TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hva med et nytt ''how too'' underforum?

  • All info relatert til klubben og forumet.
All info relatert til klubben og forumet.
 #268495  av Rotta
 
Hei

Dette forslaget er først og fremst rettet til siteadmin CelicaTurbo 8), men hadde også vært interessant og høre hva andre mener om det.

Jeg synes det hadde vært på sin plass å laget et underforum under hver bilmodell der ''frivillige'' kunne skrevet guider og tips med bilder til f.eks oljeskift, demontering av f.eks seter, interiørdeksler osv, i og med at det er en del sånne ting som mange sikkert lurer på. Rett og slett et ''how too'' underforum der man kunne delt erfaringer rundt dette. Tror dette kunne vært hjelpsomt for mange, spesielt de som holder på med prosjekter.

Tenk bare på alle de som skulle lakke interiør/montere boostgauge o.l som har ødelagt deler av dashbordet/deksler, ødelagt klips, skruefester osv, bare fordi de ikke visste hvordan det skulle gjøres.

Jeg tror det ville vært til stor nytte for veldig mange her på forumet, som ikke er toyotamekanikere, men hobbymekanikere/stylere/tunere med andre ord mannen/kvinnen i gata :wink: .

Hvis det er stemning for et slikt underforum melder jeg meg frivillig til å skrive noen småguider om demontering/montering av diverse på supra mkiv og yaris.

Tenk så kjekt for nestemann som skal gjøre akkurat det samme, uten å klø seg i hodet og lure på hvordan :) Alle trådene kunne begynt med ''hvordan gjøre'' ditt og datt på vher spesifik modell.
HÃ¥per jeg fikk frem poenget mitt og at flere er enige om at dette er en god ide 8)

Mvh
Rotta

 #268514  av CelicaTurbo
 
Ideen er god og den har vært diskutert tidligere, men det er noen hindre. Vi kan ikke ha en howto for hver modell pga at forumprogramvaren tillater ikke en dypere struktur enn den vi har nå, altså ingen undernivå. Å trekke howto opp et nivå kan da kun gjøres om det lages et felles howto-område, men da trekker det synligheten ut av de modellspesifikke delene av forumet. Derfor gjøres dette nå ved å lage en lenke i FAQ-posten på hvert modellforum slik at det er tilgjengelig og synlig der. Ulempen med den løsningen er at det har en dårlig synlighet så folk tenker ikke over å se der, eller å bidra med innhold til det.

Nå, jeg mener neste versjon av forumprogramvaren støtter flere undernivå og da kan vi ordne bedre løsninger på dette, men den versjonen er ikke kommet i endelig releaseversjon enda, kun en såkalt RC eller "release candidate" som betyr at den ikke anses som trygg nok til å kunne stoles 100% på. Intill denne versjonen kun er tilgjengelig som RC så vil jeg ikke oppgradere, i hovedsak pga mulige sikkerhetsrisikoer. Jeg antar at denne versjonen blir tilgjengelig i en tryggere variant innen de neste månedene..

 #268520  av Rotta
 
Hmm, så det du sier er at programvaren ikke tillater at du lager et egent underforum i f.eks index/supra eller http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewforum.php?f=48 om du vil :? Det vil da også si at du ikke kan lage et underforum fra indexen som heter f.eks ''guider'', og derfra legge ut nytt underforum til hver bilmodell derfra igjen? Har jeg forstått riktig da? :) .. Unnskyld for at jeg må ha det inn med teskje, men rart at det ikke skulle la seg gjøre.

Tror faktisk at det hadde motivert en del av brukerne her til å skrive noen små ''guider'' hvis det hadde vært egent underforum for dette, i motsetning til faq'n, som mange desverre har lett for å glemme. Syntes på en måte at det blir galt å skrive guider under faq også.
Men det er klart at hvis det ikke lar det seg gjøre så får vi bare vente på neste versjon 8) .

