TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hvilke grenser har vi pÃ¥ forumet nÃ¥r det gjelder sprÃ¥k?

  • All info relatert til klubben og forumet.
All info relatert til klubben og forumet.

Er det for strengt å utestenge brukeren uni-p?

Nei, vi kan ikke ha slik oppførsel!
68
81%
Ja, det er for strengt, gi ham en advarsel til først!
13
15%
Ja, det er for strengt, vi bør la folk skrive akkurat så kul dialekt som dem vil!
3
4%
 #269721  av CelicaTurbo
 
Det ser ut til at stadig flere ignorerer de reglene vi har her på forumet. Dette er regler som er laget for at forumet skal være et vennlig og lettforståelig sted med minst fare for misforståelser og konflikter.

Så jeg lurer på hva folk flest her mener om dette..

Fra denne diskusjonen: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=25902

uni-p skrev:bare t info, du hindre itj at rusta sprer sæ ve å hold omeråde reint vist d allerede har begynnt å rusta, å toyota e jo kjennt for å rust akkurat dær
hvorpå jeg skriver:
Til info så står det i reglene at våre medlemmer må skrive norsk på forumet, dvs enten nynorsk eller bokmål. Det er også i din egen interesse at du skriver forståelig, folk gidder ikke å lese postene dine om de er skrevet i talespråk på en lokal dialekt og de blir nødt til å tolke hver bokstav for å skjønne hva du vil frem til. Har du dysleksi er det greit, men den posten der bærer ikke preg av kun dysleksi og dine tidligere poster viser at du fint kan skrive betydelig bedre enn det der. Reglene finner du her: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?p=98709#98709
og får som svar:
uni-p skrev:ka i svarte??!! e d nånn som har lite å jør eller? æ sjer fler folk hær som skriv på dialekt, å æ har itj sjedd nå sånn beskjed fra dæ t dæm..eller va d bare d at du følt at æ skreiv imot d du skreiv kanskje??? jævli spesielt at æ har fått svar på postan mine vis d e ingen som forstår eller gidde å læs dæm..syns itj du d?
å ka i hælvette har herre me lakk å karisseri å jør??
fårstår du lr??? eller kanskje d hold å skriv OMG for du kan væll nærde språke du vil æ tru..
Så, hva tror folket? Skal jeg godta en slik søppelpost på forumet som både forteller at han skiter i reglene som er satt her, og at han slenger skitt til meg som person når jeg som administrator påpeker at vi har regler som en ment å følges? Det er innlysende at dette ikke er et resultat av dysleksi, og hans respons er verdig en utestengelse fra forumet.

Så, ekstremt sjeldent som det gjøres, uni-p er nå den tredje utestengte personen i forumets 6 år gamle historie. Det er på et vis synd siden han ser ut til å være en ressursperson på lakkering og karosseri men posting her på forumet er et privilegie og ikke en rettighet, og kriteriet for å få skrive poster her er at reglene følges. Så da tar vi avstemningen, er jeg for streng når jeg utestenger ham eller skal vi godta slikt språk og slike responser ovenfor administratorer eller moderatorer? På etthvert annet forum hadde han vært utestengt i det stille uten diskusjon samt slettet sine poster, her tar jeg opp hva dere synes. Kom med synspunkter på hvordan dere mener at regler skal håndheves!

 #269723  av kennethx
 
Å regelrett si at du driter i hva admin på forumet ber deg på en fin måte å innrette deg etter er jo å be om å bli utestengt!

 #269734  av CelicaTurbo
 
Bare til info, de som har dysleksi må ikke føle seg forfulgt på forumet. Vi forventer bare at alle skriver så korrekt som de praktisk klarer, og det er ganske enkelt å se om feilskrivning er et resultat av dysleksi eller om det er et resultat av at noen skriver dialekt pga at de synes det er kult eller andre grunner ;)

 #269740  av aneriks
 
jeg hadde kasta han ut, pga svaret han gav deg når du sa det til han, jeg mener han fikk "advarselen" eller en sjanse til der men ødla den med det svaret der!
men det er da min mening

 #269741  av Zepticon
 
Har han slike holdninger som vist i posten ang forumets ledelse så blir han neppe savnet her i gården...


Ang Dyseleksi så er det greit om dem informerer om dette i signaturen sin så er det ingen problem for oss. :)

 #269743  av arctic_celi
 
Zepticon skrev:Ang Dyseleksi så er det greit om dem informerer om dette i signaturen sin så er det ingen problem for oss. :)
Litt overdrevet det er det ikke? Litt brennmerking føler jeg.


Jeg synes at dette skal være normal prosedyre:


1. Forklare = Informere om regelen og forklare hvorfor regelen er slik.
2. Irettsettelse = Vennligst ikke gjør slik.
3. Advarsel = Slutter du ikke med dette så vil du bli utestengt.
4. Handling = Utestengelse

Tror dette er normal taktikk når man oppdrar unger :-)


Vil bare si at det språket og munnbruken som ble brukt ovenfor admin er helt på trynet. Men mulig han hadde en særdeles dårlig dag...
kanskje ikke viste at admin var faktisk admin osv osv...

 #269750  av Sven
 
Stemmen min er ugyldig. Trykka feil jeg :oops:

Mente å velge den øverste. Går det ann å fikse det eller?

