TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • [How to] MR2 SW20 Keyless Start

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #462883  av Makk
 
MR2 SW20 Keyless Start installasjonsguide.

Hei, tenkte å dele denne om der er folk som ønsker å gjøre samme modifikasjon på sin SW20.

Dette er nå montert på min SW20 Turbo nummer 2, dette er min andre bil jeg har det på, dette virker kjempebra :)

Total kostnad på denne modden, cirka 500 kroner.

Denne guiden viser hvordan du kan montere Keyless start på din SW20 uten å røre en eneste ting, eller klippe i noen OEM kabler, det er 100% reversibelt med ett skrujern å en avbiter for stripsene til ekstrakablene.

ALT DU GJØR ER PÅ EGET ANSVAR, DU ER HERVED ADVART, INTET ANSVAR FALLER PÅ MEG FOR HVA DU GJØR MED DENNE INFORMASJONEN

Hva du trenger :

* OEM style kontakt som passer inn i bilens ledningsnett fra tenningsnøkkel :

Du har to muligheter her uten å splice deg inn i det originale, du kan enten ta fra en delebil/bestille original ledning fra nøkkelbryter til bil, eller så kan du kjøpe ett turbotimer harness å kannibalisere den, f,eks :

https://www.ebay.com/itm/Turbo-Timer-Ha ... SwK~Nfswi4

Alt du trenger er kontakten med kablene som stikker ut, splice deg inn på den, IKKE klipp bort noe av det som er koblet sammen fra leverandør, ellers kan måtte koble litt ekstra ting selv (hovedsaklig ST1 og ST2)

Alternativ 3 er å klippe i det du har, men da blir det ikke-reversibelt!

* Gode kabelskøyter, inne i bilen under dashbord kan du egentlig bruke det du vil så lenge det er av god kvalitet.

Kit for installasjon :

Denne guiden er basert på følgende kit som linkes, men andre kan også godt passe så lenge dem gjør det samme.

https://www.ebay.com/itm/Car-Engine-Pus ... 2749.l2649

Jeg anbefaler å bare benytte denne boksen til startfunksjon uten alle de alarmene å andre tingene som de andre modellene som har mer muligheter, alle andre funksjoner gjør det mer komplisert å krever enda flere inputs for at bilen skal virke, men er du tech-savy og god på bilelektrisk så er det selvsagt bare å kjøpe en samme modell med flere innganger for disse funksjonene å følge tegningen, den er ganske straight-forward.

Personlig så tar jeg bare ut tenningsreleet å putter det i lomma når jeg er ute å kjører i utlandet å har parkert for natten :mrgreen:

Tegningen til boksen linkes ikke her, da den som kommer i settet du har valgt er den du skal bruke! Og fremtidige bokser, selv om du velger nøyaktig samme type kan også ha revisjonerte tegninger med andre koblinger/farger, forhold deg til den tegningen som kommer i pakken din, og les av +/- START, ACC, IG1,IG2 pluss andre eventuelle funksjoner om du velger en mer avansert boks, som regel krever dem ett input enten permanent eller puls pluss/minus, dette står i tegningen, for å tillate start, denne guiden gir ingen guide til videre oppkobling av mer avanserte bokser enn denne enkle med RFID chip.

For eksempel får du bokser som har "handbrake input" dette betyr i praksis at om du ikke kobler denne ledningen på håndbrekk bryter, eller rett i jord, så får du ikke start... Styr unna den funksjonen om du velger et annet kit og det du har sett deg ut har dette.

Alt av dårlig "Chinglish" i tegningen du får har jeg dechiffrert for deg og målt med multimeter, testet på to biler, les guiden og koble ledningene som anvist

Step 1 : - Demontering :

* Demonter deksel under dashbord med knappene til tåkelys å grøftelys
* Demonter deksler rundt rattet
* Demonter dekslet rundt stereo og varmeapparat
* Demonter varmeapparat røret som går fra midten av bil til luftventilasjon til venstre for ratt
* Demonter lysring rundt tenningsnøkkel (1 Phillips skru) koble av lysringen å strips fast denne ledningen, skal ikke brukes.
* Ta bort gummiringen som sier "lock" på dekselet som sitter rundt tenningslås å er en del av varmeapparat/stereodeksel (1 piece)

Du er nå "good to go"

Step 2 : Kabelverk :

https://www.dropbox.com/s/8j3u9a95hra0p ... d.jpg?dl=0 Dette er kontakten du skal forholde deg til, denne er på bil-siden, hold den riktig når du leser tegning, du kan også se miniatyrnummer på dem om du ser godt nok.

[url]https://
http://www.dropbox.com/s/1svo46not7ud6q ... 9.jpg?dl=0[/url] Den svarte er kabelen til bil-siden, (Opp-ned i forhold til tegningen på bildet over!) ta den ut av den hvite du ser oppe til høyre der, dette gjør at tenningslås gjør ingen verdens ting.

På boksen jeg har linket som den jeg har brukt 2 ganger nå (Og på de alle andre) følger det med en tegning som sier hva du skal gjøre, her er du nødt å gjøre en liten endring på slutten pga bilens styresystemer mot IGN 1 og IGN 2, ellers er det plug and play.