Og forresten så skal du ha all honnør for forumet her :D

 #268530  av CelicaTurbo
 
Det er en teknisk begrensning ved det at vi kun kan ha maks to nivåer ja, hvorfor det er slik kan ikke jeg svare på men rent teknisk skaper det noen nye utfordringer å støtte et ulikt antall nivå enn det er å kun støtte modellen som er nå, som hvor to nivå er både maks og obligatorisk. Det øverste nivået på forumet vårt er ikke et forumnivå som sådan, men en kategori som ikke har egne diskusjoner koblet til seg, så derfor støtter forumet nå bare ett nivå, rent teknisk ;) Rart er det ikke, det er bare et designvalg som utviklerne gjorde når de begynte dette prosjektet, og som de nå kanskje angrer på siden jeg er ganske sikker på at deres neste versjon støtter dette. At dette ikke har blitt mulig før er nok pga at slike endringer som regel medfører en total omskrivning av programvaren, og det er akkurat det de har gjort med neste versjon ;)

Å lage en kategori som heter Guider og deretter legge en ny liste med modeller under der bryter opp strukturen i forumet, det kan virke forvirrende å se et forum med navn "MR2" to steder på samme side, og sidevisningen vil bli ganske lang om vi skulle hatt 4-5 nye forum i listen på forsiden. En slik lang visning blir lite oversiktlig og kan forvirre nye og urutinerte brukere nok til å skremme dem fra å gidde å bruke forumet igjen.. altså ikke spesielt heldig..

 #268531  av Zepticon
 
Ang "how-to" så er dette noe vi har på mazda-forumet.
Ideen er god men det er ikke alle som er like keen på å skrive en guide når dem allerede ahr skrevet i worklogg... Ender ofte med at det bli en slik halvdød kategori som skjelden blir brukt :)

 #268536  av Rotta
 
CelicaTurbo skrev: Å lage en kategori som heter Guider og deretter legge en ny liste med modeller under der bryter opp strukturen i forumet, det kan virke forvirrende å se et forum med navn "MR2" to steder på samme side, og sidevisningen vil bli ganske lang om vi skulle hatt 4-5 nye forum i listen på forsiden. En slik lang visning blir lite oversiktlig og kan forvirre nye og urutinerte brukere nok til å skremme dem fra å gidde å bruke forumet igjen.. altså ikke spesielt heldig..
Helt enig, det var bare et spørsmål fra min side for å frem om det var ''fysiske begrensninger'' i forumprogramvaren :).. Men å ha guider i hvert bilmodellforum mener jeg vært en god ide når den muligens nye versjonen tillater dette. Men dette er jo selvfølgelig ikke opp til meg. Bare et forslag for å gjøre forumet ''even better''.
Zepticon skrev:Ang "how-to" så er dette noe vi har på mazda-forumet.
Ideen er god men det er ikke alle som er like keen på å skrive en guide når dem allerede ahr skrevet i worklogg... Ender ofte med at det bli en slik halvdød kategori som skjelden blir brukt :)
I dette tilfellet her på ts-ogn omfatter et mindre miljø med tanke på bilmodeller enn på mazdaforumet, så vil tro at det ikke skulle så altfor mange guider/tips til før det hadde begynt å bygge seg opp en liten samling, tror jeg da. I og med at folk sitter med stor kunnskap på spesifikke modeller i hovedsak supra, mr2 og celica. Og uansett om det er ikke er mange som er keene på å lage slike guider så tror jeg det er noen ildsjeler som har noe å bidra med.... I hvertfall litt etter hvert med tiden. Alle må jo starte et sted og bygge seg opp derfra, også forum :)..

mvh Rotta :lol:
 #283245  av ludde
 
oops, sendte nettop en PM til admin ang dette... *flau*

MEN der jeg komemr ifra (mopedforum) så gjorde vi akkurat dette, vi hadde et eget sumforum med navn ""guider" hvor folk kunne sende inn en guid på pm til amdin som så den over også postet den.

Dette fungerte glimrende og etterhvert var det så mye relevant og utdypende info at hvermann kunne splitte en motor.

Men som alle andre mopedforum gikk også dette ryken, folk på mopedalderen er for frekke på nett så det ble bare nettslåssing og trusler overalt...

Thumbs up!