TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Automatisk skalering av bilder

  • All info relatert til klubben og forumet.
All info relatert til klubben og forumet.
 #317564  av Gt-4-Ever
 
Kan Dere ordne sånn at bilder som er over max pixler for posting på forumet automatisk blir resiza? Er tungvint å skalere alle bildene man tar. Alle kameraer med 5mp eller mer har for stor oppløsning.
 #318916  av CelicaTurbo
 
Slik det er nå blir bilder over en viss størrelse skalert før visning i forumet, men det blir da generert en mindre versjon av bildet i tillegg til det store orginalbildet. Det er for å gjøre forumet mer lesbart. At store bilder med uhensiktsmessig oppløsning for publisering på web (dvs ubehandlede bilder fra 5++ megapixlers kameraer) ikke blir godtatt av forumet er på grunn at vi ikke har anledning til å lagre alle disse filene til evig tid. Antallet vedlegg på forumet her nå overstiger 13 GB i samlet filstørrelse fordelt på nesten 32.000 vedlegg og jeg kan love at det er ti ganger mer generøst enn hva som er vanlig å lagre for tilsvarende forum ;)

Moderne kamera lager veldig store filer og vi kan rett og slett ikke tillate at alle laster opp slike filer. Jeg har ingen måte å automatisk redusere størrelsen på bildene før lagring. Det som derimot er tilfellet er at brukerne selv bør lære seg å behandle sine bilder før de lastes opp; det er i de aller fleste tilfeller upraktisk å sende så store bildefiler over internet og det vil alltid være praktisk for folk å lære seg å selv redusere størrelsen. Du kan f.eks i de fleste tilfeller ikke sende slike store bilder som epost heller, siden mange ikke har epostkontoer som tillater lagring av mer enn hva som tilsvarer 3-4 slike bildefiler.

Så, det jeg egentlig vil si da er at jeg ikke føler at forumet her bør tilrettelegge for å gjøre opplasting av store bilder enklere for brukere, når dette uansett er noe som alle bør lære seg om man skal bruke bilder på internet. De aller fleste tjenester på internet har begrensninger på hvor store bilder de tillater ;)