TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • RE: Nye regler for kjøp og salg

  • All info relatert til klubben og forumet.
All info relatert til klubben og forumet.
 #413098  av Zepticon
 
inzane2012 skrev:Ny regel ang kjøp og salg

Har fått noen rapporter på personer som kommenterer i kjøp og salg delen som overhodet ikke har som intensjon å kjøpe f.eks bilen som er annonsert, eller div. bildeler. Dette virker ødeleggendes for selger og potensielle kjøpere, og går under sabotering av tråden. Men for å gjøre ting litt lettere velger vi nå å lage en egen paragraf i forum reglementet som går spesifikt på dette.
Vi oppfordrer alle som oppretter kjøp og salgs tråder om å følge godt med på trådene sine, og å bruke rapporteringsfunksjonen dersom dere mener noen bryter med denne paragrafen.

§13 Kjøp/salg: Personer som ikke har som intensjon å kjøpe objektet, eller som ikke har noe med salg av objekter på forumet, bes om ikke å kommentere i kjøp og salgs tråder. Dette gjelder kommentarer som går på pris, utseende, tilstand osv. Det vil skal vere en diskusjon som går mellom kjøper og selger, og ikke personer som bare er ute etter å ytre sine meninger.
Hva er målet med denne regelendringen? Sist jeg sjekket så var dette et forum. ikke en annonseplass. Dersom folk ønsker å selge ting her, til andre medlemmer så burde det være på brukernes nåde. Denne regelendringen tar selgers side, ikke kjøpers, og det mener jeg er feil.

Om folk ønsker å selge ting, så kan de legge det på finn.no, og der er det ingen som kommer til å kommentere på annonsen. På et forum, burde man overhode ikke forvente samme privilegium.
Vi er her for å skape et sammhold, og et godt miljø. I et slikt miljø forventer jeg at medlemmene tar vare på hverandre og passer på.

Dersom en person legger ut noe for salg, så har han selvsagt full rett til å sette prsen selv. Men jeg mener at vi skal sette større krav til selgere her, enn selgere på finn. Altså burde selger være i stand til å forsvare prissettingen sin dersom han vil benytte forumet. Dersom et annet medlem kan vise til andre, tilsvarende dele, som er billigere, så burde etter min mening selger være i stand til å forsvare sin prissetting og fortelle hva som gjør hans del dyrere, og verdt de ekstra pengene.

Det samme gjelder andre veien. Jeg som medlem vil at TS-OGN skal være en TRYGG! plass å kjøpe ting på, og med disse nye reglene forsvinner den tryggheten rett i dass. Om jeg ikke kan regne med å ha andre medlemmer i ryggen med kritisk blikk så har etter min mening mye av fordelene med forumet forsvunnet. Jeg vil at en annonse her, skal være tryggere, fordi det er 500 andre som kansje har sett den, og bemerket det om noe er galt, eller uforholdsmessig dyrt.


For å nevne et eksempel som vi hadde her for ikke så lenge siden, så var det en kar som ville selge et komplett sett med Supra MK4 twinturboer. Tror disse var annonsert en plass mellom 6000 og 9000. Det var en kjøper som var interesert, og som postet i tråden. Heldigvis for han, så var det en annen bruker som bemerket i tråden at disse kostet mye mindre andre plasser, og at de gikk for helt ned i 3000kr. (jeg er usikker på de nøyaktige tallene, men poenget er det samme)
Sleger ble naturligvis sur, og mente det var sabotasje. Forståelig nok, da han nettopp ble stoppet fra å få solgt katta i sekken.

Jeg derimot, mener at dette er helt innafor, og det er slik jeg vil at forumet skal være. Vi skal ha folk som passer på og bemerker at disse ligger på ebay til halve prisen, eller at denne blen har vært til salgs før, med store mangler. Så får det være opp til selger å forklare hvorfor hans del er verdt det han forlanger.

(Jeg forstår selvfølgelig poenget med regelendringen, og jeg mener selv det er en uting med mye utenomsnakk i salgstråder. "Lykke til med salget" og "Strøken bil" er spam, men "Senne lå ute for salg for en måned siden, for 20 000kr mindre enn du krever, hvorfor er den dyrere nå?" er helt 100% innafor.)

