TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Historien bak TS-OGN???

  • All info relatert til klubben og forumet.
All info relatert til klubben og forumet.
 #83445  av GT_rider
 
Har lurt litt på historien bak dette forumet. Hvem som kom med ideen. Var det Kristian selv som satt hjemme og sa til seg selv:
"NÃ¥ vil jeg lage forum for sportslige toyotaer" Eller var det flere som startet det i lag?

 #83501  av henningl
 
Jeg (broren til kristian) startet Nissan 200sx OGN, og Kristian syntes ikke det var så dårlig ide, så han dro så smått igang med MR2 OGN.. som etterhvert ble til ts-ogn som dere kjenner i dag :)

Det var en treg start, men resultatet ble jo bra :)

 #83509  av chris
 
aah.. *minnes mr2-ogn* :D

må si det har utvikla seg bra siden JEG dukka opp her første gang i hvert fall. skulle bare ønske jeg oppdaga ts-ogn (eller mr2-ogn) som det het da, før jeg kjøpte bilen. da hadde jeg nok valgt en turbo, og leta litt lenger. ;)

 #83563  av GT_rider
 
Hvor lenge har dette forumet eksistert da?? Hvordan blei det gjort kjent? Link fra andre sider?? Annonser??
MÃ¥ jo ha kosta en del tid og penger dette her. Selve oppsettet til siden koster vel litt, eller er det selvlaga?

 #83571  av CelicaTurbo
 
Historen er som Henning her sier. Ellers, det ble startet rundt oktober 2001 tenker jeg som en ren MR2 klubb etter at jeg selv hadde hatt MR2 rundt et halvårs tid og så Hennings klubb gjøre det bra samtidig som jeg selv savnet et samhold mellom andre eiere av bilen. MR2-OGN som det het da var alltid åpen for eiere av andre Toyota sportsbiler, bl.a. forumet viste det. Rundt november 2002 ble diskusjonsforumet endelig reorganisert til å dekke andre Toyota modeller fullstendig og en liten avstemning endte med at ts-ogn ble det nye navnet. Selve websidene ble ikke omprofilert før tidlig 2003 pga at jeg jobbet med å få på plass et dynamisk rammeverk som ville være mer nyttig, oversiktlig og lettere vedlikeholdbart enn de faste html-sidene som var tidligere. Fra denne tiden begynte jeg også å kalle dette for en klubb istedenfor begrepet "eiergruppe" som jeg hadde brukt tidligere. Grunnlaget for begrepet eiergruppe var at folk ikke skulle forveksle dette med en offentlig registert klubbvirksomhet med etablert styre, styrt økonomi og medlemskontigent. Min hensikt har alltid vært å gi et gratis tilbud til alle som er interessert og derfor har jeg ikke ønsket å ta på meg allt det ekstra arbeidet og ansvaret som det er å drive en klubb (hvor det er krav om regnskap, kvartalsvise styremøter og rapportering av regnskap til myndighetene). Ved å gjøre tilbudet gratis slipper jeg unna enhver form for slik organisering, og det har enda ikke vært medlemmer som har meldt seg interessert i å drive klubben på dette viset. Jeg tenker dem fleste ønsker å bruke mesteparten av sin tid på sine garasjeprosjekter ;)

I starten ble websidene driftet fra server hjemme i min egen stue, fra mitt Nextgentel bredbåndsabbonement. Både diskusjonsforum og server ble byttet ut etterhvert som en følge av økende trafikk og krav til server, intill Chris ordnet en avtale med en av sine venner som sikret oss gratis kjapp server med fri båndbredde på 10Mbits nettverk. Så lenge vi kan holde dette gratis har jo dere all grunn til å være fornøyd eller? ;) Det er et hovedprinsipp at jeg ønsker å unngå all form for reklame på sidene også siden jeg føler at det tar fokuset bort fra sidenes innhold og virker forstyrrende på øynene. Det er mulig at jeg vil flytte sidene til en annen server jeg har tilbud om.. det vil gi meg bedre kontroll over serveren i så tilfelle, men vil koste meg en liten sum i måneden.

