TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kommentarer, spørsmÃ¥l og svar i Kjøp og salg.

  • All info relatert til klubben og forumet.
All info relatert til klubben og forumet.
 #392358  av harared
 
For en tid tilbake spurte jeg om bilen var godkjent i en bil til salgs annonse og da kom en moderator og sa at dette ikke var lov og spørre om.
Da lurer jeg på om dette ikke gjelder alle sammen? Er politikken endret eller det lov og spørre og kommentere om andre ting?
Bare lurer...
 #392364  av mr2storbrua
 
Saklige spørsmål på en bil du er interessert i å kjøpe er lov. Unødvendige kommentarer som "den er altfor høyt priset" er ikke lov.
 #392365  av Zepticon
 
mr2storbrua skrev:Saklige spørsmål på en bil du er interessert i å kjøpe er lov. Unødvendige kommentarer som "den er altfor høyt priset" er ikke lov.
Har litt delte meninger om den siste her. En bruker burde være i stand til å argumentere for prisen som er satt, og om noen mener de er for høyt priset, og selger ikke klarer å argumentere for noe annet så burde dette være lov å kommentere imo.

Om man ikke vil diskutere så bør den legges på finn eller autodb, og ikke et forum.
 #392423  av chris
 
Zepticon skrev:
mr2storbrua skrev:Saklige spørsmål på en bil du er interessert i å kjøpe er lov. Unødvendige kommentarer som "den er altfor høyt priset" er ikke lov.
Har litt delte meninger om den siste her. En bruker burde være i stand til å argumentere for prisen som er satt, og om noen mener de er for høyt priset, og selger ikke klarer å argumentere for noe annet så burde dette være lov å kommentere imo.

Om man ikke vil diskutere så bør den legges på finn eller autodb, og ikke et forum.
Uenig. I kjøp/salg delen på et forum bør det være fritatt for argumentering og unødvendige kommentarer. Hvorfor i all verden skal man begynne å argumentere og lage en lang tråd for om bilen er for høyt eller lavt priset? Selger ønsker å selge for en bestemt sum, og så blir det jo opp til kjøper å vurdere om man synes det er for dyrt eller ikke. Pruting trengs ikke å taes offentlig.
 #392447  av Zepticon
 
chris skrev:Uenig. I kjøp/salg delen på et forum bør det være fritatt for argumentering og unødvendige kommentarer. Hvorfor i all verden skal man begynne å argumentere og lage en lang tråd for om bilen er for høyt eller lavt priset? Selger ønsker å selge for en bestemt sum, og så blir det jo opp til kjøper å vurdere om man synes det er for dyrt eller ikke. Pruting trengs ikke å taes offentlig.
Om du ikke tåler at folk stiller kritiske spørsmål til annonsen får du legge den på Finn.no sammen me resten av svindlerne mener nå jeg.
Som et forum, og "klubb" skal vi passe på hverandre, og da er det ikke god skikk at folk skal få legge ut deler til fantasipriser, og håpe på at et medlem gjør dårlig research og kjøper det. JEg føler at det er min "plikt" å hjelpe andre medlememr, akkurat som jeg forventer samme hjelp tilbake. Dette inkluderer å passe på at man ikke blir svindlet.

Det va jo en tråd for en stund siden der en skulle selge et sett med org supra turboer. Til dobbel pris av hva de går for ellers. For meg betyr det en av tre ting:
1 - Turboene er STRØKNE.
2 - Selger har gjort dårlig research
3 - Selger spekulerer i at en bruker ikke har kjennskap til markedet.

Om 1 er tilfelle, er saken grei, selger kan gi et argument for hvorfor turboene er dyre.
Om 2 er tilfelle, kan vi hjelpe med å faktisk få dem solgt, ved å anbefale han en pris han bør legge seg på.
Dersom 3 er tilfelle, så er jeg ikke interesert i å ha noe med denne personen å gjøre, og han burde egentlig utestenges fra forumet.

Dette er IKKE en rubrikk nettside, det er et forum. Kjøp og salg er et tilbud som skal være en fordel for hele emdlemsgruppen, ikke noe enkeltmedlemmer skal tjene penger på.

Men jeg mener ikke at en salgstråd skal rives i stykker av tullprat, det man skriver må være saklig. "Hva gjør denne turboen verdt det dobbelte av en tilsvarende fra xxxx?"
Den som evt stiller spørsmål må ha noe substansielt å komme med, og ikke bare løst svada. Gitt at det ligger to MR2er ute på finn, samme årgang og km stand, hvorfor er den ene postes her, og er 30k dyrere? At en bruker stiller spørsmål ved dette finner jeg bare helt naturlig.
 #392454  av inzane2012
 
er du interssert/på utkikk etter ett salgsobjekt, vere seg bil, turbo, eksos osv så er det greit å kommentere og spørre om konkrete ting i en annonse... ellers oppfordrer vi til å la vere å kommentere det i kjøp/salgs tråden...
 #392456  av harared
 
Scotty skrev:Dette er noe som er i diskusjon nå. Jeg har satt på meg oppgaven med å utvide reglene for kjøp/salg kategoriene. Det som nevnes i tråden her kommer til å ordnet opp i.