Saklig kritikk og diskusjon burde være lov i en slagstråd, og om selgere vil selge tingene sine uten at noen er kritiske, så kan de egentlig droppe å legge dem ut her etter min mening!

/rant :mrgreen:
 #413105  av ke25-toyoglide
 
HEEEEEEEELT enig :!:
Eg meiner både "strøken bil" , "lykke til med salget" og "Denne lå ute for salg for en måned siden, for 20 000kr mindre enn du krever, hvorfor er den dyrere nå?" er helt 100% innafor.)
Det er kjøper som skal beskyttes, ikkje selger.
En diskusjon om bilen, er positivt for salget og. en får bumpa tråden.
"den er 20tusen dyrere nå, for eg har EU-godkjent den og kjøpt nye felger og dekk for 40tusen" f.eks.
Forum er forum, ting skal diskuteres, det er det som gjør det til et diskusjonsforum. :D :D
Alle bør derimot holde normal folkeskikk, komentarer som " høyrestyrte biler er verdiløse, og burde brukes som delebiler" passer ikkje inn f.eks.
(alle vett at høyrestyrte biler blir solgt for 100tusenvis av kr.)
 #413106  av ArildM
 
Takk for tilbakemeldingen. Reglen ble innført i en periode der det var svært mye off topic diskusjoner i salgstrådene, og vi følte en reaksjon på dette var på sin plass da det ofte ble flere sider med usakligheter og egentlig ingen interesserte faktiske kjøpere som responderte i tråden.

I etterkant har reglen blitt håndhevet mye mildere, og i alle fall jeg føler at det er blitt normalt og på sin plass at man får lov å kommentere litt i salgstråder hvis man har noe fornuftig å si.

Det er helt klart veldig gyldige argumenter du kommer med Zepticon, og selvfølgelig er det svært positivt når det dukker opp kommentarer som "Var det ikke denne bilen som krasjet og fikk store frontskader på ACR for noen år tilbake siden?". Her er jeg svært enig i at forumet er et sted der vi som entusiaster skal beskytte hverandre mot bomkjøp, og slike diskusjoner rundt ting som blir lagt for salg er ikke bare på sin plass, men absolutt en av grunnpilarene for at det skal være noen vits i å annonsere ting på et slikt forum.

Så for å pressisere, vi vil unngå kommentarer som ikke bidrar til salgstråd ala:
- "Denne skulle jeg gjerne ha kjøpt hvis ikke jeg var blakk"
- "Stygg styling, ellers fin bil"

Men kommentarer som bidrar til å opplyse eller å holde en viss saklig aktivitet i tråden er noe vi ønsker. Håper dette rydder opp litt i hva vi ønsker med denne regelen. Som sagt er det en regel som ikke håndheves i aller største grad da en viss aktivitet i salgstråder heller ikke er så dumt for selger sin del.
 #413148  av inzane2012
 
godt og saklig argumentasjon der zepticon. og ingen "lover" her i forumet er skrevet i stein, så alle er åpne for omskrivinger og endringer. Men en plass må en begynne, så om du eller noen andre har noen konkrete forslag til utformingen av denne aktuelle regelen, så send det enten på pm eller skriv det her, og det vil bli tatt til etteretning :)

Men litt uenig i at selger ikke skal ha noen beskyttelse og, for vist du selger en del, og får telefon fra personen 2 dager etterpå, der han krever pengene tilbake fordi han fant samme delen en annen plass som var billigere, og vil heller ha den, så mener jeg det blir feil.

Uansett så er det viktig og huske på at det er dere som brukere vi er opptatte av, og disse reglene skal jo vere til for å holde orden på forumet, og at alle skal ha en hyggelig brukeropplevelse her, og derfor er det viktig at dere heletiden kommer med innspill om hva som kan forbedres. Og siden Kjøp og Salg er ett såppas alvorlig emne, om jeg kan bruke det ordet, så er det ekstra viktig her med gode retningslinjer på hvordan en skal gå fram.

