TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • RE: Ulyd fra motor etter 1 luftetur pÃ¥ en stund.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #457739  av Ace
 
Lurte på om noen av guru'ene der ute kan komme men forslag, selv om det er vanskelig å kjøre noe diagnose over nett på ulyder :P

Motor det er snakk om er -95 3sgte .
Etter å ha kjørt 2 runder med bilen med enkel kjøring for å få god varmegang , kom det en ulyd fra motor ved neste kald oppstart. Kan legge til at det var noe fjusking ved gasspådrag som forsvant etter hvert pga bilen har stått lagret over lengre tid(men med oppstart i ny og ne) Høres nesten ut som en traktor på tomgang. NB- Ikke rådebank. Ulyden kommer fra cylinder 1 / toppen av blokka i nærheten av plastikk dekslene for belte. Ulyd forsvinner ved høyere turtall.

Første som slo meg var oljetrykk , en del av toppen som har mistet smøring , men har ikke hatt noe varsellamper som har slått ut . Meg bekjent har disse modellene hydrauliske løftere ? Har de underspyling på stemplene ?

Lyden høres nogenlunde lik denne :

For vedkommende var det oljepanne som hadde fått seg et dytt som gjorde at det var dårlig sirkulasjon av olje
og dårlig olje trykk når motor ble varm.
 #457740  av Makk
 
Sjekke ventilklaring kansje og se etter skade på kamakselverket, ja det er underspyling på 3sgte, men det er jo kun for kjøling på undersiden av stemplene.

Oljelampen er verdiløs for den slukner bare du har bittelitt trykk, sett på måler i toppen på motoren og ta ut trykket, mer turtall = mer trykk.

Sjekke hvordan pluggene ser ut? Er der en stykk som er drastisk forskjellig så er det jo en god pekepinn.
 #457741  av Ace
 
Takk for svar,

Enkleste punktet for å måle oljetrykk er vel å skru ut den elektroniske føleren og sette det rett inn der øverst i toppen på venstre side sett bakfra (rett under BOV)?

Har koblet til diagnose og har kun hatt feilkode 31 så lenge jeg kan huske , er pga det er 2 stk luft målere siden det er gjort engine swap på bilen. Så det tuller for map sensor.

Hva skal oljetrykket ligge på kald / varm ? 4+ på kald ? Rundt 1 på varm motor ? Litt avhengig av hvilke olje man kjører på ?
 #457742  av Makk
 
1 er litt slapt.

Den jeg har nå er 1.5-2 på tomgang og 3.5-5 ved kjøring, målt i topplokket der du sier ja.

Satt på en T der fordi jeg har stolpemåler uten og ta bort det originale lyset.

Skulle hatt en aftermarket hjerne du og fjernet den luftmengdemålermøkka.

Edit : 95 er vel rev 3? Luftmengdemåler skal dem jo ikke ha?
 #457774  av Ace
 
venter til å få tak i vannfylt manometer så jeg får målt oljetrykk før jeg gjør noe mer .
Grunnen til at jeg er usikker om det er rådelager bank er pga lyden forsvinner ved litt rev pådrag.
Så heller mer mot at det er noe feil feks på strammer / reg reim hjulene som donk2k henviser til .
Alternativt oljetrykk problem ( oljepumpe etc, selv om de ikke failer så ofte på de motorene her) heller reimer og drivverket til disse.

Målere ligger i det originale NA el nettet derfor disse ikke har blitt fjernet ennå.
Men som du nevner burde kanskje hatt en aftermarket ECU
 #457775  av ArildM
 
Ikke for å være negativ, men har hatt rådebank som har tilsynelatende forsvunnet med turtall :?