TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SHDSL fra NextGenTel - noe for deg, Kritian?

  • All info relatert til klubben og forumet.
All info relatert til klubben og forumet.
 #7091  av jumbo
 
NGT tilbyr nå SHDSL, som i utgangspunktet fremstår identisk med ADSL, rent bortsett fra at hastigheten er balansert likt inn/ut.

Det som ikke er like tydelig, men som er hele poenget, er at SHDSL, i motsetning til ADSL, er full duplex, hvilket innebærer at trafikk i den ene retningen på linja ikke går utover trafikk i motsatt retning. Etter noen mailrunder med NGT har jeg fått bekreftet at dette er tilfellet.

Jeg kommer til å bytte til SHDSL hjemme hos megselv rimelig kjapt, full duplex kan ikke overvurderes! :D



- EDIT -
5 (FEM) komma i EN setning! Ikke dårlig! :oops:

 #7100  av CelicaTurbo
 
er klar over deres tilbud, jeg så det forrige gang dette var oppe til diskusjon. Og er så klart klar over fordelen med SHDSL men allikevel, 1000,- kr betaler ikke jeg på nåværende stadium for at dere skal få litt mer behagelig surfing :) Tror ikke at dere venter det på dette stadium heller, men med litt mer jevn trafikk og flere medlemmer kan det fort bli et reellt behov for SHDSL og da skal jeg så klart vurderer å sponse dere med 550,- ekstra i måneden :)

 #7117  av jumbo
 
Vel, Kristian, nÃ… mente jeg slettes ikke at du skulle ut med mer penger enn pr. i dag, jeg heller mer mot tanken om at vi andre burde bidra litt...

Nr. to: Vinningen i full duplex gjelder hovedsaklig deg, ikke oss andre

Nr. tre: er helt enig i at det ikke er noe skrikende behov akkurat, ville bare sjekke om du var oppmerksom på at tilbudet fantes...

For min del blir ikke forskjellen så stor, siden jeg allerede betaler for CHARLIE ADSL abb. Blir kun 50-100 kr forskjell...

 #7149  av CelicaTurbo
 
egentlig hadde det vært aktuellt å betale for hosting hos domeneshop f.eks. ja men jeg er litt bekymret for at sidene da blir plassert på en server med såpass cpu-last at selv om linjen er bra så går forumet tregt? Serveren er jo delt med mange andre sider da.. :)

 #7741  av MR2turbo
 
Kansje du skulle satt forumet opp sånn at vi måtte legge inn visa-nummer for å bli registrerte, så kunne du tatt 2kr for hver post f.eks..
SÃ¥nn Telenor driver med SMS :mrgreen:

Neida.. men jeg synes det hadde vært greit om vi som bruker forumet endel donerer en liten slant i ny og ne for å minske utgiftene ved driften litt.. :)
Men det ryddigste er vel å ta det med som en utgift hvis vi klarer å lage en klubb av dette etterhvert.. :P

 #7749  av Goose
 
ekstra 550 kr? hm..

Vi er jo over 100 medlememr her, kan ikke alle betale en 10er så er linja i boks?

 #7751  av MR2PÃ¥l
 
Goose skrev:ekstra 550 kr? hm..

Vi er jo over 100 medlememr her, kan ikke alle betale en 10er så er linja i boks?
Kjempe-forslag der Goose. Bare si hvor penga skal inn.

MR2PÃ¥l :P

 #7754  av jumbo
 
Jeg også kunne svært gjerne tenke meg å bidra litt, jeg synes nesten det er for ille at Kristian skal dekke alt selv, i tillegg har han jo all jobben med dette...

Problemet blir selvsagt HVEM som skal bidra, og med hvor mye... Avgift pr. post vil antakeligvis virke dempende på trafikken, og det er vel ikke ønskelig... Samtidig blir det kanskje litt feil å kreve det samme fra en bruker som besøker forumet en gang i måneden, kontra oss skrullinger som har forumet som oppstartsside i browseren... :mrgreen:

Det er en del utfordringer rundt å sette dette i system, men at vi som aktive brukere av forumet burde bidra litt, DET synes jeg det er lite tvil om.

 #7760  av CelicaTurbo
 
hehe, vel, to mot-arguementer:

- Vi har ikke 100 aktive medlemmer som er villige til å betale.
- Vi en ingen klubb med økonomi-ansvarlig og jeg ønsker ikke at folk skal betale til meg personlig, kun til en eventuell klubb-kasse som deretter dekker mine utgifter. Dette er for at flere enn meg skal ha kontroll over dette slik at folk ikke kan komme med beskyldninger mot meg senere (kan aldri vite om vi får en psykopat som medlem senere vet dere).


Så, foreløpig ser jeg det som beste løsningen at jeg selv betaler hele herligheten frem til det faktisk eksisterer en klubb med styre og økonomi-ansvarlig :) Det vil fungere flott som fjell så lenge båndbredden er god nok og det er den foreløpig (til allt annet enn store filer) :)

Husk at dette bredbåndet er noe jeg uansett hadde betalt på privaten selv uten at disse sidene driftes, men en eventuellt SHDSL har jeg ikke privat interesse av så klart. Foreløpig tror jeg også at ts-ogn klarer seg uten. I tillegg: om det blir aktuellt å øke båndbredden vil jeg heller leie serverplass hos domeneshop f.eks, det koster vesentlig mindre enn 1000,- spenn pr mnd..

 #7762  av chris
 
Jeg har kjennskap til SDSL, men hva er SHDSL? Hva er forskjellen? eller er det det samme?

Når det gjelder penger må nok dette gjøres i form av sum man betaler en gang i året, men da trenger man økonomiansvarlig, og man må danne en forening, som jo kan få en del fordeler ellers også, som rabatter her og der. Men der krever litt mer liksom.

 #7768  av erling
 
Hvorfor i svarte granskauen forandre på noe som allerede funker glimrende?? :) ...det beste i livet er jo som kjent gratis. :P

 #7775  av jumbo
 
DSL = Digital Subscriber Line
A=Asymmetric
S=Symmetric
H=High-speed

Hvorfor NGT velger å kalle sin løsning SHDSL, ikke SDSL aner jeg ikke. De tilbyr ikke en mer "high speed" SDSL løsning enn sine konkurrenter...

 #7779  av chris
 
Nei, var det jeg også lurte på. hvor den H'en kom inn i bildet.. :) Det er med andre ord helt vanlig SDSL da.. ;) Med mindre de har kapasitet til såkalt "high-speed".. eller noe.

 #7782  av CelicaTurbo
 
er egentlig bare SDSL ja og ikke engang "high speed" som sådan så det er nok bare et PR-stunt som jeg har sett meg blind på :)

men foreløpig og til dess noen er villig til å ta jobben med en klubb: la oss ikke forandre på det som fungerer :)