En annen ting, siden vi ikke har noen "betaforum" der vi kan teste ut ting og tang i, så vil dere nok fra tid til annen se endringer her på forumet, og da er det flott at folk er observante og sier ifra med en gang når noe ikke stemmer, eller det er noe dere er uenige i :)
 #413167  av Zepticon
 
inzane2012 skrev:Men litt uenig i at selger ikke skal ha noen beskyttelse og, for vist du selger en del, og får telefon fra personen 2 dager etterpå, der han krever pengene tilbake fordi han fant samme delen en annen plass som var billigere, og vil heller ha den, så mener jeg det blir feil.
Jeg mener vell at når noe er solg, så er det solgt. Og da hjelper det ikke uansett. Jeg vil bare at kjøpsprosessen skal være ryddig her inne, slik at det er mindre sjangse for å bli lurt, eller gå i den prisfella fordi det er andre som "passer på". En som er fersk Supra eier vet kansje ikke hva vanlig pris på deler er, eller hva som duger. og da er det greit om det er andre som kan si fra når man hodler på å drite seg ut.

Men mesteparten av dette er ting jeg regner for god folkeskikk. Og uansett gjelder vell kjøpsloven ved slike salg, selv om den er vrien å håndheve.
 #413172  av sindrejl
 
Er litt både og, når det kommer til argumentasjon på pris hvis du ikke er interessert i å kjøpe. Har sett mange eksempler der folk skriver: åååh herregud så dyrt, dette får du da på ebay til haaalv pris. Det blir usaklig og uvesentlig. Om jeg vil selge et kamera til 2k, så er det fullstendig likegyldig om man kan få dette til 1k i usa.
Er det derimot snakk om tilnærmet svindel så er bra å kommentere dette. Men reglene må være til for at folk ikke skal ta av med å kommentere/slenge dritt i annonsene til folk.

Og slik har det også alltid vært, er jo ikke nytt dette. Alle forum håndhever det slik.
 #413174  av Zepticon
 
sindrejl skrev:Om jeg vil selge et kamera til 2k, så er det fullstendig likegyldig om man kan få dette til 1k i usa.
Da må du forklare hvorfor ditt kamera er verdt mer enn det fra USA, inkludert frakt og moms.
Om du poster det her og håper at noen skal kjøpe det uten å vite at man kan få det mye billigere andre plasser, så kan du imo drite i å poste det her, for slikt har man finn.no. Slike folk har jeg inget ønske om å ha her på forumet, og du får som fortjent om slagstråden din blir fyllt med drit.

Om du derimot mener at ditt kamera er verdt pengene, burde det ikke være noe problem å fortelle hvorfor de burde kjøpe ditt, og ikke ebay. Og om du ikke gidder å selge for under 2000, er det også greit.

Eksemplet kan feks være bedrift som selger Go-Pro-HD i norske nettbutikker. Dobbelt pris i forhold til USA, men det har mange fordeler, deriblandt reklamasjonsrett, og at det skaper arbeidsplasser i norge.
 #413179  av sindrejl
 
Zepticon skrev:
sindrejl skrev:Om jeg vil selge et kamera til 2k, så er det fullstendig likegyldig om man kan få dette til 1k i usa.
Da må du forklare hvorfor ditt kamera er verdt mer enn det fra USA, inkludert frakt og moms.
Om du poster det her og håper at noen skal kjøpe det uten å vite at man kan få det mye billigere andre plasser, så kan du imo drite i å poste det her, for slikt har man finn.no. Slike folk har jeg inget ønske om å ha her på forumet, og du får som fortjent om slagstråden din blir fyllt med drit.

Om du derimot mener at ditt kamera er verdt pengene, burde det ikke være noe problem å fortelle hvorfor de burde kjøpe ditt, og ikke ebay. Og om du ikke gidder å selge for under 2000, er det også greit.

Eksemplet kan feks være bedrift som selger Go-Pro-HD i norske nettbutikker. Dobbelt pris i forhold til USA, men det har mange fordeler, deriblandt reklamasjonsrett, og at det skaper arbeidsplasser i norge.


