TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ulyd fra motor

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #454696  av GhostRider88
 
Hei.
Har nylig fått en ulyd i motoren, kom plutselig etter en normal kjøretur. Mistenker at det kan væreløpehjul til dynamoreimen, altså ikke på selve dynamoen. Vil ikke kjøre med denne ulyden og skal få en til å sjekke dette snarest, da jeg ikke har plass eller kunnskap til å gjøre dette selv... Det er skiftet alt av reimer, vannpumpe etc, men løpehjul, strammere etc er de som satt på beams motoren. Hvordan er det å bestille slike deler (løpehjul etc) til en celicia beams? Bare å bestille hos Toyota?
Video:
Sist redigert av GhostRider88 den 08 sep 2016 17:42, redigert 2 ganger totalt.
 #454697  av lasse
 
Kan jo være hva som helst det der, men veldig enkelt å sjekke om det er løpehjul på dynamo, det er jo bare å slakke/ta av reima, så hører du jo om lyden blir borte, kan enkelt sjekke om det er slakk i lageret med håndkraft når reima er slakk/av.
 #454699  av GhostRider88
 
lasse skrev:Kan jo være hva som helst det der, men veldig enkelt å sjekke om det er løpehjul på dynamo, det er jo bare å slakke/ta av reima, så hører du jo om lyden blir borte, kan enkelt sjekke om det er slakk i lageret med håndkraft når reima er slakk/av.
Ja, det er det som skal gjøres først. Må rette meg selg litt; løpehjul til dynamoreimen, altså ikke på selve dynamoen.
Lyden er lokalisert ned under dynamo og det ble litt bedring når jeg tok litt olje på hjulet jeg mistenker er årsaken. Uansett, en fæl lyd som må utbedres.
Googla en del og sett div. YouTube videoer og det heller mot det som kalles "tensioner pulley".

Jaja, er får greie på hva det er da jeg får hjelp til å feilsøke. Forhåpentligvis bare en bagatell som er enkelt å fikse. Noe jeg dog regner med da alt foruten hjula til dynamoreimen ble skiftet. Motoren har jo stått en stund før den ble satt inn i min bil, og lagrene kan ha tørket/rustet.
Fikset blir det uansett :)
 #454721  av GhostRider88
 
Dessverre var det ikke så enkelt som løpehjul eller dynamo. Lyden er der også uten reimen.
Synes det har tiltatt i styrke og det høres ut som noe som er løst/skjærer i motoren. Tørr ikke å kjøre med bilen slik det er nå. Mekanikkeren som så på dette ville ikke begynne å skru fra hverandre motoren, da han ikke kjenner til motortypen godt nok...
Så, ja veldig kjedelig at ting skulle bli slik etter så mye penger og tid jeg la ned i dette....
Søkt en del og det nærmeste jeg kommer av tilsvarende lyder er defekt vannpumpe?
Eneste fornuftige er vel å ta kontakt med Toyparts og får dem til å ordne det...
 #454722  av Makk
 
Strammehjul og løpehjul på regreim, vannpumpe og til sist men særs usannsynlig, oljepumpetannhjulet, alt ligger jo på registret, lenge siden det var bytta?
 #454723  av GhostRider88
 
Makk skrev:Strammehjul og løpehjul på regreim, vannpumpe og til sist men særs usannsynlig, oljepumpetannhjulet, alt ligger jo på registret, lenge siden det var bytta?
Siden det ikke kommer fra strammehjul på reima til dynamo, kan det være inne under registerreimdekselet ja.
Basert på den informasjonen jeg fikk da bilen ble levert i vinter er rigisterreim og vannpumpe skiftet, men vet ikke om strammehjul og løpehjul på regreim ble byttet.
Høres for meg ut som et slitt/deffekt lager som gnager/gnisser.
Lyden blir ikke høyere med turtallet, heller lavere. Høyest er det på tomgang.
 #454724  av Makk
 
Noen bruker opp igjen strammer og løpehjulom di er "okey" siden dem er forjævlig dyre her i norge, verdt å plukke av og se iallefall :)
 #454727  av GhostRider88
 
Makk skrev:Noen bruker opp igjen strammer og løpehjulom di er "okey" siden dem er forjævlig dyre her i norge, verdt å plukke av og se iallefall :)
Får "håpe" det er det eller vannpumpe :) Kontakter toyparts og avtaler med de hva vi skal gjøre. Uansett skal dette fikses så fort som mulig.
Håper på å få bilen til Bergen og ta eu-kontrollen hos dem samtidig :)
 #454762  av David
 
det er ikke så lett å feilsøke ulyder via internett, men hvis du vil komme innom så kan jeg ta en titt. det er jo litt kortere til mjøndalen enn til bergen for deg.

men det er sjeldent vannpumper eller løpe og/eller strammehjul plutselig begynner å lage ulyder, stort sett kommer det gradvis over tid.

strammehjul og løpehjul skal byttes med regreim, men som andre har nevnt, så blir det jukset mye med disse for å spare penger. ( og selve strammeren såklart )
 #454767  av GhostRider88
 
David skrev:det er ikke så lett å feilsøke ulyder via internett, men hvis du vil komme innom så kan jeg ta en titt. det er jo litt kortere til mjøndalen enn til bergen for deg.

men det er sjeldent vannpumper eller løpe og/eller strammehjul plutselig begynner å lage ulyder, stort sett kommer det gradvis over tid.

strammehjul og løpehjul skal byttes med regreim, men som andre har nevnt, så blir det jukset mye med disse for å spare penger. ( og selve strammeren såklart )
Takk for tilbudet og tips David, setter pris på det!
Da har vi en plan :)