Scott
Det høres bra ut. Jeg mener selvsagt det skal være seriøse innlegg og alt er ikke nødvendig og kommentere, men lag reglene slik at alle kan forholde seg til dem og at dette håndheves likt. Føler det er mye synsing ute og går fra moderatorer slik det er nå. Har dere foresten ulike emner som ansvars områder? Kanskje en god ide.
 #392487  av Noxan8
 
må si meg enig med Zepticon her, men så klart, komentarer som "feit bil "stilig" osv etc er helt unødvendgie
 #392514  av inzane2012
 
er og unødvendig for folk som ikke skal kjøpe en bil og kommentere at prisen er for høy... er du derimot interessert i bilen så kan du evt diskutere prisen på PM...

det er en selgers rett å sette den prisen han/hun ønsker, uansett hva markedet sier...selvfølgelig bør det vere en jævlig god grunn vist prisen på f.eks en mr2 90 mod gti ligger 100k over markedet, men vist personen vil sette den prisen, så bør han/hun få lov til det, for så å sitte å tvinne tommeltotter og lure på hvorfor ingen vil kjøpe den...

en annen ting vist en selger prøver å selge en bil som vi vet ikke er slik selger gir den ut for å vere, og dermed prøver å svindle noe, det kommer til å bli slått hardt ned på!

alt i alt er det ikke vårt ønske å vere noe politi her inne, og vere så strenge at folk ikke vil vere en del av ts-ogn, jeg føler vertfall at dette forumet har vert ganske så tolerante, og tillatt veldig mye (kanskje litt for mye i visse tilfeller) MEN, akkurat når det kommer til kjøp og salg, så ønsker vi å holde den delen så ren som mulig for utenomsnakk, og håper dere forstår dette.

Scotty har som sagt fått hovedansvaret med å moderere kjøp og salg forumet, og jeg og resten av ledelsen stoler på hannes avgjørelser når det kommer til den jobben der, og det håper jeg dere gjør.
 #392533  av Zepticon
 
det er en selgers rett å sette den prisen han/hun ønsker, uansett hva markedet sier...selvfølgelig bør det vere en jævlig god grunn vist prisen på f.eks en mr2 90 mod gti ligger 100k over markedet, men vist personen vil sette den prisen, så bør han/hun få lov til det, for så å sitte å tvinne tommeltotter og lure på hvorfor ingen vil kjøpe den...
Det er ingen som kan nekte han det, men vi burde ha lov å bemerke, saklig, at dette er en pris som ikke rimer med markedet.
en annen ting vist en selger prøver å selge en bil som vi vet ikke er slik selger gir den ut for å vere, og dermed prøver å svindle noe, det kommer til å bli slått hardt ned på!
alt i alt er det ikke vårt ønske å vere noe politi her inne, og vere så strenge at folk ikke vil vere en del av ts-ogn, jeg føler vertfall at dette forumet har vert ganske så tolerante, og tillatt veldig mye (kanskje litt for mye i visse tilfeller) MEN, akkurat når det kommer til kjøp og salg, så ønsker vi å holde den delen så ren som mulig for utenomsnakk, og håper dere forstår dette.
Om det ern forumdel man SKAL være politi i, så må det være kjøp og salg. Det er ingenting det blir mer rabalder av enn når det er penger inne i bildet. Det være seg deler som ikke blir levert, deler som man senere finner ut ikke er det de ble lovet å være, og at man finner ut at man kunne spart tusenlapper om man handlet fra andre.

Om man ønsker å selge deler til andre medlemmer, så må man regne med å spille med åpne kort, og ikke lure hverandre over PM. Etter min mening skal kjøp og salg delen på et slikt forum være en trygg plass å handle på, og da er man avhengig av at andre passer på. Det blir ikke en trygg plass dersom selger har 100% vetorett og man bare for lov å diskutere på PM. Da går man glipp av den inputten andre medlemmer kan gi. Samtidig er det viktig å huske på at vi har et ansvar ovenfor hverandre siden vi har en veldig trygg atmosfære. Jeg, og sikekrt mange andre, har letter for å "stole" på noen fra TS-OGN enn fra feks finn.no, og nettopp derfor er det viktig at vi er bevist denne effekten og tar forbehold mot at den kan utnyttes.

Men jeg må igjen presisere at det dreier seg om saklig og vellrettet kritikk, ikke pisspreik om farge på bilen stygt interiør og annet fjas. Det skal fremdeles være saklig, men jeg burde ha muligheten til å se i en tråd og spørre "Hva gjør denne delene verdt mer enn denne delen som jeg kjøpte hos x for y?" Eventuellt blir jeg nødt til å lage en egen tråd der jeg advarer andre medlemmer om tråden i kjøp/salg da jeg mener den er overpriset.