Nei ærlig talt, jeg skal ikke stå her på forumet og bruke tid på å forklare folk HVORFOR det koster litt mer i Norge hvis jeg legger ut en annonse, og da ønsker jeg heller ikke at sytpunger som ikke er interessert i å kjøpe noe skal sitte å gnole på dette. De som vurderer å kjøpe her i Norge vet også veldig godt at ting er billigere i andre land, så hva er vitsen med å opplyse om dette?

Eksempelet ditt er en av grunnene til at jeg skriver nettopp dette, da jeg ble kraftig provosert når et firma la ut annonse for å selge gopro her på forumet, og enkelte begynte å grine på nesa over at det koster mindre i USA, tilslutt så koster det faktisk ikke mye mindre, men man trenger ikke å ødelegge en hel tråd fordi!



Tilslutt, og tenk GODT over dette nå:
Jeg synes du drar den vel langt når du skriver: "da kan du drite i å poste her" og "slike folk ønsker du ikke på forumet". Nå synes jeg du skal være forsiktig med hvor du trår...
 #413183  av Zepticon
 
sindrejl skrev:Nei ærlig talt, jeg skal ikke stå her på forumet og bruke tid på å forklare folk HVORFOR det koster litt mer i Norge hvis jeg legger ut en annonse, og da ønsker jeg heller ikke at sytpunger som ikke er interessert i å kjøpe noe skal sitte å gnole på dette. De som vurderer å kjøpe her i Norge vet også veldig godt at ting er billigere i andre land, så hva er vitsen med å opplyse om dette?
Jeg skjønner at det kan tolkes dit hen at det er fritt frem. Men jeg mener det må utøves skjønn fra moderatorer. Hvor går linjen mellom syting, og saklighet? Jeg er ikke ute etter at folks skal spamme og ødelegge tråden, men jeg vil at folk skal føle at man står fritt til å spørre om ting man faktisk lurer på.
Eksempelet ditt er en av grunnene til at jeg skriver nettopp dette, da jeg ble kraftig provosert når et firma la ut annonse for å selge gopro her på forumet, og enkelte begynte å grine på nesa over at det koster mindre i USA, tilslutt så koster det faktisk ikke mye mindre, men man trenger ikke å ødelegge en hel tråd fordi!
Ja, det er den tråden jeg tenker på. Og jeg syntes det er en grei prosess når ting er så åpent at selger sier, "Ja det koster faktisk mindre i utlandet, men høre her:" Og det mener jeg å huske at ble gjort i den tråden, uten at den ble ødelagt. Selger opptrådde saklig og greit. Spørsmålet fikk kansje noen til å innse at det faktisk kunne lønne seg i lengden å kjøpe den dyreste utgaven, fordi sluttsummen ikke var så forskjellig likevell. Posten som nevnte USA priser var formulert grinete og usaklig, og det er ikke bra, men selve spørsmålet er etter min mening helt legitimt.
I tillegg var dette et firma, noe som etter min mening gjør at de må tåle mer dumme spørsmål og klaging, siden de er en profesjonell aktør.

Hvorfor koster et GoPro 2880kr i Norge (gotsmoked) og 1600kr i USA(ebay)? Legger man til frakt og moms, så kommer man på 2500kr levert i Norge og da er forskjellen på 380kr lønn og risikodekning for importøren. Du får tilogmed reklamasjonsrett og en hel masse andre rettigheter som følger med norske nettbutikker, som amerikanerne bare ler av. Og at sleger faktisk opplyser om dette på forespørsel og opptrer profesjonelt gir en trygghet. Mens om noen blir grinete for å bli "avslørt" så begynner man å lure på om de skjuler flere ting.

