TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hvilke grenser har vi pÃ¥ forumet nÃ¥r det gjelder sprÃ¥k?

  • All info relatert til klubben og forumet.
All info relatert til klubben og forumet.

Er det for strengt å utestenge brukeren uni-p?

Nei, vi kan ikke ha slik oppførsel!
68
81%
Ja, det er for strengt, gi ham en advarsel til først!
13
15%
Ja, det er for strengt, vi bør la folk skrive akkurat så kul dialekt som dem vil!
3
4%

 #269782  av Ivar
 
10 poeng til Kjelliken. Søkefunksjonen går helt i dass. Personlig gidder jeg ikke lese innlegg fra folk som skriver dialekt, i hvert fall ikke når det er så ekstremt.

 #269787  av KeNsA
 
Da jeg ble medlem på forumet her hadde jeg ikke lest de reglene å visste ikke at man ikke skulle skrive på dialekt! Men jeg fikk en fin irettelse fra en av "Høvdingene" :D som referete meg til de reglene om bokmål skriving, å da rettet jeg meg etter det, uten noen spørsmål eller sure miner...poenget er REGLER ER REGLER! :) hmm...er alt for respektløst å svare adm.. på denne måten!!

 #269798  av grimfer
 
jumbo skrev:
grimfer skrev:Når det gjelder denne siste posten fra Uni-p, så synes jeg dette kan føre til en skikkelig advarsel og refs med saklig argumentasjon. Hvis han tar dette til seg, og beklager ordbruken, synes jeg egentlig ikke han bør utestenges. Men det må foreligge en beklagelse!
Litt uenig i det siste... Det er ikke og bør ikke være noe krav til at folk nødvendigvis LIKER reglene så lenge de følger dem. I så måte er ikke en beklagelse nødvendig så lenge man i det minste har en anerkjennelse av at man har brutt reglene, forstår dette og innretter seg videre.

Om folk er "lei seg" eller ei er helt irrelevant.
En beklagelse er heller ikke avhengig av at man er "lei seg"! Å beklage betyr bare at man innrømmer at man har tatt feil og tar på seg ansvaret for det. Det har jo ingenting å gjøre med om man liker reglene eller ikke. Så vi er nok egentlig enige på dett punktet.

Når man har slik språkbruk, er det to vel to mulige forklaringer:
1. Han har ikke satt seg ordentlig inn i reglene, og kjenner ikke godt nok til praksis på forumet. Da synes jeg han burde få en sjanse til.
2. Han driter i reglene og tar de ikke alvorlig. Da er faren for gjentakelse stor, og han bør utestenges.

Slik jeg ser denne saken, er det ikke sikkert hvilken av disse som gjelder. Derfor synes jeg at admin burde gi en reprimande og en sjanse til.

Hvorfor er det verre å skjelle ut admin enn en hvilken som helst annen bruker på forumet? Jeg bare spør, til dere som synes det er slik.

 #269799  av CelicaTurbo
 
Det er godt å se at flertallet støtter avgjørelsen, og jeg er enig i dem som mener at man bør advare tydelig først. Normalt gir jeg folk to advarsler for overtramp av reglene men i dette tilfellet syntes jeg at svaret viste fantastisk liten vilje til å rette seg etter reglene så da ble valget enkelt. Jeg følte han gjorde et stort poeng av å bryte regelen han ble gjort oppmerksom på, på verst mulig måte.

Det er mange grunner til denne regelen, ikke bare lesbarhet og for å motvirke misforståelser som jeg skrev, men også som flere kommenterer at et forum med dialektspråk ødelegger søkemulighetene i forumet og dette forumet er en enorm kunnskapsdatabase som er tilgjengelig fra søket. Så klart gjelder reglene også sms-språk og andre språklike uting :wink:

For dere som har stemt feil så kan ikke jeg gjøre noe med det, jeg har ingen styring over avstemningen og kan heller ikke redigere den eller se hvem som har stemt hva, men det ser ut til at flertallet har stemt første punkt så om noen har bommet på det så gjør ikke det noe for helheten i avstemningen.

