TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Info: Girkasse erstatning mr2

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #464856  av magnesmurf
 
Oppretter en tråd som etterhvert får utfyllende informasjon om å benytte "smal" E serie girkasse i mr2.
Primært blir dette i sw20, men det skal være fullt mulig å adoptere disse kassene til å passe i mk1 og mk3 også.
Siden E153 begynne rå bli vanskelig å oppdrive, dyrt, og vanskelig å få tak i deler til, vil smal e seriekasse være et alternativ for de som vil bytte fra S/C serie kasse, eller som havarerer sin e153.

Smal E serie kasse, girkode E35X.
Info på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_E_ ... ssion#E35x

Alex Wilhelm har laget en tråd om å konvertere E351 til sw20:
https://wilhelmraceworks.com/blog/e351- ... ssion-swap

Kalkulator for å regne ut hastigheter med de forskjellige drevingene i girkassene:
https://www.tremec.com/calculadora.php

Jeg er i gang med å finne ut litt mer rundt de europeiske mulighetene for dette prosjektet, og tråden blir oppdatert etterhvert som jeg får innhentet info.

E351: I europa er denne kun levert i 1.gen avensis (99-03) med d4d motor, motorkode 1CD. Mulig å oppdrive, men skjelden fordi den er gammel. Girskiftmekanisme er på "feil" side og må modifiseres. Korte Gir, mye akselerasjon og lite topphastighet.
Finnes i nyere utgave i USA og mulig å importere for en slikk og ingenting derfra.

E352F: Finnes i 2.gen (01-05) rav4 med fwd. I bensin med 1az og 2az motor. Mulig å oppdrive i Norge.

E353F. Finnes i 2.gen (00-05) rav4 med d4d 1CD motor. Har transferkasse til 4wd som evt må demonteres. Mer info kommer. Finnes plenty i Norge.

E354. Finnes i 2.gen (03-08) avensis med bensin 1az motor. Denne er også en del av i Norge.

E355. Finnes i Avensis Verso med 1CD d4d motor. Har Girskiftmekanisme på korrekt side. Den har lenger gir enn E351. Finnes en del I norge.
Har bestilt en slik girkasse for å finne mer info om den og om den passer i sw20. Mer info kommer.

E356 Toyota Picnic med 1AZ. LIte tilgjenglig.

E357: Finnes i Avensis og Corolla fra 03-06 med 1cd motor. Har Skiftemekansime på feil side, men har ytterst interessant dreving for oss med v6. Vi snakker 120km/t på 2.gir og 320Km/t på 5.gir ved 7200rpm. Og ned mot 2000rpm i 100kmt/t i 5.gir.

For oss i Europa og Norge er E355 og E357, samt E353F mest tilgjenglig og interessant.

Det skal forskes litt på om girkassene passer rett på både 3s og 2gr motorer. Info blir oppdatert fortløpende.
 #464858  av magnesmurf
 
Girkasse mottatt.

E355 girkasse fra avensis verso.
Delefilm til girkasse: https://toyota-europe.epc-data.com/picn ... 6/chassis/

SÃ¥langt:
Ryggelysbryter har identisk kontakt med e153.
Fremre motorfeste ser identisk ut med det på mr2.
Venstre motorfeste ser ut som det passer på sw20, dog må det mples nøyere.
Bakre motorfeste er forskjellig, her har marc og alex en løsning.
Utløserlager ser ut til å ha like dimensjoner som e153. Dog forskjellige delenr på delefilm.
Det er et deksel til speedometersensor.
Fått oppgitt 305mm dim på svinghjul til 3sgte, hvis det stemmer passer hvertfall svinghjulet inni clutchuset.
 #464863  av magnesmurf
 
Utløserlager fra e153 er spot on identisk, så det kan benyttes i e355.
Clutch slave er lik dimensjon som e153, så her kan enten den til e153 eller den til e355 benyttes. Den til e355 har mer kurrant plassering av luftenippel med tanke på hvor lett man kan lufte.

Foreløpig har jeg funnet at man må benytte turboclutch, og det krever i så fall turbosvinghjul på en 3sge motor.

Har flere deler på vei iløpet av noen uker.
 #464872  av magnesmurf
 
Ã…pnet plugg til speedometer sensor.
Det sitter et plastdrev på differensial, så det er klart for å montere speedometersensor uten å splitte girkasse.
Dette er gode nyheter, da det vil si at det ikke er nødvendig å splitte kasse for å få dette prosjektet opp og gå.

Innfesting til girvelger er identisk som på e153, og forhåpentligvis s54. Girvelger er demontert, så når jeg får en tilsvarende fra s54 skal jeg prøve å montere for å se om den passer.
Ser at sporet i akslingen for å feste girvelger, har festespor på overside istedenfor underside. Men det er ikke verre enn å herje litt med en vinkelsliper for å få et tilsvarende spor på korrekt side.
Hvis ikke har wilhelms raceworks selve aksel til girvelger, men det er selvfølgelig en ekstra utgift.

Jeg gjør det jeg kan for å få til dette med deler fra s54, da litt av poenget forsvinner hvis man må ha deler fra e153. Delene fra e153 er jo like skjeldene som girkassa i seg selv.