På boksen skal du koble to kabler direkte, 1x pluss + fra batteri og 1x direkte minus - fra chassis, dette er lett, du kan hente pluss fra den aller største kabelen i kontakten på bilen du ser på bildet der (AM1 på PINNE 4), å minus kjører du rett i beste skru du finner i chassis, (Venstre side over releer har 2 gode jordingspunkter, og 1 godt i det runde røret som går tvers over bil under ratt venstre side om man bruker en mutter) dette gir strøm til boksen.

Boksen har 4 andre ledninger også som du skal inn i bilen med, ACC, IG1, IG2 og START.

Her skal du koble ACC på ACC i bilen din, dvs du skal på PINNE 3 i den kontakten.

START skal du koble på BÅDE ST1 og ST2, om du bruker turboharness kan det hende disse allerede er splicet (Var på min) om ikke må du sørge for det selv, splice fra boksen til PINNE 6 og 7, om du ser på bildet mitt så er ikke en av ST inngangene til stede i min bil(7) men noen biler kan ha det, forhold deg til å koble sammen ST1 og ST2 uansett, lettest.

IG 1 og IG 2 er i bilen PINNE 2 og PINNE 9, men her må du gjøre en endring! Ellers får du ikke start!

Fra boksen er det 2x kabler, IG1 og IG 2, men bare EN av dem gir strøm mens boksens system forsøker starte bilen!

Den vil derfor ikke starte fordi SW20 må ha strøm inn på både IG1 og IG2 under startsyklus og for at bilen skal gå (Se første tegning over nøkkelkontakt igjen, så sier dette seg selv)

Så, du skal splice IG1 og IG2 fra startboksen inn til BEGGE, PINNE 2 og PINNE 9, dette vil sørge for at boksen gir signal til både tenning å bensin, dette går helt fint på singel kurs under startsyklusen, for så snart motor har startet så vil både IG 1 og IG 2 gi permanent 30A per kurs strøm ut til bilens styresystemer (PARALELLKOBLET), dette har jeg sett fra de fleste slike bokser jeg har sett på Ebay, en må derfor anta at alle sammen må ha IG1 og IG2 sammenkoblet, tegningen og forklaringen vil fortelle deg dette, om den sier som på min at IG2 ikke gir strøm under startsyklus, ja da må du splice dem sammen.

På boksen er det også to andre like ferdigterminerte kabler med tilkoblinger til boksen pluss en ferdigterminert kabel til startknappen, startknappen har sin egen inngang der kun denne passer, de to andre må du sjekke tegningen hvilken posisjon dem har, dette vises der da kontakten på dem er like, koble riktig her!

Du må hente Pluss+ fra bremsepedal, vær sikker på du henter pluss fra riktig side, ellers får du bare start og stopp hele tiden og vil aldri kunne bare slå på tenningen for å rulle ned vinduer eller whatever, og boksen vil dra strøm & tappe batteriet ditt!

Faktisk så er denne kontakten på bremsebryter den ALLER mest trassige å komme til, jeg har bare avisolert en 3 centimeter på kabelen, stappet den inni OEM kontaktens riktige side på bremselysbryter, deretter presset den nedpå, dradd godt i den og den sitter flott ;)

En av kablene som går til samme kontakt som bremse + skal ikke brukes, tegningen forteller deg hvilken som er den du skal ha til pedal å hvilken som ikke brukes, klipp og tape denne, denne andre kabelen brukes kun på de modellene av startsystembokser med mer funksjoner, alarm og slikt, jeg har sett at kabelsettet er likt på de fleste man får kjøpt, derfor er noen modellers kabelsett med kabler som ikke går til noe og klippes bort.

Det er bare et + signal som skal hentes fra pedal for å angi til boksen at du holder foten på bremsepedalen, noe som tillater start, det er ingen stor strømbelastning for det da det er kun et signal, se bilde hvor min kabel går.

Bruk multimeter å mål hvilken side gir strøm når du tråkker på pedal for å vær sikker! Du skal på kontakten som IKKE er strøm på når pedalen IKKE betjenes, den andre siden har permanent strøm å pedalbryteren slipper den gjennom for å tenne bremselysene dine, som da innkoblet her, også forteller boksen at du har foten på pedalen å den vil frigi start og stopp funksjon.

https://www.dropbox.com/s/lplyz2mwr9wvy ... 9.jpg?dl=0

Den andre kabelen som følger med og har lik kontakt, går til en ring, dette er RFID ringen, denne er det du må holde brikken mot for at bilen skal låses opp for start hver gang, se nedom på "Videre Montasje"

NB - Noen startkit kommer UTEN RFID ring, dvs hvem som helst kan bryte seg inn å trykke på start, anbefales IKKE, kittet jeg linket har RFID ring som kjent, og ingenting skjer uten at den autoriserer.