 #269803  av James
 
Ivar skrev:10 poeng til Kjelliken. Søkefunksjonen går helt i dass. Personlig gidder jeg ikke lese innlegg fra folk som skriver dialekt, i hvert fall ikke når det er så ekstremt.
Helt enig! Må holde forumet rydding. Og slik oppførsel mot admin. CelicaTurbo er uakseptabelt!!!

 #269808  av Svinball
 
Enig, sånn oppførsel er å be om utestengelse... Mannen fikk mulighet til å rette på skriften og snerret tilbake... Kast han ut!

 #269822  av jumbo
 
grimfer skrev:Så vi er nok egentlig enige på dett punktet.
Jepp, jeg la nok noe litt annet i det du skrev en hva du hadde ment selv.

Hvorfor er det verre å skjelle ut admin enn en hvilken som helst annen bruker på forumet? Jeg bare spør, til dere som synes det er slik.
Helt enig i at det i seg selv er likestilt, men så er vel det egentlig heller ikke relevant her.

Man skal også huske at det på ingen måte er sikkert at denne brukeren var klar over hvem Kristian er. Selv om det forsåvidt står ved avataren er ikke dette noe alle brukere vet eller legger merke til - ergo kan han godt ha bjeffet tilbake i troen om at dette kun dreiet seg om en vanlig, litt "nazi" bruker - noe jeg i såfall ville hatt langt mer forståelse for.

 #269829  av Amund
 
grimfer skrev:Hvorfor er det verre å skjelle ut admin enn en hvilken som helst annen bruker på forumet? Jeg bare spør, til dere som synes det er slik.
Administratorer og moderatorer er her av ein grunn, dei gjer ein god del jobb med forskjellige ting her på forumet. Mesteparten av det dei gjer legg ikkje folk flest merke til ein gang. Av den grunn fortjener dei meir respekt enn ein vanlig bruker.

Er det sånn på din jobb at du ikkje gjer sjefen respekt? Er du alltid enig med sjefen?

Administratorer, moderatorer, og sjefer for den saks skyld, er der fordi nokon må ha ein overordna kontroll over systemet. Heilt ærlig talt, då fortjener dei respekt for den jobben dei gjer.

 #269864  av grimfer
 
Amund skrev:
grimfer skrev:Hvorfor er det verre å skjelle ut admin enn en hvilken som helst annen bruker på forumet? Jeg bare spør, til dere som synes det er slik.
Administratorer og moderatorer er her av ein grunn, dei gjer ein god del jobb med forskjellige ting her på forumet. Mesteparten av det dei gjer legg ikkje folk flest merke til ein gang. Av den grunn fortjener dei meir respekt enn ein vanlig bruker.

Er det sånn på din jobb at du ikkje gjer sjefen respekt? Er du alltid enig med sjefen?

Administratorer, moderatorer, og sjefer for den saks skyld, er der fordi nokon må ha ein overordna kontroll over systemet. Heilt ærlig talt, då fortjener dei respekt for den jobben dei gjer.
Ikke legg feil ting i spørsmålet mitt her, nå da.
Selvfølgelig skal administratorene ha respekt, på samme måte som vi plikter å vise alle "vanlige" brukere respekt. Det eneste jeg sier, er at brukere har skrevet verre ting til hverandre, uten at slike reaksjoner har kommet på tale.

Å sammenligne admin med sjefen min, er litt feil, synes jeg. Administratorer er her på forumet gjør en flott jobb, men de er ikke overordnet meg slik at jeg arbeider for dem. Det blir en helt annen sak.

Og for å svare på spørsmålet; nei, jeg er ikke enig med sjefen hele tida, men det har lite å gjøre med å respektere stillingen hans.

Jeg er helt enig i at admin og moderatorer skal ha respekt for jobben de gjør. Men jeg er fremdeles usikker på om munnbruk mot dem skal behandles som verre enn mot andre. Respekt for felles regler skal alle ha! Men spørsmålet er vel om man skal få en sjanse til eller ikke.

 #269869  av CelicaTurbo
 
Så klart vi ikke vil godta utskjelling av en bruker på forumet, det står omtalt som punkt 6 i reglene slik jeg tolker dem. Det er ikke det at moderatorer eller admin er mer verdt enn andre brukere, men det er nødvendig at moderatorer og admin beholder en autoritet i forumet for å bli tatt alvorlig og da kan man definitivt ikke godta aggresjon mot den autoriteten 8) Det som er en viktig forskjell er at aggresjon mot moderatorer som respons på en moderering er en aggresjon mot den rollen de har i forumet, og ikke mot dem som person.