Kan jo nevne en annen tråd som gotsmoked startet, der det er snakk om Iridium tennplugger. Der hevdes det at de gir en hel masse fordeler fremfor vanlige tennplugger. Alt av dette er som det fremstår som udokumentert bro-science slik det er presentert, og jeg spør dermed om hvorvidt dette er lovlig å hevde(noe det ikke er). Jeg blir da avblåst toalt og blir bedt om å kontakte moderatorer om jeg har noen problemer. Jeg regner da med at dette er samme respons jeg kommer til å få med en evt reklamasjon, og kommer aldri til å handle fra dem.
Det jeg imidlertid ønsker å få presisert i den sammenheng er hvor vidt man kan stille samme krav til en "firma" annonse her, som ellers i media.
Det innebærer at de ikke har lov å hevde at Iridiumplugger gir "Bedre forbrenning, Økt effekt, Bedre respons i alle typer værforhold, Lavere forbruk og Raskere akselerasjon", uten å kunne dokumentere dette om det blir forespurt. Det eneste jeg blir forevist er en webside fra "Denso"(japansk OEM leverandør) med henvisning til Desno sine SAE dokumenter, mens det er tennplugger fra INT (kina varer) som selges, dette er direkte feilinformasjon og på grensen til svindel.

Tilslutt, og tenk GODT over dette nå:
Jeg synes du drar den vel langt når du skriver: "da kan du drite i å poste her" og "slike folk ønsker du ikke på forumet". Nå synes jeg du skal være forsiktig med hvor du trår...
Dersom jeg poster en ting på forumet, vell vitende om at den koster langt mindre andre plasser, og så blir grinete fordi noen påpeker dette, så er det vell liten tvil om hva motivasjonen min for denne posten er? Nettopp å tjene på at folk ikke vet bedre. Det kalles utnytting.

Det jeg vil frem til, er at jeg vil ha en "trygg" kjøp og salg del, der det er takhøyde for saklig kritikk. De som selger her må innse at her selger man til entusiaster, og da må man forvente flisespikking og høyt kunnskapsnivå.
 #413206  av inzane2012
 
ang den tråden du snakker om der zepticon, så må jeg si at du startet ikke akkurat den diskusjonen så veldig saklig da du bryter ut ganske usaklig med
Haha... SÃ¥ mye fjas "fakta" har jeg ikke sett siden jeg leste avisanonsen til den lokale healern.
utifra fra dette vil di fleste som leser innlegget ditt bare ved å lese den første linja tro at her har vi en som allerede har gjort seg opp en mening og ikke er interessert i høre på noen andre. Nå er det slettes ikke sikkert det stemmer, og jeg vet at du har det i deg å skrive svært saklige innlegg, men første inntrykket som teller, og det der var ikke rett måte å starte en diskusjon på, og det er litt sånne ting vi ikke vil ha i kjøp og salg delen. Skjønner?
 #413209  av Zepticon
 
inzane2012 skrev:ang den tråden du snakker om der zepticon, så må jeg si at du startet ikke akkurat den diskusjonen så veldig saklig da du bryter ut ganske usaklig med
Haha... SÃ¥ mye fjas "fakta" har jeg ikke sett siden jeg leste avisanonsen til den lokale healern.
utifra fra dette vil di fleste som leser innlegget ditt bare ved å lese den første linja tro at her har vi en som allerede har gjort seg opp en mening og ikke er interessert i høre på noen andre. Nå er det slettes ikke sikkert det stemmer, og jeg vet at du har det i deg å skrive svært saklige innlegg, men første inntrykket som teller, og det der var ikke rett måte å starte en diskusjon på, og det er litt sånne ting vi ikke vil ha i kjøp og salg delen. Skjønner?
Nei, kan være enig i at det ikke var den beste formuleringen jeg har gjort, men var en smule irritert. Men ja, poenget er at slikt kan man godt fjerne, og kjøre en strammere politikk på. Det har jeg ingenting imot. BAre det ikke er slik at jeg må holde kjeft om jeg ikke vil kjøpe den, uansett hva selger skriver og påstår :)
 #413212  av inzane2012
 
Det er veldig fin balansegang dette her med kommentering i andres kjøp og salg tråder. Og veldig lett og tråkke folk på tærne. Ikke bare kan det vere vanskelig for brukerene og vite når en bør holde kjeft, og når en bør si ifra om ting, men det er og vanskelig for oss som skal moderere forumet og. I vårt ønske om å holde kjøp og salg forumene rene, og fri for OT, kan det vere lett for oss og tømme en hel tråd for kommentarer om det begynner å skli ut, og når vi gjør dette, kan og vere at vi ender opp med å slette innlegg som kan innholde informasjon som vere til både kjøpers, og selgers fordel.