Ellers, litt statistikk: Vi bruker ca 15-17GB trafikk i måneden nå, ikke medberegnet bruken av mediadisken vår som trolig overstiger denne datamengden. Vi har ca 14.000 besøkende hver måned med over 2 millioner filforespørsler til server på vårt domene.

Vel, til slutt: Etter at jeg var ferdig med min utdanning måtte jeg gjennomføre militærplikten og på rekrutten møtte jeg en MR2-fantast. Han eide en mk1 men det fikk meg til å bli observant på navnet og da jeg så et bilde av en mk2 i et salgsblad ble jeg meget interessert. Når det nærmet seg slutten av pliktåret hadde jeg spart opp litt penger på å kjøre avispakker ut til bud på nattestid i helgene, samt at jeg ca tre måneder før slutten fikk halvstilling som programvareutvikler hos et selskap. Når viste at jeg ønsket meg en spesiell bil som ville bli lagt merke til og undersøkte Eclipse, FTO, Prelude, Porche 944 og Supra mk3 men valget fallt på MR2 mk2. Så, ca to uker før jeg var ferdig i militæret kjøpte jeg meg en flott blågrønn MR2 og jeg ble dermed vidstrakt kjent i fjortiskretser i mitt lokalmiljø ;) MR2-fanatikeren som gjorde meg først oppmerksom på bilen har jeg nylig funnet ut at er en bekjent av Amund, og bilen som han var så glad i eies nå av Amund :lol:

men men, sidene ble hovedsaklig gjort kjent via registrering hos søkemotorer på nettet og rykteflom. Jeg gjorde mye jobb for å sikre at disse sidene ville komme på toppen av eventuelle søk som nordmenn gjorde om dem ville finne norske sider på søkemotorer som google eller kvasir. I tillegg var jeg ganske aktiv på andre forum og nyhetsgrupper for potensielle medlemmer kunne se signaturen på mine poster hvor det var linket til klubbsidene ;)

da tror jeg ikke det er mer å si egentlig..?

 #83572  av CelicaTurbo
 
GT_rider skrev:Selve oppsettet til siden koster vel litt, eller er det selvlaga?
Jeg glemte vist å svare på det der, resten har jeg svart på mener jeg. Men, det har ikke kostet meg allverden med tanke på at servere var maskiner jeg allerede hadde og det ble drevet en tid fra abbonement som jeg allerede hadde tilgjengelig. Nå er både server og nett gratis og driftes av en annen person. Det har kostet litt når jeg har lagt ut 1700,- to ganger for produksjon av foliemerker men det er jo slikt jeg får tilbake ettersom dere bestiller foliemerkene av meg. Ellers så er både diskusjonsforumet og rammeverket for websidene utviklet av andre enn meg, og er fullstendig gratis i bruk ;)

 #83578  av GT_rider
 
Fikk jo ett utfyllende svar da. Bra for deg, og oss andre at det hele er gratis inntil videre.
Blir fort helt blant fjortisene med både mr2 og celica :wink:
Ser ut som du har lagt ned endel arbeid i sidene. All honnør for det :)

 #83582  av GT_rider
 
CelicaTurbo skrev: men men, sidene ble hovedsaklig gjort kjent via registrering hos søkemotorer på nettet og rykteflom. Jeg gjorde mye jobb for å sikre at disse sidene ville komme på toppen av eventuelle søk som nordmenn gjorde om dem ville finne norske sider på søkemotorer som google eller kvasir. I tillegg var jeg ganske aktiv på andre forum og nyhetsgrupper for potensielle medlemmer kunne se signaturen på mine poster hvor det var linket til klubbsidene ;)

da tror jeg ikke det er mer å si egentlig..?
Glemte dette i sted. Så vidt meg bekjent koster plass hos Kvasir noen 1000 for året. Feil eller???
Mye fokus på økonomi nå, bare å beklage :roll:

 #83592  av CelicaTurbo
 
Jeg betaler så klart ikke får å få linken på bedriftssidene til kvasir ;) Men, kvasir har både en kategori for organisasjoner som er gratis, samt så klart vanlige kategorien for hjemmesider...