 #269896  av jumbo
 
Amund skrev:Er det sånn på din jobb at du ikkje gjer sjefen respekt?
Absolutt ingen fortjener respekt bare i kraft av stilling eller ansvar. Respekt er noe man opparbeider og gjør seg fortjent til gjennom egen ydmykhet og sine handlinger og holdninger generelt.

Det å forvente respekt i utgangspunktet, og basert på stilling eller lignende, er tvert imot en rimelig god garanti for å oppnå absolutt null respekt i det hele tatt.

Nå er jo dette langt i fra noe problem her, Kristian gjør en fantastisk jobb og er jo stort sett veldig godt likt av alle, men å definere at enkelte fortjener respekt "by default" slik du indikterte her, finner jeg helt meningsløst

 #269897  av jumbo
 
CelicaTurbo skrev:Så klart vi ikke vil godta utskjelling av en bruker på forumet, det står omtalt som punkt 6 i reglene slik jeg tolker dem. Det er ikke det at moderatorer eller admin er mer verdt enn andre brukere, men det er nødvendig at moderatorer og admin beholder en autoritet i forumet for å bli tatt alvorlig og da kan man definitivt ikke godta aggresjon mot den autoriteten 8) Det som er en viktig forskjell er at aggresjon mot moderatorer som respons på en moderering er en aggresjon mot den rollen de har i forumet, og ikke mot dem som person.
100% enig i dette.

 #269910  av cameleon
 
Jeg synes det er rett slik admin reagerte. Det er utrolig få forum rundt på nettet som har et slikt trivelig "samfunn" som det er her på ts-ogn. Som celicat23 sier, så er bilforumet et godt eksempel. Har også flere poster det amrikanske mr2 og supra forumet der folk går løs på hverandre bokstavelig talt etter diskusjoner som virkelig har tatt av.

Om admin får slengt masse dritt i ansiktet så skal man ikke la vedkommende gå ustraffet i fra det. En leder skal være tøff og sette grenser. Hadde Kristian bare sitti på ræva og sagt "unnskyld", "ja det var min feil", "ja det er jo fritt å skrive hva dere vil på forumet", så hadde man heller ikke fått noe respekt for fyren. Uten å rippe opp i veldig gamle saker, så var jo jeg en av de for en veldig lang stund tilbake som virkelig var i krangel med ts-ogn versus tscn, og Kristian var veldig flink til å få hele situasjonen under kontroll igjen. Husker jeg var litt småsur på admin der og da :P , men om det skulle ha fortsatt og være slik, så hadde det ikke blitt noe trivelig å være her inne :wink:

Så alt i alt, så synes jeg det ble gjort på rett måte, og som alltid så gir jeg deg stor kredit for å ha det desidert flotteste forumet som JEG har vært inne på. Det er helt klart :wink:

 #269935  av Amund
 
jumbo skrev:
Amund skrev:Er det sånn på din jobb at du ikkje gjer sjefen respekt?
Absolutt ingen fortjener respekt bare i kraft av stilling eller ansvar. Respekt er noe man opparbeider og gjør seg fortjent til gjennom egen ydmykhet og sine handlinger og holdninger generelt.

Det å forvente respekt i utgangspunktet, og basert på stilling eller lignende, er tvert imot en rimelig god garanti for å oppnå absolutt null respekt i det hele tatt.

Nå er jo dette langt i fra noe problem her, Kristian gjør en fantastisk jobb og er jo stort sett veldig godt likt av alle, men å definere at enkelte fortjener respekt "by default" slik du indikterte her, finner jeg helt meningsløst
Seie ikkje at dei automatisk skal få respekt, men dei som har ein slik posisjon har på eit eller anna vis gjort seg fortjent til den. Og dei tinga som har ført til det ikkje er så åpenlyse som alle kanskje vil tru... (Er jo ofte lettest å bli huska for den eine skeive kommentaren, enn dei 100 gode :wink: )
Er enig i at respekt er noko ein skal opparbeide seg. Vil i dette tilfellet sei at dei aller fleste her har respekt for Kristian, og at han har gjort seg fortjent til det.