TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Egen "gjør det selv" del pÃ¥ forumet....

  • All info relatert til klubben og forumet.
All info relatert til klubben og forumet.
 #84228  av Zepticon
 
I min tid som medlem har jeg ikke klart å ungå å legge merke til hvor mange folk det er her som har utrolig peiling på bil... Og vi andre som står å klør oss bak øra når vinterdekka skal av og på kan bare gape av beundring.

Når jeg førts kom til dette forumet var det fordi The Fast & THe Furious og NFS: Underground hadde introdusert meg for drømmebilen; Toyota Supra.
På den tiden hadde jeg da også _temmelig_ tynn bilkompetase som begrenset seg til at turbo og dump var _kult_!!

Men etter noen måneder med lesing fikk man jo stadig mer peil på hva som faktisk får bilene til å gå fremover, og hva som faktisk foregår nedi motoren. Hvordan turbo og dump faktisk virker, hvorfor dem virker, og hva som skjer når dem ikke virker.

Nå har jeg nettopp lest litt i tråden til MR2turbo og hans prosjekt, og må si at det er utrolig mye nyttig info der for folk som trenger hjelp. Cameleons tråd om lakking av calipperne er også et eksempel på noe alle kan få bruk for.

Derfor tenkte jeg at vi kunne få en kategori som kunne inneholde "Guider" eller noe ala "gjør det selv" walkthrougs på hvordan ting skulle gjøres. Som f.eks.
"Hvordan sette inn sportsluftfiler" eller "tillpassing og montering av uorginal styling"

Måten jeg tenkte dette kunne fungere på er temmelig enkel. OM det er noen som holder på med et prosjekt (og jeg har intrykk av at det er bestandig noe på gang :wink: ) så kunne dem samtidig lage en kort og lettfattet gjenomgang av det som gjøres, og poste dem under den nye kategorien. Da kunne vi håpløse wannabe hobby mekkerne bare gå dit å se om vi finner noe som kan hjelpe oss..

Håper folk skjønner hva jeg mener? Og er det noen stemmning for dette? Jeg vet at jeg selv kunne ha hatt svært god hjelp av dette siden jeg er rimelig fersking på området med bil. Og det å stikke i garasjen å bytte luftfilter er no temmelig greit for for folk som har litt peil på motor, men jeg kunne hatt stor hjelp i en liten guide.

Hmm... Be mye snakk her :roll: men dere får si fra om det er stemning for dette, eller om jeg er helt på jordet.

 #84343  av _speedy
 
Jeg synes ihvertfall det hørtes ut som en genial ide! :)

 #84377  av CelicaTurbo
 
Joda, hadde vært meget kjekt men en slik del men det er et problem å få folk til å ta seg tid til å skrive slike artikler dessverre..

 #84392  av kaimagne
 
CelicaTurbo skrev:Joda, hadde vært meget kjekt men en slik del men det er et problem å få folk til å ta seg tid til å skrive slike artikler dessverre..
Et eksempel på at det ikke tar så himla lang tid, er den "guiden" jeg skrev for å fjerne ryggealarm på Celica MK7. Jeg tok utgangspunkt i den glimrende guiden som ligger på http://www.everythingcelica.com og klippa og limte litt, oversatte litt fra engelsk til norsk, la til bilder derfra og vips, så ble det slik: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... c&start=15

Jeg er sikker på at det finnes folk som gjør dette minst like kjapt som meg, og som har tid til å lage noe slikt på forumet.

Det er i hvertfall verdt et forsøk! Forslaget støttes!

Kai Magne

 #84396  av CelicaTurbo
 
Ok, oversettelser av eksisterende guider tar nok ikke så mye tid men da er kriteriet at kilden opplyses godt synlig (slik du har gjort så klart). Men skal en guide skrives fra skratch med bildeillustrasjoner osv så blir det litt vanskeligere å be folk om å bruke tid på dette..

Men, jeg er fullstendig enig i at vi burde ha mye mer slikt materiale tilgjengelig på disse sidene, men jeg er av den formening at det er litt lettere sakt enn gjort.. ;)

 #84419  av Zepticon
 
Jeg tenkte ikke at folk skulle sette seg ned å skrive masse guider, men at om noen f.eks skiftet speedometerskiver elller noe lignende, bare kunne ta noen bilder og poste en liten guide i slengen....

Eller så kunne vi komme med requests og så kunne folk lage og legge ut en guide der, i steden for at man må pløye gjennom hundrevis av poster for å finne det man leter etter...

Da slipper folk å skrive det samme om og om igjen i ørten poster fordi det som er skrevet om saken tidligere har gådd tapt i en post ingen finenr...

 #84431  av CelicaTurbo
 
Joda, det vi kanskje kan gjøre er å oppfordre folk til å skrive en post med fremgangsmåte/guide når vi ser dem forteller på forumet at dem har gjort noe nytt med bilen sin :)

 #84499  av Zepticon
 
Mn d jeg tenkte på var en egen mappe som vi kunne legge guidene i slik at de er sammlet på et sted da...

 #84549  av jumbo
 
Kanskej ikke en dum tanka aa samle dette ett sted for senere bruk .... synes det hoeres bra ut, jeg.

Og det finnes faktisk en del guides og lignende paa medlemmenes hjemmesider etc om man leter litt.... jeg har en, markus har laget noen (blant annet antenneforkorting)

Blir nok rolig tilsig med artikler i starten, men tror det kunne bli nyttig allikevel... folk blir kanskje mer inspirert ogsaa til aa skrive litt mer guides dersom man har et bra sted aa legge det ut som ressurs.

 #88524  av Remi
 
har vi ikke noe guide greier på forsia ? eller tar æ helt feil?

 #88592  av CelicaTurbo
 
Joda, det er fullt mulig å skrive og sende inn nyheter/artikler/guider via linken på forsiden men det er så godt som ingen som gjør det og de gangene det blir gjort er det som regel folk som prøver å bruke det som salgsannonser ;)