremsene ble overhalt i Latvia :roll:
 #454303  av CelicaTurbo
 
Ingen tydelige løsninger altså? Disse bremsene er jo helt nyoverhalte, montert for noen uker siden og bare prøvekjørt noen km. Men, jeg tviler på at jeg klarer å presse dem inn med fingrene. Kan det være hovedsylinderen under panseret som er problemet tro? Eller at slangene faktisk er dårlig? Jeg tenker jeg tar av kalipperen i ettermiddag og prøve hvor vanskelig dem er å dytte tilbake, og deretter prøver det samme med lufteskruen åpen.

Det begynner å bli kostbart å få denne bilen på veien. Jeg har brukt rundt 20.000 hittil. Det er rart hvordan smådeler summerer seg opp. Nye glidepinner og "rubber grease" fra Toyota kom på 800 alene. Neste uke kommer en håndbrekkskabel bak til 1100, men, det blir vel bra til slutt, når høsten er her og bilen må parkeres igjen, hoho! :D Jeg kunne mye heller tenkt meg å bruke de pengene til å få 3. gen motorklippet mitt inn i bilen :D
 #454304  av ArildM
 
20000 er da ingenting for å holde en gammel MR2 på veien.
Har du attpåtil 2stk kan du gange det med 3, bare for at de liker å være ekkel meg lommeboka di :lol:
I all rettferdighet har bremsene mine vært ok siden Latvia da, og det er jo sikkert 2-3 år siden :| :?:
 #454305  av CelicaTurbo
 
Nei, noe koster det jo når bilen står parkert i mange år :P Men, i perioden når jeg kjørte bilen mye over flere år så hadde jeg aldri slike problemer, men, det var jo helt på begynnelsen av 2000-tallet og bilen var bare 8-10 år gammel :P
 #454306  av ArildM
 
Verkstedet mente at det var mer lite bruk som var skylden, og at ting "sto seg ihjel". Men det har aldri vært en issue på AW11en. Mulig man skulle ha flushet absolutt all bremsevesken i tilfelle det er noe vann i den. Rustne glidere osv er jo et problem på alle biler, 2010 Priusen hadde også rustne glidere bak.
 #454307  av Makk
 
Det er som jeg nevnte et problem på mkii, glidere og klosser er lite problem på en sommerbil dog.

Har vært sånn på alle de 3 jeg har hatt, spesielt foran.

Om det er jævli tungt å presse inn det stempelet så er det bare og åpne opp igjen og pusse av stempel og vegger med høy grad smergelpapir som nødløsning.

Husk bak må skrues samtidig som det presses :p
 #454308  av CelicaTurbo
 
Takk for alle tips så lang. Jeg skrudde opp igjen i dag for å se om jeg kunne presse stempler inn for hånd, med og uten lufteskrue åpen. Vel, det gikk fint å presse dem inn med litt makt på fingrene. Det føltes ikke forskjellig om lufteskruen var åpen eller ikke. Men, jeg oppdaget at siden i går så hadde det kommet bremsevæske på den nederste bolten, og en liten flekk på gulvet. Det viser seg at det har lekket bremsevæske fra det ene stempelet i natt. Det kan jo være en sannsynlig årsak, om det suges luft inn der?

Jeg testet igjen at kalipperen glir fint på pinnene sine når stemplene er presset inn slik at det er klaring til klossene. Når bremsen henger, så er det fordi stempelet presser på klossen, men så snart jeg har løsnet på boltene som holder kalipper, så klemmer det ikke på bremsen lenger. Det forundrer meg litt, for det tyder jo på at klaring mellom stempel og motsatt side av kalipper er god nok til at skiven kan rotere. Så, mens jeg sitter og skriver nå, så funderer jeg plutselig på om problemet kan skyldes vakum eller overtrykk rundt mansjettene til glidepinnene. Det var litt mye tak i dem når jeg monterte dem, altså at man måtte overvinne trykk for å få dem inn, og overvinne vakum for å få dem ut.

Bilde av stempel med tegn på lekkasje:
Lekker bremsevæske fra ett stempel
Lekker bremsevæske fra ett stempel
WP_20160713_13_28_16_Pro.jpg (2.95 MiB) Vist 15378 ganger
 #454309  av ArildM
 
Spør dumt jeg, men når man skal skru inn bak, er det noe mål på hvordan og hvor mye man skal skru? Og skal stemplet stå i noen spesiell posisjon? Eller er det bare perfesjonisten og OCDen min som bør ta seg en pause siden det justerer seg selv etterpå?

Har sagt at siden jeg har Toyota er det bare rustne bremser jeg trenger å bekymre meg for, men å overhale hvert eneste år blir kjedelig da :roll:

Bigbrake / willwood conversion neste? :lol:
https://twosrus.com/catalog/index.php?cPath=22_124
Nye kaliptre begge foran hos Toyota koster 6000ish, alt etter hvor gode rabatter du har. Har sjekka.
 #454310  av ArildM
 
Ikke bra at det lekker veske. Det fører jo til luft i systemet, men kan ikke helt se at det skulle føre til at det henger på? Er jo heller bare at bremsepedalen blir som en svamp?
 #454311  av CelicaTurbo
 
Er nok ikke helt bra at den lekker nei. Jeg får se hvordan det oppfører seg etter at glidepinnene er sjekket ut.

Angående kalippere bak så står det i BGB at de skal skrues helt inn til de roterer fritt (med klokken). En av de respekterte på mr2oc.co.uk mener at dette er uriktig, og at det medfører at håndbrekkmekanismens autojustering ikke "primes" riktig. Han mener at man skal skru helt inn, deretter ut (mot klokken) 180 grader. På stemplene bak er det to spor inn i stempelets overflate. Dette skal stå rett opp og ned (vinkelrett mot skivens bevegelseretning inni kalipper). Bakpå bremsekloss er det en liten tapp. Når man senker kalipperen ned over klossene så skal denne tappen gli inn i sporet i stempelet. Det må man se etter at faktisk skjer riktig, man kan se det gjennom en glipe i kalipper. Hensikten med tappen er å låse stempel slik at det ikke skrur seg selv noen vei.

Jeg vet ikke om det er riktig å skru ut igjen 180 grader, men det står ikke i BGB så da hadde jeg ikke gjort det selv med mindre håndbrekket ikke fungerte riktig etterpå. Det som står er at stempelet skal skrues helt inn. :)
 #454313  av CelicaTurbo
 
Handlet hos MR2-Ben så jeg kan jo se hva for en løsning han kommer med. Det er jo fort dyrt og tidkrevende om jeg skal betale for å sende den inn for inspeksjon, f.eks.
 #454315  av Glenninatoren
 
Det her er nok noe å bare bli vant til. Hadde samme sørpa selv.

Kjøpte bilen nov. 2014, og når den ble tatt ut av vinterlagring i mars i fjor var kalipperen h.bak ferdig, så kjøpte helt ny fra meca. Så kom august og akkurat det samme foran, og h.s. satt 100%, så kom meg knapt 50m før jeg måtte hamre løs på kalipperen før den slapp og jeg kjørte hjem uten å bremser. Endte med nye kalippere og ebc skiver/klosser.

Snart hatt min 93 mod i 2 år, og alderen på bilen merkes (akkurat som eieren på samme alder :lol: ).
Kostet på den ca. 60.000 i deler og arbeid bare i vår. Her er det ambisjoner om å ha den mer strøken enn når den var ny, og motor og understell som er vesentlig grommere derimot, så er ikke akkurat billig.... :)