Step 3 - Videre montasje :

Siden vi ikke skal fjerne tenningslås, så må du deaktivere rattlås! Dette gjøres ved at du bruker en veldig slitt nøkkel til å vri tenningslåsen helt på "ON" så tar du ut nøkkelen, dette skal egentlig ikke gå an, derfor må du ha en slitt nøkkel, for da går det å ta den ut, du kan slipe ned ytterkantene på din egen som låser den i så går det fint, eller kappe den av inni låset (not recommended)

Alternativ 2, fjern hele nøkkelmekanismen inn på rattstammen, noe mer arbeid, jeg har aldri gjort det men det ser ikke vanskelig ut.

https://www.dropbox.com/s/hz7brp16urfxj ... 1.jpg?dl=0

Siden du har koblet av kabelen under å erstattet den med din egenkreasjon, vil ikke tenningslås aktivere noenting, og den kan derfor stå sånn, den MÅ stå sånn pga rattlås, kraftig advarsel, den MÅ stå sånn!

Montere styreboks under dashbord, for eksempel kan du bruke kraftig dobbeltsidig tape å sette den på styreboksen for sentrallås + strips rundt :

https://www.dropbox.com/s/sxexrx1i00qrl ... 6.jpg?dl=0

La kabelen til startknappen ha litt å gå på som ligger i en liten bunt bakom der, dette trenger du om du noen gang skal ha av rammen igjen for å ta ut stereo eller noe, ellers får du ikke tatt av rammen å lagt den til sides uten å demontere start-knapp, å bøyelige stål-klips kan ikke bøyes mer enn 3-4 ganger før metallet svekkes!

Tidy kablene med strips etter egen vurdering.

Vær ekstra påpasselig med at alle de tynne kablene til diverse knapper å sensorer ikke ligger å gnager, la dem følge originalt ledningsnett så ligger dem godt, spesielt den fra bremsepedal så du ikke tråkker den i hjel om den detter ned mellom clutch å brems, spar ikke på stripsene!

F,eks

https://www.dropbox.com/s/atow1akcunw57 ... 1.jpg?dl=0

Montering av startbryter er lett, denne har 4x bøyelige vinger som du må bende nesten stående rett ut for å få startknappen inn i posisjon der nøkkelbryter er, på grunn av den er så tynn så trenger du ikke ta bort tenningslås i det hele tatt, se bilder :

https://www.dropbox.com/s/24q0w6mshhnca ... 8.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/oqvw3455r2t0t ... 9.jpg?dl=0

Du kan se på bildet over her hvor nært den ligger original tenningslås, men du får ingen forstyrrelse av OEM plastikkdekselmontasje, du ser også en av de 4 vingene som en bender for å sette knappen i, se første bilde på kittet så forstår man.

Igjen, for å få til dette her må plasthylsen som sier "lock" som sitter på dekselet av!

Gjenstående er å montere RFID sensorring, å her er beste posisjon : Underdekselet til rattstammen.

https://www.dropbox.com/s/f5c758kx166wj ... 7.jpg?dl=0

Den er bøyelig, vask GODT rent plastikken med bremserens, bruk superlim å hold den nedtil cirka 60 sekunder.

https://www.dropbox.com/s/ch7tdra55ramu ... 1.jpg?dl=0

Ferdig montert RFID ring, lim også kabelen som vist på bildet med en liten dæsj der oppe, om du legger kabelen slik så går den klar av alt der under.

Om alt har gått etter planen, så har du en sånn liten blå chip på nøkkelknippet ditt (Fjernstyrt lås montert også på min)

https://www.dropbox.com/s/nbfoyiap44tjy ... 7.jpg?dl=0

Rask demo-video : (bilen er fortsatt demontert for andre ting som skal inn, pay no attention)

Note : Om du har en bil som bruker veldig lang tid på å starte, så kan det hende at den programmerte pulsen for hvor lenge boksen kjører startmotor ikke er nok og den slutter å forsøke starte for tidlig, dette kommer du deg forbi ved å bare holde nede startknappen til bilen din starter for da går startmotor så lenge du holder knappen nede!

Så kan du fikse tilbakesiget ditt i bensinsystemet på bilen slik at bilen din starter på under sekundet ;) :D

https://www.dropbox.com/s/1f2kx617z4r8u ... 7.mp4?dl=0

Med RFID ring under rattet, holder du bare chippen under rattet så kan bilen startes/tenning slås på i 25 sekunder, så er det låst igjen, man må bruke bremsepedal for å starte, og også stoppe, akkurat som moderne biler.

Om du gjør det nøyaktig slik, er det 100% reversibelt ved at du bare tar bort tilkoblingen din under, kobler sammen tenningslåset igjen til bilens kontakt, fjerner startknappen å setter inn igjen gummiringen rundt tenningslås å monterer lysringen på låset igjen.


Enjoy ;)
Sist redigert av Makk den 15 jan 2022 21:51, redigert 22 ganger totalt.
 #462885  av ArildM
 
Damn! Nice guide.
Setter denne som "sticky" :D
 #462967  av Makk
 
Thx ;)

Renskrevet med litt bedre ordvalg å forklaringer :)

Har det med å skrive ut av bildene jeg har i hodet mitt, uten å tenke på at jeg kanskje må si hvor hen og hvordan noen ganger da en guide må gjerne kunne vise en person som ALDRI har gjort noe lignende for at det skal være en skikkelig guide :lol: