TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • GÃ¥en topp-pakning?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #457253  av Sigurdhk
 
Har hatt en del problemer med oljeforbruket på bilen, og ser nå at det ser ut som om det er olje i kjølevæska.. Var en snartur innom uavhengig verksted for å sjekke om de kunne konstanter om topppakningen var sprukket, eller om oljelekkasjen kunne være andre steder.. Det er ikke noe vann i oljen, kun olje i kjølevæska.
På verkstedet fikk jeg beskjed om at de var nødt til å åpne motoren å se for å kunne være sikker på at topp-pakningen var sprukket, selv om mye tydet på dette, eller om det var noe annet som forårsaket oljeforbruket. Prisanslaget på dette var på rundt 20-25k (2 dagers jobb).... + evt skifte av topp-pakningen, og da var vi oppe i 30-35k..
Synes dette er drøyt mye å bruke på bilen..

Noen andre som har erfaringer rundt sprukket topp-pakning evt vet av plasser i trøndelag dette kan bli sjekket opp og ordnet billigere?
 #457254  av Makk
 
Komptest? Kan gjøres med en biltema sak bare for og sjekke enkelt.

Og det er sikkert mye bedre og bytte hele motoren prismessig!

Hvilken motor er dette da
 #457257  av Sigurdhk
 
Ifølge han på verkstedet var det ingen annen måte å vite sikkert på enn å åpne motoren å se på topppakningen? :P
 #457266  av David
 
Hvis du har olje i vann kan man anta at det er toppakningsbrudd mellom vann og oljekanal
Det forekommer oftest hvis motor har gått varm og/eller med lite kjøleveske

men det kan også være en intern lekasje i varmeveksleren som oljefilteret sitter montert på, og den er mye enklere å bytte, men ytterst sjeldent at dette er tilfelle.

du kan trykkteste kjølesystem for å se om kjøleveskenivå minsker, og eller du får vann i olje eller sylinder, dersom det er tilfelle kan du demontere varmeveksler, men la vannslangene være intakt. du vil da se om det er en lekasje der.
men husk at vannet ditt aldri vil ha like høyt trykk som oljetrykket, så hvis lekasjen er liten nok er den vanskelig å oppdage "andre veien"

for å bytte pakning må topp demonteres fra bil/motor demonteres for å så demontere topp
planslipe anlegsflate topp
ny pakning
montering
så om du vil bytte til ny regreim samtidig koster ikke det så mye mer, så ved mindre det nylig er gjort ville jeg gjort det samtidig
dersom motor har gått langt og/eller har et lite oljeforbruk(annet enn det som lekker over til vann) vurderes om det skal byttes ventiltetninger.

jeg vet ikke hva du har fått tilbud om å gjøre, om de gjør kun minimum eller en total overhaling for 35k, men om det kun er minimum tar de seg nok litt godt betalt - men grunnen til det kan være så enkel som at det er veldig tidkrevende om man ikke kan alle "triksa" på en mr2

jeg ser at forrige toppakning jeg bytta på en mr2 sw20 kom på 18k alt inkl. ( ikke regreim etc)
hvis du ikke finner noen som gjør det for en OK pris i trondheim kan du jo vurdere å sende den neddover for å så hente den når den er klar.
 #457324  av RotorTom
 
Min bil brukte mye olje da jeg kjøpte den. Jeg byttet topp-pakning og alle andre pakninger i toppen. Slipte ventiler, ventil-seter samt reg. reim. Byttet også en ventil da det var kast i den. Byttet også alle eksospakninger. Arbeidet forutenom sliping gjorde jeg selv.

Delene ble kjøpt fra Toyota med en god deal. Endte vel på rundt 12K i deler, og 4k i sliping.

Viste seg at ventiltetningene var gamle og sprø. Oljeforbruket gikk litt ned, men ikke "nok".
Vil tro at det er stempel ringene som slipper for mye igjennom.