Ang. saken så mener jeg uni-p oppfører seg respektløst med å svare på en sånn henvendelse på den måten. Steng sånne folk ute.

 #269752  av Christian
 
ka i svarte??!! e d nånn som har lite å jør eller? æ sjer fler folk hær som skriv på dialekt, å æ har itj sjedd nå sånn beskjed fra dæ t dæm..eller va d bare d at du følt at æ skreiv imot d du skreiv kanskje??? jævli spesielt at æ har fått svar på postan mine vis d e ingen som forstår eller gidde å læs dæm..syns itj du d?
å ka i hælvette har herre me lakk å karisseri å jør??
fårstår du lr??? eller kanskje d hold å skriv OMG for du kan væll nærde språke du vil æ tru..
Dette svaret ber ikke om en ny sjangse, bare om utestengelse. :wink: :lol: Spesielt når svaret er til en admin.

 #269754  av Larsen
 
Så litt ut over postene til uni-p. Riktig nok har han brukt ganske mye sleng tidligere også, men jeg kan ikke se at noen har rette han på dette. (Si ifra hvis jeg tar feil). Altså i mine øyne bør han få en streng advarsel, men hvis det skulle gjenta seg så mener jeg veien til utkastelse er kort

Nå vet jeg ikke hva Celica_turbo har tatt på pm, men kjenner jeg deg rett så ligger det litt mer bak en det som kommer frem på det åpne forumet? Da kan jo saken stille seg litt anderledes.

 #269755  av maxgets
 
Det er bra!

Må kunne klare å holde seg til bokmål eller nynorsk.

 #269760  av jumbo
 
Jeg havner vel litt midt i mellom her tror jeg...

Synes generelt ikke språkbruk, dialekt, banning etc er noe problem i det hele tatt, men dette har vi jo rimelig klare regler for så er jo lite å diskutere. Det jeg synes er mye værre er når folk bruker sms-språk og slikt søppel på et forum der man skriver på et helt ok tastatur og utmerket godt kan skrive skikkelig. Dette omfattes jo heldigvis også av de samme reglene.

Når det gjelder prosess generelt, burde du nok ha kjørt en runde til med advarsel, et tydelig ultimatum (slik arctic poengterte), men når det kommer til denne brukeren var det jo uansett rimelig tydelig at respekten for regler og eier av dette forumet var rimelig ikke-eksisterende. Han gjorde jo til og med et stort poeng av å skrive svaret til deg på så råttent språk som overhodet mulig (merk, ikke bare dialekt, men short-hand også).

Du har min fulle støtte for avgjørelsen du tok, men du kunne nok med fordel gitt en advarsel til i mellom den første informasjonen og utestengelsen.

 #269761  av grimfer
 
I utgangspunktet synes jeg ikke det er noe problem at folk skriver på dialekt, selv om det tar litt lenger tid å lese det de skriver.

MEN: Det vil jo gjøre SØKEFUNKSJONEN på forumet fullstendig unøyaktig og kanskje også ubrukelig! Så derfor må alle prøve å skrive noenlunde riktig!

Når det gjelder denne siste posten fra Uni-p, så synes jeg dette kan føre til en skikkelig advarsel og refs med saklig argumentasjon. Hvis han tar dette til seg, og beklager ordbruken, synes jeg egentlig ikke han bør utestenges. Men det må foreligge en beklagelse!

Jeg synes i utgangspunktet at upassende språkbruk mot forummedlemmer og mot admin/moderator bør likestilles. Jeg synes det er like ille å banne mot "vanlige" brukere av forumet, som det er å banne mot admin.

Alt i alt: Nei, Uni-p bør ikke utestenges automatisk basert på dette.

Ellers er jeg helt på linje med arctic-celi.

 #269771  av ST205RR
 
Sven skrev:Stemmen min er ugyldig. Trykka feil jeg :oops:

Mente å velge den øverste. Går det ann å fikse det eller?


jeg klarte å gjøre det samme :oops:

 #269773  av jumbo
 
grimfer skrev:Når det gjelder denne siste posten fra Uni-p, så synes jeg dette kan føre til en skikkelig advarsel og refs med saklig argumentasjon. Hvis han tar dette til seg, og beklager ordbruken, synes jeg egentlig ikke han bør utestenges. Men det må foreligge en beklagelse!
Litt uenig i det siste... Det er ikke og bør ikke være noe krav til at folk nødvendigvis LIKER reglene så lenge de følger dem. I så måte er ikke en beklagelse nødvendig så lenge man i det minste har en anerkjennelse av at man har brutt reglene, forstår dette og innretter seg videre.

Om folk er "lei seg" eller ei er helt irrelevant.

 #269779  av Kjelliken
 
:D helt klar liten forståelse for admin her og oki her har vi vert greie og vi kan fortsatt være greie og la ham bli men han har ikke meg bekjent vist at han er verdig siden han da ikke kommer admin i møte her og bare snerrer til svar.

Jeg har dysleksi og har aldrig vert plaget med klager og det setter jeg pris på.

Jeg hqar heller ingen problem med og lese dialekt men dette er en regel som er der og bør godtaes. sånn er det bare. :wink: