TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nytt leketøy pÃ¥ forumet: Fotoalbum!

  • All info relatert til klubben og forumet.
All info relatert til klubben og forumet.
 #57885  av CelicaTurbo
 
Da har jeg installert albumfunksjonalitet her på forumet, men en del av teksten er på engelsk pga at jeg ikke har oversatt noe enda.

Albumet tilbyr dette:

- Deling av bildefiler i forskjellige kategorier.
- Medlemmer kan selv laste opp bilder til sitt eget album.
- Kommentarer og karakterer kan gies på hvert bilde.

Albumet er tilgjengelig fra:

- En link øverst på forumet, rett under overskriften.
- En link på hver brukers profilside, dvs den siden som vises om du i en brukers post trykker "profil"-knappen.
- Fra ts-ogn forsiden.


Så, alle er velkommen til å teste funksjonaliteten. Følgende begrensninger er satt på bildene:

- Maks 256KB filstørrelse.
- Maks 1100x1100 pixler oppløsning.
- Ikke GIF-filer (pga noe tull med kopirettigheter, samt at GIF brukes sjeldent til annet enn tegninger).

I praksis vil det si at bilder fra digitalkameraer må behandles før dem lastes opp til albumet. Se i dokumentasjonen for kameraet for hvordan gjøre dette for i disse dager leveres alle kameraer med programvare for enkel bildebehandling :wink:

Og til slutt, forslag til endring/nye bildekategorier mottas med takk :)

Album nåes på denne linken: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/album.php

 #57886  av kennethx
 
første kommentar! Kult!

Men kan du øke kb grensen? Selv om jeg lager en 800x600 jpg så blir den fort 300-400k om jeg ikke setter på mye komprimering (noe jeg ikke liker, for det blir fort dårlig bildekvalitet)

 #57897  av CelicaTurbo
 
hm, tanken med såpass grense er jo at det skal være noenlunde modemvennlig (og selv 256kb tar rimelig lang tid med modem), og jeg er nå ikke helt enig i deg at så mye som 300-400k er nødvendig for et bilde på 800x600, faktisk, om man lagrer et typisk 800x600 bilde som jpg med 95 i kvalitet så kommer man fint under grensen på 256kb? I tillegg skal du være fantastisk dyktig om du skal klare å se noen som helst kvalitetesforskjell på disse bildene fremfor bilder fra digitalkamera som knapt er komprimert i det hele tatt, og så lenge meningen for bildet er å være et lavoppløselig bilde presentert på skjerm (og ikke utskrift) så ser jeg ikke helt behovet for mer enn 256kb? :roll: PNG-bilder derimot skaper litt større filer men det er et fåtall som bruker dette, og ingen digitalkamera som jeg kjenner til bruker dette formatet :wink:

Men, om flere synes det er vanskelig å bildene under 256kb i filstørrelse så kan jeg så klart øke grensen mer, men i utgangspunktet vil jeg at dette også skal være et tilbud som er levelig for modembrukere :wink:

 #57919  av CelicaTurbo
 
Jeg ser noen av dere har begynt å legge inn bilder, men, det ser ikke ut til at noen av dere har forstått at dere har deres eget brukeralbum også. Om dere trykker "Your Personal Gallery" på albumsiden så vil dere åpne dette og kunne legge inn bilder av bilen deres her, og om dere trykker "Users Personal Galleries" vil dere få se en liste over alle brukere som har bilder i sine album, i tillegg vil brukeralbumene være tilgjengelig fra hver brukers profilside på forumet :wink:

 #57921  av angrykid
 
Må jo få legge opp ett skrytebilde hver i selve hovedalbumene, da? og heller lage egne user galleries etterhvert. :)

 #57932  av Qee
 
Mener dere fint kan ha en grense på 256kb, lager bare mindre belastning på serveren samt linjer og ikke minst lagringsplassen.

Finnes et ekstraprogram til XP så gjør at du kan lage bilder om på direkten, kan se om jeg finner linken når jeg kommer til hjemmepcn...

 #58007  av MR2turbo
 
så flott :) testa ut albumet jeg...
forøvrig syns jeg at 256kb er helt oki...

 #68895  av skody
 
Ja, jeg ser ikke problemet heller. Jeg standardiserer web-bildene mine på 800x... slik at bildene ikke skal ødelegge formateringen av tekst i trådene. Det er noe av det mest plagsomme jeg vet om. Gjelder igrunn alle forumer jeg har vært innom.

Mine bilder er mellom 40 og 120kb stort sett, og de er mer enn "lesbare" på nett. Og da har jeg photoshop-webifisert dem til 0-5% av 100%!
Senere justerer jeg ned fra f.eks 3000x2000 til 800x600 for å få det forum-vennlig. Mine to øre. :)

 #68911  av kennethx
 
Poenget med fotoalbumet er at det presenterer thumbnails og preview pics, og om du VIL kan du laste ned bilde som ble opplastet. DETTE bildet øsnker i allefall jeg er i full kvalitet, ikke noe nedskalert 800x600 dritt. Bilder i tråder blir litt anderledes, men med den nye thumb nail funksjonen i tråder øsnker egentlig jeg full kvalitet der også. Så får det jo være opp til hver enkelt om de øsnker å laste ned full kvalitet bildet, men det er nå fint om muligheten er der. Det værste jeg vet er når jeg finner ett fett bilde jeg vil ha, og så er det i usle 800x600 :(

 #72369  av Jarl
 
...grense på maks 25 bilder... Var ikke det litt lite, har ett par til jeg ville hatt på plass :roll:

 #73196  av CelicaTurbo
 
hehe.. ja med mer enn 25 bilder kan det kanskje kalles "album" i ordets rette forstand? Men, det er utvidet til 50 nå. Det får virkelig holde for dem fleste, det tar litt tid for meg å sikre backup av alle filene som følger med disse sidene når vi nå har passert godt over 1GB lagring (ikke medberegnet mediadisken hvor det ligger et godt antall filmer) ;)

 #73222  av Jarl
 
Flotters!