TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 turbo som ikke fungerer nÃ¥r det blir ladetrykk

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #458583  av diracdeltafunction
 
Jeg har en mer eller mindre standard MR2 med noen problemer. Bilen har HKS264 kammer og større intercooler, men ellers er alt originalt. Original ECU, ikke noe høyere ladetrykk, ingenting er tuklet med for å få høyere ytelse. Grunnen til at den har slike deler er fordi dette er rester etter et tidligere prosjekt. Hensikten nå er å bare få den til å fungere som en normal, original MR2 turbo.

Merk at den har altså original turbo, ECU, dyser, eksos, osv.

Tomgang er mer eller mindre ok. Men den "lugger" litt på lavt turtall når en gir gass, f.eks. for å kjøre opp en liten bakke, en må ha høyt turtall og slure mye på kløtsjen for å klare dette.

Det virkelige problemet kommer dog ved full gass, når ladetrykket kommer, skjer absolutt ingenting. Istedenfor oppfører motoren seg som en dårlig tunet naturlig aspirert motor. Det er betraktelig mindre effekt på høyt turtall enn en normal og velfungerende 3S-GE, altså uten turbo.

Jeg kan høre at turboen fungerer og at det er mer enn nok trykk der selv på ganske lavt turtall til at det skulle skjedd noe. Så noen store lekkasjer tviler jeg på, men jeg har ikke sjekket.

Jeg får heller inntrykk av at det ikke blir gitt mer bensin når ladetrykket kommer, så kanskje den kjører forferdelig magert.

Spørsmålet er da hva som kan være grunnen til at det ikke blir gitt noe mer bensin? Dårlig luftmassemåler (AFM)?

Dersom det var en dårlig AFM, skulle ikke dette slått på motorvarsellyset?

Det eneste jeg har er merkelig nok batterilyset, av alle ting. Men batteriet er nytt, har nok av spenning, og lader fint. Likevel er batterilyset på kontinuerlig. Dette lyser fra tenningen er påslått og slår seg aldri av.

I tillegg har motorlyset kommet på av og til, men feilkode er nummer 71, "EGR Malfunction (CALIF. only)".

Hva bør jeg starte med?
 #458584  av CelicaTurbo
 
Du vet at turboen gir bra trykk fordi du hører det, eller fordi du faktisk har en trykkmåler som viser det?
 #458587  av Makk
 
Regulator på dynamo forårsaker lampen, selvom den kansje lader som den skal, ville ha testet en annen dynamo.

Er du på original bensinpumpe? Det er ikke ukjent at dem gir seg, sett inn en 255 pumpe og bensintrykksregulator, reguler til factory pressure som du finner i big green book.
 #458588  av lasse
 
Om du hører turboen spoler, og du ikke får noe mer skyv, så tyder jo det på lekkasje ett sted, eller f.eks tett intercooler, kjøp deg en billig ladetrykksmåler og koble på ved innsuget, helt vesentlig å vite hva du har av trykk der.
Om bensinpumpa var dårlig hadde du nok fått feilkode på mager blanding.
Ladelampa kan komme av ledningsbrudd, den ene ledningen til dynamo går kun til ladelampe, ved brudd i den lader bilen som normalt, men kun ladelampe lyser, stort sett ved dynamoproblemer så lyser nesten alle varsellysene på disse bilene.
Ellers ville jeg jo også sjekket timingen på tenninga, husk at e1 og te1 skal være kortsluttet når du justerer den, i tillegg skal motoren være driftsvarm.
Du kan også prøve å koble fra Luftmengdemåleren og se om bilen går bedre da
 #458590  av sleeper
 
Sjekk benkesensoren, har vært borti det problemet der tidligere på disse motorene.
Den lader som pokker, men går skikkelig dritt. ( ikke altid jeg har fått feilkode på det heller.)
 #458728  av diracdeltafunction
 
sleeper skrev:Sjekk benkesensoren, har vært borti det problemet der tidligere på disse motorene.
Den lader som pokker, men går skikkelig dritt. ( ikke altid jeg har fått feilkode på det heller.)
Takk, tenker du her at jeg skal bare kjøpe en ny bankesensor, eller koble den av og kjøre uten for å se om det gjør noen forskjell?
 #458729  av diracdeltafunction
 
lasse skrev:Om du hører turboen spoler, og du ikke får noe mer skyv, så tyder jo det på lekkasje ett sted, eller f.eks tett intercooler, kjøp deg en billig ladetrykksmåler og koble på ved innsuget, helt vesentlig å vite hva du har av trykk der.
Om bensinpumpa var dårlig hadde du nok fått feilkode på mager blanding.
Ladelampa kan komme av ledningsbrudd, den ene ledningen til dynamo går kun til ladelampe, ved brudd i den lader bilen som normalt, men kun ladelampe lyser, stort sett ved dynamoproblemer så lyser nesten alle varsellysene på disse bilene.
Ellers ville jeg jo også sjekket timingen på tenninga, husk at e1 og te1 skal være kortsluttet når du justerer den, i tillegg skal motoren være driftsvarm.
Du kan også prøve å koble fra Luftmengdemåleren og se om bilen går bedre da
Takk for tips.

Hvilken måler bør jeg kjøpe?
 #458740  av sleeper
 
diracdeltafunction skrev:
sleeper skrev:Sjekk benkesensoren, har vært borti det problemet der tidligere på disse motorene.
Den lader som pokker, men går skikkelig dritt. ( ikke altid jeg har fått feilkode på det heller.)
Takk, tenker du her at jeg skal bare kjøpe en ny bankesensor, eller koble den av og kjøre uten for å se om det gjør noen forskjell?

Ville sjekket om det er noen i nærheten som har en som fungerer liggende. de koster litt de sensorene der.

Om du kobler den ifra så vil motoren ivertfall ikke fungere som den skal.