TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toyota mr2 sw20 1990mod

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #458183  av Andesp07
 
Lurer litt på kontaktene i bagasjerom, da eg har to til gode der som motorstyringa/hjernen sitter kan noen hjelpe?
Vedlegg
20170911_152821.jpg
20170911_152821.jpg (4.62 MiB) Vist 13962 ganger
20170911_152758.jpg
20170911_152758.jpg (4.87 MiB) Vist 13962 ganger
20170911_152821.jpg
20170911_152821.jpg (4.62 MiB) Vist 13962 ganger
 #458184  av CelicaTurbo
 
Holder du på med ombygging fra GTi til turbo? Eller er det motor og karosseri fra forskjellige år? Det der er kontaktene som forbinder body harness (venstre) med engine harness (høyre). Det er ting som vakumsensor og indikatorlys i dashen, men det er også for startrele og et par andre viktige ting.
 #458185  av Andesp07
 
Eg hadde rådebank på min motor fra 90mod så tok ei maskin fra 94... men er non turbo men har eit minne til at dei var kobla på den andre bilen.. men glemte å ta bilder...
 #458186  av CelicaTurbo
 
Det er forskjell på de kontaktene avhengig av årsmodell, så om du har feil modell body ledningsnett mot engine ledningsnett da sitter du enten med to han-plugger eller to hun-plugger som ikke kan kobles sammen. Da blir du nødt til å spleise. Jeg har bare noe informasjon om 91 turbo body mot 94 turbo engine og jeg kan ikke vite om det er de samme koblingene du trenger å gjøre. Jeg kan alltids ta bilde av de to koblingene på min 92-modell (som kanskje har de samme kontaktene som din 94). Kanskje fargene forteller noe.

Vær også klar over at den høyre pluggen (22 pinner) i ECU kommer fra body ledningsnettet. Det er ganske sannsynlig at det er endringer der og at du må flytte pinner i kontakten (det er enkelt å løsne en pin og flytte rundt på dem. Det er bare å løsne en lås på pluggen og så bruke et tynt verktøy til å dytte pinnen ut av kontakten). Du bør egentlig se om du finner dokumentasjon på de to ledningsnettene og sammenligne. Det kan være litt vanskelig siden det vanligste er å bytte til turbomotor. Har du begge ECU-ene fremdeles så er 22-pin kontakten enkel å finne ut av. Det er bare å åpne begge ecuer for betegnelsen på pinnene står på kretskortet.
 #458189  av CelicaTurbo
 
Du har ikke plukket motoren ut av en bil og kan ta med ledningsnettet fra bilen?

Det høres stress ut dette men trenger ikke være så ille.
 #458201  av Andesp07
 
CelicaTurbo skrev:Du har ikke plukket motoren ut av en bil og kan ta med ledningsnettet fra bilen?

Det høres stress ut dette men trenger ikke være så ille.
Tok bare de som følgte motoren ikkje det som går til kupeen ovs:/
 #458204  av CelicaTurbo
 
Den pluggen du som ikke passer sammen heter EA1 og kalles "body harness plug". Du bør søke litt på Google selv og se hva du finner. Det finnes en del informasjon der ute. Ta en titt på vedlagt bilde og se om du gjenkjenner noen av fargene på kontaktene dine.
Vedlegg
IMG_0814.JPG
IMG_0814.JPG (5.02 MiB) Vist 13920 ganger
 #458205  av Andesp07
 
Skal sjekke d opp i helga når e går på fri!:)) takker for svar så langt:) tar kontakt når e har mer e lure på!:))
 #458207  av ArildM
 
Så lenge du har med hjernen og det som hører motoren til bør det vel gå fint :) Resten er vel bare å prøve å få spleiset sammen på noe vis :) Er vel sikkert AFM på gamlemotor og MAP på den nye, annen hjerne osv, er slike ting som ikke er så enkle å fikse om du mangler :)
 #458208  av CelicaTurbo
 
Er ikke turbomotorer dette, så det er MAP på begge med ledningsnettet er jo litt forskjellig. ECU finner man jo lett ut av vet å åpne dem. Den kontakten han spør om er litt værre men får sammenligne det som finnes av info på webben. Jeg har info om amerikansk 91 til japansk 94+ men vet ikke om body-ledningsnettet er veldig annerledes på 90-94 med 3S-GE. Er nok vanskeligere å finne info om det på nettet siden det er et uvanlig bytte, men trolig er det veldig likt turbomodellen.
 #458261  av Andesp07
 
Er så uffatelig grønn på det el-ektriske...
Samme farge på begge koblingene så vil det si at e kan koble di sammen:P så lenge koblinga stemmer overens?:)

Å eit litt anna spm hva tror du bilen kan vere verdt sånn som den står no?

MVH Andesp07.
Takker for svar!:))
 #458265  av CelicaTurbo
 
Det var forskjeller i farger når jeg gjorde wiring fra en 91-modell turbo til 94+ modell turbo, så sannsynligvis er det slik for deg også. Du kan prøve å søke etter informasjon om «EA1 mr2» på Google og se hva som dukker opp. Det er flere diskusjoner på diverse forum hvor denne kontakten blir diskutert med farger på wiring.

Verdi, jeg vet ikke. Det er annonsert en 91-motor på dette forumet og MR2-gruppen på Facebook nylig. Kanskje deg er enklere for deg.