HAr også funnet ut at det er nødvendig med girvaiere fra enten mr2 turbo, eller justerbare girvaiere fra TCS/Prime/mr2heaven.
 #464890  av magnesmurf
 
Note to self:
Tenner på speedometer ring i kasse N=32
 #464896  av ArildM
 
Spennende nytt!
Har ikke sett tråden før nå.
Girkasse er vel en av de store hindringene for å sette inn 2az swap i Mk3 også, så det er genialt at det forskes litt på hvilke kasser som går an å bruke. Og Toyota er som vanlig genialt siden de har så mye tilbakekompabilitet på så mange motorer/girkasse komboer.
 #464956  av magnesmurf
 
Bekreftet at mr2 turbo clucth plate passer på e355 kassa ifht splines.
Sjekket delenr opp mot e357, som har bedre dreving mtp v6. Innmat skal være mulig å bytte mellom kassene.
 #464965  av magnesmurf
 
Boltmønster mot rev3 3sgte er bekreftet.
Hvis jeg husker riktig betyr det at den også passer på 2gr og 2ar.
MÃ¥ fortsatt testes mot mal fra rev2 3sgte og 3sge.
 #465014  av magnesmurf
 
Her er det "learning by doing"
SÃ¥ vidt jeg har funnet ut er det 90% likt mellom e153 og e35x serien i oppbygging.
e35x har ikke oljekjøler orginalt. Den er har også litt annen oppbygging av girvelgermekanismen.

Håper på å kjøpe en avensiskasse med bedre dreving og se om det er mulig å få dette til å passe sammen. (E357 innmat i e355)
Vedlegg
20221118_200702.jpg
20221118_200702.jpg (4.55 MiB) Vist 2215 ganger
 #465024  av magnesmurf
 
Avensiskasse (e357) bestilt.
Har hatt innmaten i e355 inn og ut, så har sjekket at det er gjennomførbart.
Når avensiskassa ankommer skal alle deler måles skikkelig, for å sjekke at inmaten passer overens.
Forhåpentligvis kan jeg bytte begge aksler med tannhjul rett over, og slipper å ta av drev for å flytte de til den andre akslingen.
 #465066  av magnesmurf
 
Da er begge kasser undersøkt nøye, plukket fra hverandre, og mikset og matchet litt deler.
Kan bekrefte at innmaten på e355 og e357 er identisk, kun forskjellige utvekslinger. Delene passer overens.

Det betyr for min egen del at jeg fortsetter med prosjektet og bygger videre på e355 kassa med nye utvekslinger.

For alle andre sin del betyr det at jeg på sikt undersøker muligheten for å benytte e357 i mr2 (den må i så fall modifiseres på lik linje med e351) og det betyr at jeg fortsetter med e355 prosjeketet, slik at jeg finner ut hva som må til for at den fungerer i sw20 mr2, uten å måtte hente deler fra annet enn s54 og evt kjøp av tilgjenglige deler. Igjen, med tanke på å ikke måtte grave opp utilgjenlige ting fra e153.

En annen ting som kan noteres med en gang.
5.gir drev, som nok noen ønsker å bytte hvis de benytter e351 eller e355, sitter med en slags clutchring over seg. Den clutchringen består av noen hylser, samt noen tynne vaiere med tagger. Og med en gang man drar av hele clutchdelen på topp for å få tilgang til drev, løsner vaiere rundt hylse.
Det innebærer at dette enten må monteres sammen igjen etterpå (urmakere kanskje får til slikt?) eller at man må løfte med hele denne clutchmekansimen sammen med øverste del av clutch, som må presses av.
Så det er ikke helt enkelt å bytte 5.gir drev heller.
 #465196  av magnesmurf
 
Første store tilbakeslag på girkasse prosjektet.
Deler ute av produksjon.
De to viktigste delene jeg trengte til prosjektet er ute av produksjon.
Overhalingssett for å bytte det meste av simmerringer og lagerbaner i kassa er ute av produksjon.
Det betyr i praksis at det vil være meingsløst å åpne disse girkassene. Så da er vi tilbake på at dette blir en ren erstatningsgirkasse for s54, uten noe særlige muligheter for hverken å installere LSD eller å overhale hvis man får lekkasje fra en av simmerringene.
 #465197  av ArildM
 
Er vel relativt sjeldent at en girkasse fra Toyota ryker?

Som sådan så er det vel slik jeg ser det om å gjøre å finne en tilgjengelig kasse som passer og som krever minst mulig modifikasjoner for å stemme til den bruken man ønsker?

Ala E355 som har girmekanisme på rett side. Eller E357 for de som vil ha V6 med fin giring. Vet i alle fall at C6x kassene relativt enkelt kunne modifiseres slik at man fikk girmekanismen på rett side (uten behov for å overhale/ta i stykker hele kassa).

Fortsatt utrolig hvor mye Toyota kasser og motorfester osv som går overens med hverandre :)
 #465200  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Er vel relativt sjeldent at en girkasse fra Toyota ryker?

Som sådan så er det vel slik jeg ser det om å gjøre å finne en tilgjengelig kasse som passer og som krever minst mulig modifikasjoner for å stemme til den bruken man ønsker?

Ala E355 som har girmekanisme på rett side. Eller E357 for de som vil ha V6 med fin giring. Vet i alle fall at C6x kassene relativt enkelt kunne modifiseres slik at man fikk girmekanismen på rett side (uten behov for å overhale/ta i stykker hele kassa).

Fortsatt utrolig hvor mye Toyota kasser og motorfester osv som går overens med hverandre :)
Prosjektet er for all del ikke gitt opp. Og det er fullt mulig å bruke girkassene som de er.
Men de fleste av disse girkassene har gått mer enn 200k, og da er det behov for å bytte litt simmerringer osv.
Da støter man på problem, når repsett ikke finnes lenger.
Dog finnes fortsatt reppsett til andre e35x kasser (rav4, scion tc), så det får bli litt mix and match.
Men akkurat den delen med å åpne, installere lsd og bytte lager, synchro ringer osv må utgå.